• Anonym

Återkommande svamp i underlivet

jag tror jag får svamp i underlivet nästan 1 gång  i månaden. jag behandlar med Pevaryl och salva och så är det bra ett par dagar. Sen kommer det tillbaka. Och så håller det på. Ibland smittar jag min man.
    Vad ska jag göra åt detta och vad beror det på?
    Jag har bomullstrosor jämt och tvättar bara med vatten. Visst jag har lite trånga kläder ibland typ leggings.
    Jag börjar fundera på om det kan vara så att det lättare blir svamp ocm man har lite stora läppar som hänger utanför. Kan det vara så?
    Finns det annan receptbelagd medicin för svamp?

• Svar på tråden Återkommande svamp i underlivet
  • lovegivespower
    lovegivespower skrev 2012-07-25 10:31:59 följande:
    Du ska gå till VC om du har återkommande svampinfektioner.ö
    Skrattande
  • sextiotalist

Det finns starkare mediciner för dessa besvär, sök VC eller gyn. De är receptbelagda och svindyra, men hjälper väldigt bra

• lovegivespower
    sextiotalist skrev 2012-07-25 10:38:17 följande:
    Det finns starkare mediciner för dessa besvär, sök VC eller gyn. De är receptbelagda och svindyra, men hjälper väldigt bra
    Man SKA uppsöka läkare, GYN, VC om man har återkommande så ofta... Skrattande
  • Anonym (A)

Gå absolut till VC nu på en gång! (Eller nästa gång du har pågående infektion.) Du ska absolut inte behandla med receptfria läkemedel för ofta. En del gör kopplingar mellan upprepade svampinfektioner + självbehandling och vestibulit.

Denna tråd har jag själv skrivit en del tips i (inlägg #6 och #8) så läs gärna:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m51234869-1.html

(Lägg särskilt märke till att vatten torkar ut dina slemhinnor. Oljetvätt är bättre.)

• sextiotalist
    lovegivespower skrev 2012-07-25 10:39:12 följande:
    Man SKA uppsöka läkare, GYN, VC om man har återkommande så ofta... Skrattande

Självklart, när jag hade mina svampbesvär, så hade jag en etablerade gynkontakt så jag reflekterade inte ens över annat Skrattande
  • Anonym (..)

Förutom att få hjälp med effektivare läkemedel så kan man även:
    - Sluta äta socker
    - Tvätta med olja (smörj först på olja och spola sedan med vatten)
    - Använda olika preparat som gynnar de mjölksyrebakterier som man bör ha i ett friskt underliv (Vivag, Lactal, Ecovag)

Själv upplever jag även att jag blir hjälpt av att äta L-argiplex. Jag tycker att det gör slemhinnorna mindre sköra. Men det är dyrt som tusan...

• Anonym (Fungo)

Sluta med Pevaryl och Canesten omedelbart! Det lindrar för stunden men kan i värsta fall ge kronisk svamp. Det är inte alls särskilt dyrt med receptbelagda svamptabletter (tex Fluconazol), och de hjälper tusen gånger bättre. Jag hade svamp varje månad i ca 4 år, använde också Pevaryl eller Canesten. Svampen kom alltid tillbaka. Jag åt knappt någon socker, tvättade mig enbart med olja, inga tajta kläder, endast bomullstrosor etc etc. Undvek tom jäst, men inget hjälpte.

Slutligen efter mycket om och men kom jag till en svampspecialst som gjorde tusen undersökningar på mig (jag var provkanin). Fick därefter göra en intensivbehandling (3 månader) med fluconazol, och det hjälpte! Svampen kom dock tillbaka när jag hade en infektion och fick äta antibiotika, körde kuren igen, och få försvann den. Kräv att din gynekolog ger dig en intensivbehandling, jag tror inte att några enstaka tabletter hjälper i ditt fall.

• Anonym (Fungo)
    Anonym (A) skrev 2012-07-25 10:48:10 följande:
    Gå absolut till VC nu på en gång! (Eller nästa gång du har pågående infektion.) Du ska absolut inte behandla med receptfria läkemedel för ofta. En del gör kopplingar mellan upprepade svampinfektioner + självbehandling och vestibulit.

Denna tråd har jag själv skrivit en del tips i (inlägg #6 och #8) så läs gärna:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m51234869-1.html

(Lägg särskilt märke till att vatten torkar ut dina slemhinnor. Oljetvätt är bättre.)
    Ja, jag fick vestibulit, eller något liknande. Hade svamp (som förvärrades av Pevaryl och Canesten), och fick såklart ont av sex vilket ledde till att jag började spänna mig varje gång jag skulle ha sex. Minnet av smärtan.

Gick hos en kurator i 1 år och fick sedan göra en 3 månaders intensivbehandling med Fluconazol. Nu är allt bra igen, och sexet funkar!
Svar på tråden Återkommande svamp i underlivet