• Anonym (värre)

börjat med sertralin, ångest värre i början??

har börjat med sertralin, har ätit en vecka 50 mg nu. Är det normalt att må mkt värre i början? Har fått ännu värre ångest än innan och känner mig ännu mer lättstressad.. Fy fasen..... Hur lång tid kan det ta innan det lägger sig?

• Svar på tråden börjat med sertralin, ångest värre i början??
  • zannah

Det är mer eller mindre standard att problemen man har blir värre när du börjat med SSRI mediciner, dettta håller vanligen på i en månad innan det vänder. 
    Men tiden varierar så klart mellan männiksor. Får du andra jobbigt biverkningar som synrubbningar o yrsel med mera så gå till läkaren o avbryt medicineringen! En del männiksor funkar inte på SSRI (serotoninhöjande ) . Hoppas de lugnar att det är normalt och kommer gå över sen... 

• Anonym (värre)

Åh, hoppas det inte håller i sig så länge! Åt ssri för några år sedan och då tyckte jag att jag mådde mkt bättre ganska fort, men denna ggn så mår jag skit rent ut sagt... Men man kanske reagerar olika olika ggr? suck.. har inte TID att må såhär..... :-/ finns det nått man kan ta som dämpar biverkningarna?

• zannah

okej äter du samma sort nu då? eller en annan? Nej det tror jag inte, det vanliga med att göra nått som ut o gå, ta ett bad osv som avleder tankar och känslan av det som är jobbigt, men de har du säkert koll på redan. :)

• Anonym (värre)

Ja, jag äter samma sort som innan, sen finns det väl olika märken inom samma såattsäga. sertralin ranbaxy fick jag denna ggn på apoteket, men det finns väl en rad olika, blufsh,krka osv.. Tyvärr har jag inte nån möjlighet att "komma undan" och ta det lugnt. Har två småttingar här hemma som kräver sitt.... Men vi får hoppas på att det lugnar sej :)

• Anonym (det vänder)

min läkare sa att ssri triggar igång receptorer som har med ångest att göra, därför upplever man ofta ökad ångest vid insättningen. Jag hade, precis som du, ingen ökad ångest första gången jag började med ssri. Den här gången när jag skulle börja med medicinen igen så satte ångesten igång meddetsamma och den var riktigt jobbig. Jag kontaktade läkaren och fick utskrivet sobril som jag skulle ta inledningsvis och sedan trappa ut helt (då denna medicin är beroendeframkallande och kräver ökad dos i förlängningen). För mig tog det cirka 4 veckor innan jag var i balans på ssri preparatet och kunde sätta ut sobrilen men jag tror att det varierar mycket.

Försök tänka att det vänder snart och blir bättre. Om det är för jobbigt under tiden så överväg att ta sobril tills du uppnått full effekt med ssri

• Anonym (sertalinare)

Hej jag har ätit sertralin länge. Jag är alltid försiktig vid ny medicin och började med 25 mg första veckan, sedan ökade jag. Nackdelen är ju då att effekten kommer senare. Men det är helt normalt att ångesten ökar i början. Det är nog bara tecken på att medicinen gör verkan! 
    Tveka inte att ta lugnande. Var snäll mot dig själv. kram 

Svar på tråden börjat med sertralin, ångest värre i början??