• Anonym (Eva)

Hjärtklappning...Stress eller sjukdom? Har du erfarenhet av detta?

Hat på sista tiden fått hjärtklappning på kvällar o nätter, i bland på dagen. Började i oktober förra året och har sakta blivit sämre, nu har jag det varja dag.

Var i förra veckan och tog ekg som var normalt, och lämnade blod för prover då dom ska kolla om jag har ämnesomsättningsfel el. annat! Ultra ljud är beställt, men väntetiden är lång då ekg inte visade något!

Hjärtkappningen håller på i en stund till flera timmar och det är svårt att sova och när j ag sover så sover jag dåligt.
    Fick hjärtfrekvensdämpade medecin och tar det några gånger per dag och sover underbart nu

Tror nog att det är stress, har ont i ryggen i bland och får då ta starka tabletter och tog en nu, och är lugn som en filbunke, och är just nu en toppen mamma som har koll på läget är lugn och trevlig och kärleksfull mot mina barn! Vad är detta, är jag sjuk eller stressad till max?

Vad tror du, som har känt liknande?
    Är förvirrad om vad jag känner!

• Svar på tråden Hjärtklappning...Stress eller sjukdom? Har du erfarenhet av detta?
  • dockan1

Jag har oxå haft hjärtklappning och har det av och till. Inget farligt enl min doktor. Har tenormin som jag tar när jag känner av det.

Blev från början rekomenderad att ta två tabletter/dag. Blev yr och ifrågasatte min dos. Min läkare ändrade sig då och sa att jag endast ska ta dessa vid behov.

Det har funkat jättebra.

Mitt ekg är också bra och jag har inget fel på hjärtat, men ibland så klappar det lite extra.

Du undrar om det är om man är stressad......ja, det påverkar helt klart. Oro och stress är för mig = ta tablett.

Jag är precis som du. Har barn och försöker göra allt rätt. Trivs i min situation, men ändå kan jag få hjärtklappning ibland. Kanske vill vi för mycket.

Hur som helst.....ta medicin om läkaren ordinerar det. Jag frågade min läkare varför och hon svarade att det inte är farligt att ha dessa "klappningar", men att det sliter på hjärtat och att det därför är bra att ta ex tenormin.

Lycka till

• Pyris

Hej Ts!

För några år sedan fick jag också hjärtklappningar och hjärtrusningar. Det var jätteläskigt. Först trodde jag det var panikångesten som kommit tillbaka, men attackerna brukar ju vara över på 10 -15 minuter och det här höll på i flera timmar. Men jag fick ändå panikångest när det satte igång, eftersom det var hjärtat som spökade. Det blev en ond cirkel liksom.
    Hjärtrusningarna var absolut äckligast.

Jag gick till läkaren o gjorde EKG som var fullt normalt. Blev erbjuden att få ha en bandspelare som spelade in mina hjärtljud under 24 timmar också.

Läkaren trodde att jag helt enkelt var stressad, fastän jag själv inte kände mig direkt stressad.

Jag fick betablockerare av läkaren, Propanolol, dom sänker stresshormonet, och gör så att hjärtat slår i samma takt vad som än händer i stort sett. Och sen jag fick dom, har jag inte haft besvär av hjärtklappning/hjärtrusningar längre. Nu tar jag dom vid behov, så fort jag känner av att det börjar uppföra sig konstigt. Även har dom hjälpt mig vid många ångestattacker, eftersom mina ångestattacker i stort sett nästan alltid börjar med hjärtklappning och då blir jag rädd, för att det är något fel på mitt hjärta...

• Anonym (Eva)

Hade i dag hjärtklappning i 5 timmar trots med. en halv tabl. 3ggr dag. Tog en hel efter 5 timmar i stället och det trappade ner!

Men man blir ju så trött, höll på att svimma i hallen hos en kompis och spy i bilen på väg hem, för att jag tittade ner i en tidning i några minuter, brukar inte reagera med illamående, när hjärtklappningarna avtog efter tabletten frös jag ordentligt men nu är det bättre *S*

Det är nog stres hoppas på det i alla fall så det inte är ämnesomsättningen så jag måste äta levaxin!

Tacl för era svar dom är så likt hur jag mår, känns bättre nu, mindre oro

• Anonym

Jag har besvärtas av hjärtklappninar i många år. Nyligen var det extra mycket, varje kväll i flera timmar och även under dagarna så jag har fått gå med EKG i ett dygn. Det dygnet var det lungt mot vad jag brukar ha. Beskedet jag fick var att jag hade enstaka extraslag och perioder med högre hjärtfrekvens men att det inte var "farligt", det var inte tecken på någon hjärtsjukdom. Jag kan ta betablockerare, inderal, om jag upplever hjärtslagen som väldigt obehagliga vilket de periodvis är. Tyvärr är jag en sån motståndare till tabletter så jag tar dem inte. Ska kanske ändå börja medicinera, det är säkert inte bra för hjärtats "livslängd" med så mycket hjärtklappning. Jag är en "ångestmänniska". Jag har lätt att få ångest och lider av mycket tvångstankar. Jag har börjat fundera på om mitt "stressystem" i kroppen "läcker" och triggas igång i tid och otid. Jag har hjärtklappning även då jag inte känner mig stressad eller har stressiga tankar (sedan kan ju mycket ske omedvetet...). NI andra med mycket hjärtklappningar. Kan det i ert fall bero på stress eller ångest?

• Anonym (Ida)

Hur gick det? Har samma.

• Carolatom07

Kan det vara panikångest, som jag lidit av i många år? Eller är det mer allmänt stressrelaterat? Om det beror på psykisk stress och press är det bra att hitta tillfällen där man kan varva ner och vila.

• Anonym (hjärtat...)

Hjärtklappning handlar nog till 90% om stress. Jag är själv hjärtsjuk och har aldrig hjärtklappning. Det är inte så hjärtsjukdom främst visar sig. Finns säkert undantag, men det låter mer som stress/ångest.

• Anonym (H)

Stress/trötthet/hormonellt.. Och ju mer du tänker på det, desto värre blir det. Men bra att kollas upp

• Fotella
    Anonym (hjärtat...) skrev 2023-04-26 17:50:05 följande:

Hjärtklappning handlar nog till 90% om stress. Jag är själv hjärtsjuk och har aldrig hjärtklappning. Det är inte så hjärtsjukdom främst visar sig. Finns säkert undantag, men det låter mer som stress/ångest.

Jag är också hjärtsjuk, på grund av mina hjärtklappningar! Och det är precis så hjärtsjukdom kan visa sig. Arytmiorsakad kardiomyopati!! Mitt hjärta är dilaterad och dåligt tryck har jag i kammaren, samt myokardskada. Så ja, stress, ångest, trauma, övervikt, ärftlighet, efter virus (covid) som jag fick då så har mitt hjärta blivit i dåligt skick just för jag har för mycket arytmi. 
  • Anonym (hjärtat...)
    Fotella skrev 2023-04-26 18:30:10 följande:
    Jag är också hjärtsjuk, på grund av mina hjärtklappningar! Och det är precis så hjärtsjukdom kan visa sig. Arytmiorsakad kardiomyopati!! Mitt hjärta är dilaterad och dåligt tryck har jag i kammaren, samt myokardskada. Så ja, stress, ångest, trauma, övervikt, ärftlighet, efter virus (covid) som jag fick då så har mitt hjärta blivit i dåligt skick just för jag har för mycket arytmi. 

Läs mitt inlägg igen?läs orden främst och det finns undantag. 

• Anonym (Ida)

Jag tror definitivt mitt är hormonellt eller stress. Men man blir ju så orolig. 

• Fotella
    Anonym (hjärtat...) skrev 2023-04-26 19:48:26 följande:

Läs mitt inlägg igen?läs orden främst och det finns undantag. 

Undantag? Det är inget undantag, utan en ganska vanlig sjukdom. Inget ovanligt direkt. Så förstår inte riktigt hur du kan uttrycka dig så, men antar du saknar kunskap. Det finns jätte bra och utförlig behandling både ingrepp (ablation) och medecinisk. Så förstår inte varför du ska förminska ts oro när man bokstavligen kan få ganska sjukt hjärta av just extraslag. De äldre som har påverkan på hjärtat brukar ligga på ca 30000 extra slag per dygn. Jag ligger på 10000 per dygn, men tillräckligt för attt de ska bli sjukligt. Har man ca över 100 per dygn så bör man egentligen undersöka saken.
Svar på tråden Hjärtklappning...Stress eller sjukdom? Har du erfarenhet av detta?