• Anonym

    Får man göra kjesarsnitt om man känner att det är det bästa alternativet?

    Hej! 

    När jag fick reda på att jag var gravid vart jag självklart hur lycklig som helst, finns inga ord. Men samtidigt var jag orolig för förlossningen, är livrädd för allt som har med nålar, och sjukhus och göra!! Nu när jag är i vecka 35 så har jag äntligen börjat lugnat ner mig inför förlossningen och känner att jag kommer att klara det, försöka tänka positivt! Men nu när jag var hos barnmorskan har bebisen inne i magen vänt på sig IGEN, så den ligger med rumpan nedåt igen! Så nu ska jag få kontrollera om den fortfarande ligger så om en vecka, och om den gör det så ska jag få åka in på förlossningen och försöka vända på lillen inne i magen. Men om det inte går, så kommer jag få göra Kjesarsnitt.. som verkligen är min STÖRSTA skräck någonsin.. Men samtidigt tänker jag att, hur kan man vara så otroligt säker på att vändningen inte är farligt för bebisen, jag menar kan inte navelsträngen snurra runt huvudet? Det är absolut inget jag ens vill riskera!! Så därför tänker jag såhär, finns möjligheten att man får göra kjesarsnitt om man ber om det, och samtidigt bli sövd? Det skulle kännas absolut bäst för mig, och det är min bästa tanke just nu som jag kommer fram till. Jag vill absolut inte att något händer mitt barn! 

    tack i förhand för svar!
     

  • Svar på tråden Får man göra kjesarsnitt om man känner att det är det bästa alternativet?
  • lena2012

    Hej!


    Börja med att se om barnet ligger kvar i säte. Det händer inte så  sällan att barnet redan vänt sig rätt är man kommer för bedömning  om vändning.
    Skulle det bli aktuellt med en vändning så  är det under övervakning , Efter vändningen görs ett CTG för att se att barnet  inte påverkats. Mycket ovanligt är att man måste göra ett akut kejsarsnitt vid ett vändningsförsök.
    Vi rekommenderar inte sövning  vid kejsarsnitt om inte  medicinsk nödvändigt.
    Ta en sak i taget  , börja med att se om det behövs ett kejsarsnitt eller inte,
    Berätta om din starka rädsla för personalen så  att de vet , även för narkosläkaren om det skulle bli aktuellt med kejsarsnitt.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Får man göra kjesarsnitt om man känner att det är det bästa alternativet?