• Thaleya1

Sjukdagar under semestern?

Jag har blivit sjuk nu under min semester för andra året i rad. Och då säger mamma att jag bör ringa och sjukanmäla mig nu under semestern! Jag tycker det låter helt otroligt snålt, och trodde inte att det ens fanns folk som gjorde det eller att det ens gick. Så jag googlade och såg att det gick.

Undrar nu hur vanligt detta är??!, jag vill inte verka som en snålis, och jag vill inte att det ska få följder på jobbet på nått sätt. Är det verkligen ok att göra så?

Och tycker ni inte att det är hemskt pinsamt isåfall, jag tycker det är hemskt att sjukanmäla mig i vanliga fall.

• Svar på tråden Sjukdagar under semestern?
  • silavs

Inte all pinsamt,klart du ska.
    En semester är till för att du ska vara utvilad när du kommer tillbaka till arbetet.

• katalysator

Jag hade gjort det om det var en längre tids allvarlig sjukdom, i början eller slutet av semestern. Inte om det bara var ett par enstaka dagars "ledighetsförkylning" (som så ofta kommer när man börjar varva ner).

• Thaleya1
    katalysator skrev 2012-07-24 12:20:35 följande:
    Jag hade gjort det om det var en längre tids allvarlig sjukdom, i början eller slutet av semestern. Inte om det bara var ett par enstaka dagars "ledighetsförkylning" (som så ofta kommer när man börjar varva ner).
    Svårt att säga än sålänge, jag har en vecka kvar av semestern, och jag började må dåligt igår kväll, och mådde piss inatt. Nu mår jag bättre, men jag förväntar mig en värre natt, det brukar gå upp och ner för mig. Hade jag inte haft semester hade jag sjukanmält mig  idag. Och jag är en sådan som sällan sjukanmäler mig.
  • Thaleya1
    silavs skrev 2012-07-24 12:20:28 följande:
    Inte all pinsamt,klart du ska.
    En semester är till för att du ska vara utvilad när du kommer tillbaka till arbetet.
    Men vad ska jag säga när jag ringer? Tänk om det inte går att skjuta upp semesterdagar på mitt jobb?
  • katalysator

Nä, du kanske inte kan förlänga din semester nu, men då får du dem ju som innestående dagar att ta ut senare när det är möjligt.

• Thaleya1
    katalysator skrev 2012-07-24 12:27:14 följande:
    Nä, du kanske inte kan förlänga din semester nu, men då får du dem ju som innestående dagar att ta ut senare när det är möjligt.
    ja det spelar ingen roll för mig, semester/ledig är samma, är det lön under de dagarna då eller är är det bara ledig utan lön?
  • katalysator
    Thaleya1 skrev 2012-07-24 12:31:02 följande:
    ja det spelar ingen roll för mig, semester/ledig är samma, är det lön under de dagarna då eller är är det bara ledig utan lön?
    Om du blir sjukskriven nu istället för att ha semester så får du ju sjuklön nu istället för semesterersättning. Dina dagar med semesterersättning sparas då tills senare så att du kan ta ut dem vid annat tillfälle.
  • K med lilla E

Jag blev sjuk ett år på min semester, var tvungen att tillbringa en hel vecka inomhus plus flera stycken läkarbesök, INTE semester enligt mig, jag ringde och sjukanmälde mig på jobbet, fick en dags karens som vanligt och sedan sjuklön från jobbet.

• Thaleya1
    katalysator skrev 2012-07-24 12:33:55 följande:
    Om du blir sjukskriven nu istället för att ha semester så får du ju sjuklön nu istället för semesterersättning. Dina dagar med semesterersättning sparas då tills senare så att du kan ta ut dem vid annat tillfälle.
    ok tack, tror jag avvaktar dock.
  • Utropstecknet

Jag vet att ett flertal arbetsplatser kräver sjukintyg från dag 1 under semestern. Kontrollera vad som gäller på din arbetsplats så att det blir rätt och riktigt.

• Selaine
    Utropstecknet skrev 2012-07-24 12:36:43 följande:
    Jag vet att ett flertal arbetsplatser kräver sjukintyg från dag 1 under semestern. Kontrollera vad som gäller på din arbetsplats så att det blir rätt och riktigt.
    Låter rimligt...
  • Gladskit

Där jag jobbar har vi fått in två sjuk-under-semester anmälningar i år och här finns drygt 2500 anställda. Så vanligt är det inte men det förekommer och det är helt ok. Råkar man bli sjuk så är det klart att man har rätt att vara det, även under sin semester!

Enligt vårt avtal gäller läkarintyg från dag 8 oavsett man blir sjuk under semestern eller ej.
    Däremot måste man ringa till sin chef och anmäla att  man är sjuk första dagen. Man kan inte komma senare och säga "ja just det, vecka 27 var jag sjuk så jag vill ha tillbaka mina semesterdagar".

• Thaleya1

Jag sjukanmälde mig, och det var okej, får ringa chefen samt sjukanmälan för varje sjukdag. Jag är fortfarande sjuk men mår mkt bättre idag.

• Gladskit
    Thaleya1 skrev 2012-07-26 21:08:44 följande:
    Jag sjukanmälde mig, och det var okej, får ringa chefen samt sjukanmälan för varje sjukdag. Jag är fortfarande sjuk men mår mkt bättre idag.
    Härligt!
Svar på tråden Sjukdagar under semestern?