• Anonym (fest)

Ska man eller ska man inte meddela om fest?

Jag har flyttat till en ny ort, jag tänkte ha inflyttningsfest, i min förra kommun skrev jag en lapp i trapphuset men när jag sa det till mina kompisar här så skrattade de bara åt mig.
    Så nu vet jag inte om jag ska eller inte meddela om fest, känns bara obekvämt om de ser lappen i trapphuset, jag har ingen lust att vara kvällens skämt!
    Så vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Ska man eller ska man inte meddela om fest?
  • Lattjo

Jag hade satt upp en lapp ändå. Låt dom skratta, säg som det är, att du tar hänsyn till dina grannar helt enkelt. Jag tycker att det är trevligt när grannarna sätter upp en lapp, det är nog mindre risk att det kommer in klagomål om man gör det känner jag...

• Anonym

När det är inflyttningsfest hade jag skrivit lapp, "kom gärna förbi och sig hej" typ.. men om det är vanlig förfestfest så är det fjantigt med lapp. En inflyttningsfest brukar ju va rätt långdragna och då är det bra att förvarna grannarna, plus att det brukar vara mer accepterat om man sätter upp lapp!

• Anonym (fest)
    Anonym skrev 2012-07-25 08:05:49 följande:
    När det är inflyttningsfest hade jag skrivit lapp, "kom gärna förbi och sig hej" typ.. men om det är vanlig förfestfest så är det fjantigt med lapp. En inflyttningsfest brukar ju va rätt långdragna och då är det bra att förvarna grannarna, plus att det brukar vara mer accepterat om man sätter upp lapp!
    Tanken är kanske kl 19-senast kl 00, vi tänkte grilla, spela kubb, gå in, dricka, lyssna musik och prata, sen kanske gå ut mellan kl 22-00, ingen efterfest.
  • Anonym (varför?)

Men vad är syftet med lappen egentligen? Om mina grannar har fest en kväll och den stör mig så knackar jag på oavsett om de satt upp en lapp innan eller ej. 

• nuharjagbytt

Det är alltid god ton att sätta upp lapp om fest. I bostadsrätt förening brukar det stå i trivselreglerna att man ska meddela men det var längesen jag såg någon sådan lapp. I hyresrätt borde det vara samma sak. Hur många bor i trappuppgången? Jag tänkte att du kanske kunde dela ut lappar i stället för att sätta upp som kompisarna ser? Att ha meddelat innan minskar risken för att de ska klaga på festen. 

• Maskot

Har själv aldrig satt upp en sådan lapp, men vi har nog ganska lugna sammankomster. Däremot har grannens tonåringar satt upp lapp flera gånger, talar om att de ska ha fest och ber grannarna att höra av sig om de tycker att de störs.

Jag tycker att man får ett större tålamod av dessa trevliga lappar. Har aldrig klagat på deras fester, utan tycker att de någonstans är trevliga och omtänksamma ungdommar som meddelar grannarna. Absolut inte fjantigt med lappar- tror inte att någon skrattar åt dem. 

• Anonym (varför?)
    Anonym (fest) skrev 2012-07-25 08:08:56 följande:
    Tanken är kanske kl 19-senast kl 00, vi tänkte grilla, spela kubb, gå in, dricka, lyssna musik och prata, sen kanske gå ut mellan kl 22-00, ingen efterfest.
    Kan iofs se syftet med den om du skriver att ni tänker lämna lägenheten senast kl0.00, då vet man att man inte behöver knacka på och be er sänka musiken kl23.45 utan kanske kan härda ut om man vet att det snart tar slut :) 

Ett annat syfte är som också nämns ovan, om man tänker bjuda in grannarna att säga hej :) 
  • Anonym
    Anonym (fest) skrev 2012-07-25 08:08:56 följande:
    Man får festa och väsnas (inom rimliga gränser förstås) fram till kl 22.00 i de flesta hyres/BR-hus. Bor det många i din trappuppgång? Jag har fått lapp i mitt brevinkast ett par gånger när någon granne skulle ha fest och det känns jättebra tycker jag och respektfullt. Du behöver ju inte sätta upp en lapp i trapphuset!!! Men ni kanske har postboxar?
  • Tesselajnen

Dina kompisar skrattar åt dig för att du vill visa respekt och vara en gullig granne som informerar dina grannar om att det kan bli lite högljutt från din lägenhet en viss kväll? Skriv din lapp, det finns inget att skratta åt anser jag.

• Anonym (fest)

Vi har postboxar.

Det finns 9 lägenheter i mitt hyrshus

Svar på tråden Ska man eller ska man inte meddela om fest?