• mammatrollet

Springcykel eller cykel med stödhjul?

Jag ska köpa en cykel till min dotter, tre och ett halvt år gammal men vet inte om hon ska ha en springcykel eller vanlig cykel med stödhjul. Hur länge brukar dom använda springcykel?

• Svar på tråden Springcykel eller cykel med stödhjul?
  • relan

Jag köpte springcykel, tyckte det var så fiffigt! Men det gjorde inte sonen. Hans balans är inte tillräcklig för att ens öva, han blev rädd och fick bara dåligt självförtroende av den. Så, jag sålde den och köpte cykel med stödhjul istället. Nu är pojken glad, mycket glad! Ständigt cyklande.
    Så jag skulle säga att det beror på barnet. Är det ett mycket motoriskt barn så skulle jag rekommendera springcykel. Inte annars.

• mammatrollet

Det är ett våghalsigt barn, full fart framåt är det på henne. Då kanske hon blir övermodig på en cykel med stödhjul?

• relan
    mammatrollet skrev 2012-07-24 18:42:06 följande:
    Det är ett våghalsigt barn, full fart framåt är det på henne. Då kanske hon blir övermodig på en cykel med stödhjul?
    Våghalsiga barn kan ta sig fram på springcykel nästan lika snabbt som cykel, så glöm inte köpa hjälm också...
    Kanske stödhjulscykel kan hålla barnet tillbaka lite, det går ju inte att ta så skarpa svängar t.ex., och broms är ju bra att ha!
  • mammatrollet

Alltid hjälm! Och min lilla busa hade jag velat sätta på skydd överallt  
    Det här var svårt. Får nog tänka till lite. 

• pigglet

Springcykel.

Stödhjul gör bara att barnet lär sig fel teknik, det är något med att de lutar sig åt fel håll i kurvorna bl.a. Därför är det svårare att lära sig cykla på en 2-hjuling senare.
    Springcykeln gör precis tvärt om - den tränar upp just balansen och hur man ska luta på en 2-hjuling.

Våra barn har ändå haft stödhjul, eftersom maken velat det. "Alla andra har ju det". De 2 äldsta hade väldigt svårt att lära sig cykla. Vid 6 år har vi tvingat igång dem, men det har varit svårt. Till mellanbarnet skaffade vi till slut en springcykel, efter 1 timme på den kunde hon cykla.
    Så till yngsta körde vi på springcykel från 4 år. Han lärde sig snabbt cykal, trots motoriska svårigheter (cp-skada).

Jag är förskollärare och på jobbet har vi springcyklar. Flera av 2-åringarna hanterar dem perfekt. De barnen lär sig också cykla helt utan problem, vi har haft 2- och 3-åringar som cyklar. 

• hon mot strömmen

Köpte vanlig cykel med stödhjul åt min 4åring nu i sommar, efter ca någon vecka fick jag plocka bort dem. De tog max 10 min innan han cyklade utan. 

Köp en riktig cykel på en gång. 

• Krusbär A

Inte stödhjul. Som pigglet skrev ovan ger det fel teknik. Kan man inte cykla utan stödhjul är en springcykel bättre. Då kan man öva upp balansen efter motorisk utveckling. För en 3,5-åring låter det lite tidigt att kunna cykla på vanlig cykel utan stödhjul, så jag säger springcykel.

• Hanna73

Sonen som är 4 år fick en springcykel i födelsedagspresent i slutet av april. Efter ca 6 veckor med springcykel hade han utmärkt balans, och hade dessutom tränat på att se sig för och svänga. Då lät vi honom testa en vanlig cykel på landet, utan stödhjul. Han cyklade direkt.

Vi har dock valt att fortsätta med springcykel i stan och bara ha riktig cykel på landet, eftersom han kan få upp lite väl mycket fart på den vanliga cykeln. Han får bli bättre på att följa regler och lyssna innan det blir aktuellt att cykla hemmavid.   

• JohBo

Vi prövade först cykel med stödhjul - det gillade han inte. Så vi köpte en springcykel och den älskade han. Cyklade på den varje dag och fick bra balans. Vi tog fram den vanliga cykeln igen och efter några dagar så cyklade han utan stödhjul på den, då var han 2,5 år.

Men! Se till att springcykeln har en bra handbroms! Vår var ingen superkvalitet. Han hade aldrig problem med tekniken med handbromsen, men den var lite trög - läskigt. Går ju annars inte att stanna så lätt.

• Callan
    JohBo skrev 2012-08-08 09:41:34 följande:
    Vi prövade först cykel med stödhjul - det gillade han inte. Så vi köpte en springcykel och den älskade han. Cyklade på den varje dag och fick bra balans. Vi tog fram den vanliga cykeln igen och efter några dagar så cyklade han utan stödhjul på den, då var han 2,5 år.

Men! Se till att springcykeln har en bra handbroms! Vår var ingen superkvalitet. Han hade aldrig problem med tekniken med handbromsen, men den var lite trög - läskigt. Går ju annars inte att stanna så lätt.
    Jaså?
    Min grabb har bara kört med att bromsa med fötterna i marken Aldrig handbroms. (även om vi haft det)
    Då har han ändå kört rätt snabbt och vilt på den
  • JohBo
    Callan skrev 2012-08-12 21:43:48 följande:
    Jaså?
    Min grabb har bara kört med att bromsa med fötterna i marken Aldrig handbroms. (även om vi haft det)
    Då har han ändå kört rätt snabbt och vilt på den
    Hehe jo det gjorde han en del också, men det blev bra mycket längre bromssträcka då
  • Airhostess

Har köpt en Puky från 3 år till min 2,5 åring och på den finns ingen broms. Tycker det verkar läskigt med broms, ytterliggare ett moment att klura ut och jobbigt om han skulle bromsa vid fel tillfälle och vurpa?

Svar på tråden Springcykel eller cykel med stödhjul?