• Hera78

    Prematurknorr eller förkylning?

    Vår dotter föddes i vecka 34+4 för fem veckor sedan (BF på torsdag), hon vägde då 1332 g och var 40 cm lång. När hon var fem dagar gammal blev hon förkyld. Vi droppade med koksaltlösning och Neo-personalen gav henne Nezeril och sög rent från snor vid behov. Hon snorade en hel del och hon kräktes upp slem/snor. 

    Sedan dess har jag trott att förkylningen sitter kvar trots att vi inte längre ser eller får ut något snor men det låter som att hon har fullt med snor men att det sitter längre in, hon snörvlar liksom. Har förstått att prematurer ofta knorrar och därför undrar jag om det vi nu tror är förkylning egentligen är prematurknorr? Det är värst på nätterna och hon kan då ligga och snörvla men inatt märkte jag att hon rätt som det var slutade och det gör att jag tvivlar på att det är förkylning. Tar man upp henne på bröstet slutar hon oftast efter någon minut. 

    Hur har era prematurer låtit? Kan det gå att misstolka som en förkylning?  

  • Svar på tråden Prematurknorr eller förkylning?
  • Dr to be

    Hej! Grattis till bebisen Vår dotter föddes i v.36+4 i mars. Hon knorrade redan början och snarkade ganska snabbt från start. En förkylning drog hon på dig vid typ 2 veckors ålder och snarkningarna blev värre. Hon var med andra ord väldigt slemmig i halsen. Förkylningen gick över men hon fortsatte knorra och snarka på nätterna. Jag frågade vår bvc- sköterska om det var normalt att hon snarkade och tydligen är det så att muskylaturen i luftstrupen är svag hos de små, speciellt hos flickor, och därför kan det bli så att de snarkar och låter förkylda. Min dotter slutade snarka för drygt 2 månader sedan Hoppas allt ordnar sig

  • NICU

    Knorr och förkylning låter inte riktigt likadant... är hon "snorkig" som att det sitter något långt bak i näsan? Kommer det ut något snor eller ser ni något långt bak i näsan? Knorret kommer liksom lite längre neråt luftstrupen ifrån. Om du tror att hon är förkyld/snorkig så kan du prova att droppa ett par droppar bröstmjölk (om du ammar/pumpar) i näsan och se om det hjälper och luckrar upp något :)

  • bananflugan82

    Kan vara att hon blir slemmig av maten också. Våra pojkar var konstant "förkylda" i början, men det var ersättningen som gjorde dom slemmiga. Vägen mellan hals och näsa är inte lång :) Knorret våra pojkar hade lät inte som förkylning utan mer som arga katter som morrade, brukade vi säga. :)

Svar på tråden Prematurknorr eller förkylning?