• Julia76

Lätta tårtor (LÄTTA!)

Snälla hjälp mig.
    Fyller 30 på lördag och är totalt talanglös när det gäller tårtor.
    Vill ha hjälp med lätta recept på tårtor.
    PLEASE.

• Svar på tråden Lätta tårtor (LÄTTA!)
  • ebben

en färdigköpt marängbotten+ grädde o nåt mer=vad man vill.
    tex flagad choklad,frukt........

• Champagne

Varför inte köpa en tårta? Det blir ju superlätt , och du får tid över till annat...

Grattis förresten!

• Annikamed2barn

Jag brukar också köpa, det är så mycket lättare och inte jättemycket dyrare.

• Diwa

princesstårta

färdig tårtbotten...
    marsan mellan de två första tårtbottnarna...
    massor med grädde lagt i mitten på andra lagret...(lägg som en kupa)

på med tårtlocket...

kläm ner runt om så det blir en rundel...

smeta på vaniljkräm eller smörkräm runt om och på med ett färdigt marsipanlock...

busenkelt och supergott

• snobben

Är svindålig på att göra tårta men när jag fyllde 30 och mamma 60 så gjorde jag faktiskt en. Hade färdiga bottnar, chokladmousse med krisp(pulver...finns där chokladpudding och vaniljsås och sånt finns). Så blandade jag hallon med vispad grädde. de två hade jag som fyllning. Sen grädde på toppen med hallon och björnbär...blev himla god!

• Bernermorsan

Köp färdiga tårtbottnar sen använder du någon av fromagerna märke Ekströms som finns i affärren pulver som blandas med mjölk. Smaker bla citron jordgubb mm kanske ett lager med vaniljekräm grädde och frukt runt om.

• Lotlas

Jag brukar göra rulltårtebottnar. Superlätt. Bara att vispa ihop!

3 ägg
    1 1/2 dl socker
    1 dl potatismjöl
    1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker

Vispa ihop ägg och socker. Blanda potatismjöl, vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver i smeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 250°C i ca. 5 minuter. Stjälp upp kakan på ett bakplåtspapper och dra bort pappret som den gräddats på. Låt den kallna. Sedan brukar jag dela den i så många delar som jag vill ha lager. (Två brukar bli lagom, men man kan ju alltid göra en till långpanna, så blir det fyra eller en stor tårta i två lager.) Därefter brer man på det man gillar emellan. Jag brukar ha ett lager med aprikospuré och ett med mosad banan. Vispa grädde och bred över och garnera med något tjusigt! T.ex. vindruvor, noblessebitar, daim, annan frukt eller godis.

Lycka till! Och grattis på födelsedagen också!

• Vilddjuren

brukar ha choklad pudding och bananer i mellan eller vaniljsås som man gör lite tjockare receptet står på paketet och sylt eller bär grädde på översta locket och lägg på godis eller bär vad du vill och färdiga bottnar har du ju redan fått tips om. Även marängbottnar är gott jag brukar lägga glass, bananer och grädde i mitten blir ju nästan som en marängswiss tårta Klicka på lite grädde och bananer eller riven choklad på toppen mmm smaskigt
    Eller gör en rull tårta som du inte skär upp bred på grädde och köp marsipan och lägg över (falsk prinssess tårta)

Grattis och lycka till!

• clara02

Den här gjorde jag när jag fyllde år, jätte god är den oxå

Maräng tårta för 12p

Ingredienser
    75 g margarin eller smör
    1 dl socker
    4 äggulor
    1½ dl vetemjöl
    1½ tsk bakpulver
    2-3 msk mjölk

Maräng:
    4 äggvitor
    2 dl socker
    50 g sötmandel, flagad

Fyllning:
    2-3 dl vispgrädde

Tillagning
    Sätt på ugnen. Lägg bakplåtspapper eller ett väl smort smörgåspapper i en långpanna. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Skilj på äggens gulor och vitor. Rör ner en gula i taget. Tillsätt mjölken och mjölet blandat med bakpulvret. Rör till en jämn smet. Vispa vitorna med hälften av sockret till fast skum. Vänd ner resten av sockret.

Bred ut sockerkakssmeten i långpannan, bred marängen ovanpå. Strö ev över flagad mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Lyft kakan ur långpannan och låt den svalna. Lossa den med t ex en pannkaksspade och låt den sedan kallna på papperet. Dela kakan på mitten. Lägg ihop halvorna med vispad grädde emellan.

Tårtan går bra att frysa fylld.

Stor kalastårta: Gör 2 bottnar, en sats i taget, och lägg ihop dem med vispad grädde till en jättetårta. Ca 25 bitar.

Svar på tråden Lätta tårtor (LÄTTA!)