• CAL

Modigt eller fegt att ta livet av sig?

Det har varit mycket prat om självmord den senaste tiden och jag diskuterade ämnet med en vän till mig. 
    Hon påstod att det är modigt att ta självmord (men såklart korkat) för att det är svårt att "våga". 
    Jag anser att det är fegt att ta självmord, och i och med det så tycker jag att det är modigt att våga leva. Jag tycker man är feg som inte vågar ta itu med sina problem och väljer den "enkla" utvägen. 

Vad tycker du?
    Det finns inget rätt och fel, det är ju en tolkningsfråga! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Modigt eller fegt att ta livet av sig?
  • CAL
    Ely skrev 2012-07-24 00:02:54 följande:
    inget av det, bara tragiskt 
    Håller i och för sig med där!
  • MoaElis

Inget av det, det är bara tragiskt att en människa mår så otroligt dåligt.

• kakmonstret123

Oerhört tragiskt. Men verkligen inte fegt. Jag skulle snarare säga att det är väldigt modigt att våga vägra ett liv i misär. Gillar din lilla undersökning också, där både alternativen involverar att det är fel. Jag tycker verkligen inte det är fel. Varje människa har väl bestämmanderätt över sitt eget liv, hur kan det någonsin anses vara fel att en människa väljer att avsluta sitt liv?

• Quickman

Varken eller.

Hur klingar den här meningen?

"Shit, vad modig din syster är som tog livet av sig"

Nej, det låter inte så bra.

Fegt är det inte heller. Snarare den sista utvägen.

• HemligaSidorAvMig

I det läget när man väljer att ta/försöka ta sitt liv tänker man inte fegt eller modigt. Det är helt andra tankar som styr och där tvekar man inte.

• CAL
    kakmonstret123 skrev 2012-07-24 00:20:27 följande:
    Oerhört tragiskt. Men verkligen inte fegt. Jag skulle snarare säga att det är väldigt modigt att våga vägra ett liv i misär. Gillar din lilla undersökning också, där både alternativen involverar att det är fel. Jag tycker verkligen inte det är fel. Varje människa har väl bestämmanderätt över sitt eget liv, hur kan det någonsin anses vara fel att en människa väljer att avsluta sitt liv?
    Jag trodde att alla människor tyckte att det var fel. Fast du kanske inte alls tycker det är tragiskt när folk tar självmord?
    Quickman skrev 2012-07-24 00:21:04 följande:
    Varken eller.
    Hur klingar den här meningen?
    "Shit, vad modig din syster är som tog livet av sig"
    Nej, det låter inte så bra.
    Fegt är det inte heller. Snarare den sista utvägen.
    Jag tror inte direkt att hon menade att alla som tar självmord är modiga och hjältar. Det är valet vi pratar om. Att våga bestämma sig. Det är modigt att göra ett val, men det kan även vara väldigt fegt att göra ett val.
  • CAL
    HemligaSidorAvMig skrev 2012-07-24 00:21:46 följande:

I det läget när man väljer att ta/försöka ta sitt liv tänker man inte fegt eller modigt. Det är helt andra tankar som styr och där tvekar man inte.

Omröstningen är till för att se vad FL:are tycker om andra som gör det, inte vad de personer som väljer att avsluta sitt liv tycker om det.
Svar på tråden Modigt eller fegt att ta livet av sig?