• minafinastebarn

Företaget spolade sönder vår dränering!!! Råd nån??

Idag kom ett företag (vill ej utlämna namn) hem till oss för att spola vår dränering. Vi har stop i 2 brunnar.

det slutade med att deras slang fastnade, han spolade sönder dräneringen, röret i backen gick sönder så hans slang tog sig ut i jorden, därav att han fastnade.

Han ansåg sig vara klar, sa att de skulle fakturerar oss för arbete o resa. Baj baj.

Jag blir vansinnig! Dränera om är inget vi har i våra planer just nu. Vi ville bara få bort stoppet i 2 brunnar.

Ringer upp företaget. "Sånt som kan hända" får vi som svar.
    Vi ringer upp vårt försäkringsbolag. De tyckte allt lät helt absurt!

Ringer återigen upp företaget... då lät det annorlunda. Såklart de ska laga och återställa dräneringen om de förstört den. MEN den kille som va duktig på området va ju förstås på semester o vi får då vänta till nån gång i augusti.

Tänker vi fel?? Har de inga skyldigheter eller är det en risk vi får ta?

Kan vi kräva att de ska återställa? dvs gräva upp och laga.  

Tips o råd nån?               

• Svar på tråden Företaget spolade sönder vår dränering!!! Råd nån??
  • minafinastebarn
    viseversa skrev 2012-07-24 17:58:11 följande:
    Klart dom ska fixa det dom pajjat. Det är väl en självklarhet. 

Ja vi tycker ju det.. inte en "risk" vi som husägare får ta. Vi anlitar ju dom för att göra ett jobb.
  • viseversa
    minafinastebarn skrev 2012-07-24 17:59:38 följande:
    Ja vi tycker ju det.. inte en "risk" vi som husägare får ta. Vi anlitar ju dom för att göra ett jobb.
    För mig finns det ingen bortförklaring. Om jag anlitar ett företag som jag BETALAR för att dom ska hjälpa mig och dom råkar riva ett hål i min husvägg så är det ju SJÄLVKLART att dom ska ersätta det OCH laga. 
  • minafinastebarn

Killen från företaget ansåg sig vara klar o gjort sitt jobb. Den flera meter långa slangen ligger liksom kvar, ner i brunnen och flera meter på vår tomt. sen åkte han. Jaha vad ska vi göra med slangen???

Vi har fortfarande stopp i brunnarna.. Arbetet är inte utfört... han lämnade ju tom slangen kvar.. 

• minafinastebarn
    Hannah76 skrev 2012-07-24 18:00:13 följande:
    Vad står det i ert avtal?

Förstår fortfarande inte vilket avtal du menar? Avtal med vem/vad?
  • szo

Klart ni kan kräva att de återställer. Vaddå "sånt kan hända"... de försökte ju uppenbarligen dra en fuling och hoppades att ni skulle vara dumma.

Stå på dig och kräv att de omedelbart lagar det som de haft sönder.

• minafinastebarn
    viseversa skrev 2012-07-24 18:01:14 följande:
    För mig finns det ingen bortförklaring. Om jag anlitar ett företag som jag BETALAR för att dom ska hjälpa mig och dom råkar riva ett hål i min husvägg så är det ju SJÄLVKLART att dom ska ersätta det OCH laga. 

Precis så tänker vi oxå!
  • Hannah76
    minafinastebarn skrev 2012-07-24 18:01:01 följande:

Vilket avtal?
    Ni har inte skrivit något avtal med firman?
  • minafinastebarn
    szo skrev 2012-07-24 18:05:20 följande:
    Klart ni kan kräva att de återställer. Vaddå "sånt kan hända"... de försökte ju uppenbarligen dra en fuling och hoppades att ni skulle vara dumma.

Stå på dig och kräv att de omedelbart lagar det som de haft sönder.

Den som va duktig på detta hade ju förstås semester... men jag oroar mig för att det ska bli mer skada eller fukt i källaren om man väntar på att det ska göra rätt för sig.
  • minafinastebarn
    Hannah76 skrev 2012-07-24 18:05:47 följande:
    Ni har inte skrivit något avtal med firman?

Nä vi har inget avtal med dom. Aldrig anlitat dom förr. Vi ringde och hörde oss för om en spolbil för att göra rent brunnarna. Det har man ju inget avtal för.
    det enda vi avtalat va ju pris och plats. Sen bör ju de ha kunskap och försäkringar. 
  • szo
    minafinastebarn skrev 2012-07-24 18:06:36 följande:
    Den som va duktig på detta hade ju förstås semester... men jag oroar mig för att det ska bli mer skada eller fukt i källaren om man väntar på att det ska göra rätt för sig.
    Snarare den som är billigaste som är på semester...

Stå på er och kräv omedelbar åtgärd.
  • Hannah76
    minafinastebarn skrev 2012-07-24 18:08:24 följande:

Nä vi har inget avtal med dom. Aldrig anlitat dom förr. Vi ringde och hörde oss för om en spolbil för att göra rent brunnarna. Det har man ju inget avtal för.
    det enda vi avtalat va ju pris och plats. Sen bör ju de ha kunskap och försäkringar. 

Ok, jag tog förgivet att ni skrivit ett avtal om arbetet med dom.
  • minafinastebarn
    Hannah76 skrev 2012-07-24 18:15:15 följande:

Ok, jag tog förgivet att ni skrivit ett avtal om arbetet med dom.

Aldrig hört att man skriver avtal för att spola en brunn...?

Har varit ute o städat, sand överallt!! det har bubblat/sprutat upp sand som kommer nerifrån undermarken ur brunnen. På husvagnen, staketet o väggar...
Svar på tråden Företaget spolade sönder vår dränering!!! Råd nån??