• Ceridwen

Får man mer lön för en röd dag? Sk. helgdagsersättning? Eller måste man jobba på den dagen då?

From dec-jan nu så avr det två stycken röda dagar. Får man mer pengar för de två dagarna fastän man inte jobbar eller är det vanlig lön som gäller? Eller hur funkar det? Spelar det någon roll om man jobbar inom bemanningsföretag sen okt-05?

• Svar på tråden Får man mer lön för en röd dag? Sk. helgdagsersättning? Eller måste man jobba på den dagen då?
  • fru bengtsson

Antar att du måste jobba den dagen för att få extra ersättning.

• Helene33

För att få betalt för röda dagar måste man jobba dom dagarna

• Lotlas

Vi får det inte i alla fall. Jag tror inte att det är särskilt vanligt heller. Kolla i ditt anställningsavtal, det borde framgå där!

• Jefa

Varför skulle man få extralön då man inte ens jobbar?

• Marie IE B

Om den röda dagen infaller en vardag/dag då du egentligen skulle ha jobbat får du helglön. Har du fast månadslön görs m a o inget avdrag för den dagen utan du får lönen som vanligt. Har du timlön är det den genomsnittliga tim/prestationslönen under den avlöningsperiod helgdagen infaller.
    Om du jobbar en röd dag däremot så kan du beroende på avtal ha kanske upp emot dubbel lön men det styrs ju då av avtalets ob-ersättningar o dyl.

• Ceridwen

Och är helglön mer än vanlig timlön?

• jeeri74

Har du timlön? Har du garantilön? Månadslön?
    Jag jobbar inom bemanning, och jag har haft timlön. Man får ju bara lön för de timmar man jobbar, alltså, är det många röda dagar är det inte kul.. då får man ingen lön..
    Månadslön får du ju samma lön varje månad, hur många lediga dagar det än är.

• Marie IE B

Jeeri74: Är det andra regler inom bemanning? Vi har timanställda på vårt företag och har de bara varit anställda mer än 4 veckor i följd så utfaller helglön om en röd dag infaller på en normal arbetsdag, t ex Annandag Jul 2005 som var en måndag.

• jeeri74

Antar att det är olika... inom bemanning jobbar man när man har uppdrag, jobbar man inte = ingen lön. Nu tror jag de har gjort om avtalen och de flesta har garantilön, och får sen timlön utöver de timmar garantin är på.
    Vet bara att jag inte fick betalt för röda dagar, och jag hade varit på samma ställe i ett år drygt när det var jul och nyår (inte förra året..)
    Sen kan det säkert vara olika från företag till företag..

Svar på tråden Får man mer lön för en röd dag? Sk. helgdagsersättning? Eller måste man jobba på den dagen då?