• grisen

Sova ute i kylan?

Hur kallt får det vara när ni låter era små sova ute i vagnen? Min systerberättade precis att på hennes dotters dagis är småbarnsavdelningen inte ute om det är kallare än -6 för att det inte är bra för små barn? Kan det verkligen stämma? Gustav sover ute i vagnen nu och det är -7... Ska jag ta in honom?

• Svar på tråden Sova ute i kylan?
  • Helene33

Så länge han ligger i vagnen och det är varmt i den så behöver du inte ta in honom mina barn sov ute hela vintern när dom va små och dom sov som godast då

• Amorella

Det diskuterade vi i en tråd igår! Och det är helt okej att de ligger ute i -15 grader, kanske t.o.m. - 20 grader. Det beror ju på hur små de är. Nyfödda har ju känsligare luftrör.

• isola

Vår son är 11 1/2 månad och han har sovit ute när det varit -20 och det har gått bara bra, vilket är skönt för han sover bäst ute i vagnen.
    Kan ju tillägga att vi bor i Umeå så här är ju -20 inget ovanligt...

• grisen

Precis, jag sa ändå det till min syster, hur gör alla som bor i Norrland?

• Amorella

Jag bor ju också i Umeå och här säger vårt BVC att i - 20 grader kanske man inte ska låta barnet sova ute. Men vissa barn klarar det naturligtvis ändå och mår bra av det! Det roliga är i alla fall att när vi har diskuterat det i andra trådar så är rekommendationen i Stockholm och Göteborg att i typ - 10 grader ska man inte ens gå utanför dörren! I Skåne var det visst en rekommendation att - 5 grader kan vara farligt.

• Simons mamma

Vi har blivit rekommenderade att -10 grader men inte mer. Detta gäller även på Simons dagis där de sover ute.
    Visst kan man väl klä på dem ordentligt och de ligger ju jätte skyddade i vagnen men det svåra är väl ansiktet och kinderna.

Skall väl tillägga att vi bor i Stockholm

• MillanB

Jag brukar låta grabben ligga ute även om det är kallt tom - 15. Men är det tex väldigt grått ute och kanske - 5 då får han ligga inne o sova. Dom mår ju ej bra av att ligga ute när det är rått i luften

• Maggen

Kan inte låta bli ...men skojigt att köldgränsen varierar beroende på vart i sveriga man bor. Det verkar bo rejälare och tåligare folk uppe i Norrland

• tildan

Ina får nästan alltid sova ute eftersom hon som så många andra sover bäst då....

Dock brukar vi ta in henne i kallfarstun när det blåser ute, minusgraderna på termometern stiger fort när det blåser så det är viktigt att komma ihåg tycker jag!

• Tesie

På min sons dagis har de -15 grader som gräns

De är ju ordentligt påpälsade i sina vagnar och det är varmt och skönt för dem!

• hönapöna

Min dotter är 7½ månad och sover alltid ute eftersom hon inte kan sova inne på dagen. Idag sov hon ute i -19 i två timmar. Med overall, dubbla tjocksockar, fleeceåkpåse och en filt över sufletten så är det inga som helst problem.

Svar på tråden Sova ute i kylan?