• Anonym (Ont)

Smärta på vänster sida??

Har på senaste dagar märkt att det gör väldigt ont på vänster sida, vid midjan liksom... Det börjar alltid på morgonen när jag tex är väldigt kissnödig, och det känns som att jag får kramp i hela vänster sida, midjan och sidan av ryggen brevid själva midjan och ovanför höften, speciellt när jag "trycker", som när man ska göra nummer 2..... Det brukar gå över eller lätta under dagen, och igår gjorde det inte alls ont.. Men idag när jag gick på toa gjorde det för jääävla ont :( och strålade ner till vänster ljumske varje gång jag "tryckte"... Så himla svårt att förklara! Är gravid i vecka 14 (13+1) och vet inte om det har något med bebisen att göra eller om det kan vara missfall, har iallafall inte blött en enda droppe sedan jag blev gravid. Blir ennu mer orolig då det är mitt första barn och sedan har min mage knappt växt, det varken synns eller känns på magen att jag är gravid :( börjar bli orolig iom smärtan ..,,

• Svar på tråden Smärta på vänster sida??
  • katalysator

Det skulle kunna vara något så enkelt som "växtvärk". Jag kände det inte exakt så som du beskriver, men runt vecka 12-15 kände jag ofta att det sträckte ordentligt i ena sidan av magen (typ som när man får sendrag) när jag reste mig upp på morgonen, eller när jag nös eller på andra sätt plötsligt sträckte till magmusklerna. Det beror då bara på att ligamenten och musklerna inte har hunnit med riktigt utan är lite för korta, och därför blir det även bättre under dagen när musklerna mjukas upp.

• Sannive

Om du har ont i ryggen i midjehöjd och har ont när du kissar så bör du gå till vårdcentralen och kolla upp att du inte har fått antingen urinvägsinfektion eller njurbäckeninflammation bara för att vara på säkra sidan.

• Anonym (Ont)

Det är inte själva kissandet som gör ont, gör även ont när jag ska göra nummer 2 och trycker liksom, sedan kan det göra ont när urinblåsan är full, men då bara på morgonen :/ har också funderat på urinvägsinfektion, men är inte säker... Och som sagt det gör inte riktigt ont i ryggen utan mer igenom midjan ...

• Jenny123

Precis där du beskriver går en "böjning" på tjocktarmen och det kan göra ont just när man är gravid då tarmarna jobbar lite långsammare. Hade precis lika i början av min graviditet det går över men är du orolig ring sjukvårdsupplysningen:) lycka till

• Anonym (Ont)

Ringde min vårdcentral precis och hon var väldigt trevlig men tyvärrr har dom bara akuttider?? Men hon tyckte jag skulle vända mig till en jourcentral i närheten iallafall och testa för urinvägsinfektion... S Dom öppnar först i eftermiddag så får vi se vad dom säger, blev inte direkt mindre orolig nu :(

• Anonym
    Anonym (Ont) skrev 2012-07-25 11:54:26 följande:
    Ringde min vårdcentral precis och hon var väldigt trevlig men tyvärrr har dom bara akuttider?? Men hon tyckte jag skulle vända mig till en jourcentral i närheten iallafall och testa för urinvägsinfektion... S Dom öppnar först i eftermiddag så får vi se vad dom säger, blev inte direkt mindre orolig nu :(
    akuttider??  VAR INTE DETTA AKUT ???
  • Anonym (akutus)

Akuttid kallas det alltid om man vill ha en tid fort, inom typ två-tre veckor. Så haka inte upp dig på ordet.

Du ska absolut kollas för uvi då det inte alls känns likadant när man är gravid som o-gravid.  Bara för säkerhets skull.

• Anonym (Ont)

Ja, reagerade också på det, sa att jag var gravid... Men dom hade bara akuttider IDAG, så sa hon du kan ringa i morgon så tidigt som möjligt men inte säkert dom har tider då heller... Så hon tyckte jag skulle satsa på jourcentralen även om man kan tvigas vänta. Samma sak som några månader sen när jag hade halsfluss. Blir väldigt trött på dessa vårdcentraler. Har aldrig haft urinvägsinfektion, så vet inte hur det känns som varken ogravid eller gravid :( men vill kolla för säkerhetsskull, eller se om det är något annat kanske... Oron äter upp mig.

• Anonym (akutus)

Ta med en bra bok eller likn och åk och sätt dig på jourcentralen isf, om det är lättare att komma in där. Är det bra väder där du bor idag, så är det ett bra tilfälle, för då minskar trycket där...

Uvi som o-gravid gör skitont, riktigt, riktigt ont, det går liksom inte att undgå smärtan. Som gravid behöver man inte känna mkt alls, det kan nästan passera helt om man inte är uppmärksam.

Lycka till och oroa dig inte i onödan! Kolla upp det bara. Glad   

• Anonym (Preggot)

Att magen inte syns eller så behöver du inte bry dig om. Kan dröjja många veckor innan du får gravidmage. Jag är snart i v 19 och ser fortfarande inte gravid ut direkt, endast litelite rundare. 

Får iaf rätt ont i magen på morgnarna eller nätterna då jag vaknar och är superkissnödig. Gör ont om man trycker på magen. Men när jag kissat går det över....blåsan är väl sprängfull och eftersom livmodern växer så blir det väl trångt med utrymme! Men så ont som du verkar ha har inte jag...låter som urinvägsinfektion! Ring din BM så kommer du få komma och kolla upp det där och få medicin utskrivet direkt! 

• Anonym (Ont)

Ja det är fint väder, har inte ont just nu men lite känningar, det känns liksom i sidorna men gör inte ont... Ska dit precis innan dom öppnar så jag slipper vänta för länge och tar kölapp så fort som möjligt sen är min underbara sambo ledig så han följer med och gör sällskap. Det med magen oroar mig bara för det synns inte, om jag inte lägger mig på rygg så ser det ut som en lite rundad utvbuktning mellan höftbenen, men annars är allt lika mjukt och ser helt normalt ut.. Vet inte har inte oroat mig förräns nu, tyckte magen blivit mindre idag men kan vara inbillning bara, och med smärtan och det så blev jag väl bara nojjig för minsta lilla... Hoppas bara bebisen där inne mår bra, och att dom hittar vad felet är så jag slipper undre och oroa ihjäl mig.

• Anonym (Ont)

Det var inte urinvägsinfektion och inget fel på njurarna... Dock har jag väldigt ont då han slog på mina njurar.... Vilket inte kändes riktigt okej sa att jag var gravid och då antar jag att människor tar det försiktigare??? Det gör ont i hela ryggslutet nu efteråt!!! Vet iallafall inte vad jag ska göra, har ju ont.... Vet inte om jag ska ringa mvc där jag är inskriven (fick aldrig något nummer till min barnmorska?) och fråga... Är ju rätt orolig för barnet nu med, fick ont i magen efter undersökningen med (kan dock vara växvärk för det gör inte ot längre).

• MichelleRagnarsson
    Anonym (Ont) skrev 2012-07-25 11:09:08 följande:
    Det är inte själva kissandet som gör ont, gör även ont när jag ska göra nummer 2 och trycker liksom, sedan kan det göra ont när urinblåsan är full, men då bara på morgonen :/ har också funderat på urinvägsinfektion, men är inte säker... Och som sagt det gör inte riktigt ont i ryggen utan mer igenom midjan ...
    Pingar här om det går, exakt som du beskriver känner jag också, exakt så. Går in i vecka 19 på torsdag och funderar på hur det gick?
Svar på tråden Smärta på vänster sida??