• car

Bokstäver/siffror

Vår son kunde alfabetet då han var 22 månader (inte i bokstavsordning, men vet vad de heter). Nu kan han snart siffrorna också.
    Är det fler som har barn som varit tidiga på detta, och hur ska man bäst uppmuntra dem att fortsätta. Det måste ju vara roligt samtidigt som det blir en liten utmaning.

Vi har absolut inte "tvingat" honom till detta, men han har i flera månader stått bredvid oss då vi läser tidningen och frågat.

• Svar på tråden Bokstäver/siffror
  • Nebulosa

Jag har ingen aning om när de brukar kunna sådant.
    Min dotter (20 månader) kan inga bokstäver men hon kan räkna till tjugo. Det har blivit automatiskt för jag brukar räkna allt möjligt med henne. T.ex. hade vi en lek där vi räknade hennes tår från det att hon bara var någon månad gammal och AD-dropparna räknar vi högt.
    Nu brukar jag fråga hur många någonting är så brukar hon räkna dem.
    Det är väl roligt att de kan sånt redan nu. Ser inga nackdelar med det i alla fall. Om man inte lägger någon press på dem utan att det ska vara som en rolig grej.

Av färgerna kan hon ca. 10 stycken. En bekant hade varit på BVC med sin 4-åring och sa att de först då kollade om han kunde färgerna.

• car

Färgerna har vi inte börjat med ännu. Det får kanske bli nästa steg om han verkar tycka att det är roligt.

• Nebulosa

Kom på att dottern kan en bokstav. Bokstaven T är en "hamme", alltså en hammare.
    Så nu vet ni det!

• halstabletten

Jag lärade mig alfabetet i ungefär den åldern, och lärde mig läsa då jag nyss fyllt 4.

Mina föräldrar läste mycket för mig, hade pussel med bokstäverna, prenumererade på BAMSE (lättläst när jag sedan började läsa eftersom allt är i stora bokstäver), köpte pysselböcker som inriktade sig mot lästräning. Numer antar jag att det även finns pedagogiska dataspel för barn med inriktning mot siffror och bokstäver. Nu är han kanske ännu lite liten för dem, man kanske om ett halvår- ett år så ska det nog gå bra...

• IsaW

Gustav är två år och kan en del färger. Han är väldigt intresserad av siffror och pratar mycket om dem, men kan inte räkna i följd utan att blanda ihop en del siffror. Han kan känna igen sitt eget namn skrivet, men är inte så intresserad av bokstäver ännu. Han har ett väldigt stort ordförråd och håller just nu på att prata om mycket som har med tid att göra, morgon, kväll, en annan dag osv. Det är jättegulligt! Dessutom har han börjat leka väldigt mycket, vilket jag tycker är tidigt. Han leker att hans olika nallar och bilar ska sova, gå till doktorn eller till dagis, äta mat m.m. Man blir ju så stolt!

• Tilda

Ossian är 19 månader. Han kan bokstäverna i sitt namn och han är uppenbart intresserad av att lära sig fler. Han älskar att "kiva" på datorn. Han brukar säga ett ord och så skriver vi det tillsammans. Räkna är också roligt, men han räknar alltid till tre.

• princess of woolfs

Erik är 2 år och två månader, han kan absolut inte alfabetet, däremot känner han igen sitt eget namn. Han kan räkna från 1-10, även om han ibland blandar ihop 7 och 8. Sitter han och räknar för sig själv kan han blanda hej vilt Han kan ganska många färger, tror jag, grön, röd, svart, vit, blå, rosa, orange, gul vet jag att han kan i alla fall. Han tycker det är roligt just nu att räkna och sortera efter färger. Det är också kul om jag skriver hans namn. Vet inte om han känner igen om det står mamma och pappa, men det är också kul om jag skriver det..
    Att kunna hela alfabetet låter jätteavancerat! Kul att han har intresse!

Svar på tråden Bokstäver/siffror