Läckage från kondensor?
Jag misstänker att vår bil läcker från kondensatorn.
Redan samma dag som vi köpte bilen märkte vi att det droppade från den.
Har flera gånger samlat upp ett par cm nivåer i barnmatsburkar. Vätskan är gulbrunaktig och luktar lite mysko.
Mina svärföräldrar var in med bilen en dag till bilfirman som sålde den till oss men där sa de att det absolut inte var något problem och att de inte kunde se något läckage.
Bilen läcker ju inte konstant, utan lite då och då.
Vi tänkte beställa hem besiktningsprotokoll men då visade det sig att bilen inte har blivit besiktad på 3 år då den varit avställd. Bilen besiktades dagen innan vi hämtade den utan anmärkning vilket var märkligt då tex skyltbelysningen inte fungerade. Misstänker starkt att det är lite kompiskompis mellan bilfirmorna och besiktningen i vår stad och grannstaden då det inte är första gången något sådant har hänt.
Hur som helst så fick vi i alla fall veta att AC blev påfylld förra året. Detta fick vi veta på omvägar efter att jag snokat runt lite. Den förra ägaren misstänkte att det var något fel på AC då den kylde dåligt. Nu kyler den bra men den läcker ju och jag känner mig rätt säker på att det är kondensorn Det är ju en volvo vi har.
Vi vill inte behöva uppleva att kompressorn börjar låta märkligt och att vi blir stående.
Eftersom att bilen har stått i 3 år har inte AC fått gå alls så risken att packningar mm har torkat ihop är ju inte direkt obefintlig.
Nu har jag sagt till min sambo att vi ska in till bilfirman i morgon och kräva att de provtrycker AC och kollar upp kondensorn och om det visar sig att jag har rätt så får de banne mig åtgärda problemet.
Misstänker att de inte kommer att gå med på det bara så där, men visst borde jag kunna hänvisa till konsumentköplagen?
De är väldigt tydliga på bilfirman med att det är 30 dagars garanti som gäller men de måste ju också följa konsumentköplagen!?