• Anonym

Svältdiet?

Nu har jag testat det mesta men jag går inte ner i vikt oavsett vad jag gör utan går bara upp :( Är svältdiet den enda utvägen nu?

Jag har slitit på gym och ätit som man ska och dragit ner på kolhydrater.
    Jag har gått en mil om dagen och ätit som ovan.
    Jag har plockat bort allt godis, snacks, läsk och skräpmat.

Ändå har jag lyckats gå upp 12kg på ett år, hur är det ens möjligt?

Jag börjar bli desperat så sedan i måndags har jag ätit vad man skulle kunna kalla en svält diet.
    Måndag: 1 allevo shake och en halv ostkaka
    Tisdag: 1 allevoshake och färskpasta med bolognese och fetaost (liten portion)
    Onsdag: 1 banan och en halv ostkaka

Går jag inte ner i vikt nu så måste ju något vara seriöst rubbat? Jag vet att man inte ska svälta sig men mina tidigare ansträngningar har ju inte hjälpt det minsta och jag börjar se ut som ett riktigt fetto :(

Jag började träna och äta rätt när jag märkte att jag började lägga på mig, sen tränade jag ännu mer mestadels kondition och lite styrka (muskelmassan är det inga fel på) jag åt mer rätt och mindre men ändå så står jag nu här 12kg plus, nåt måste ju vara fel!? Vad ska jag göra? 

• Svar på tråden Svältdiet?
  • Anonym

Äter du verkligen sådär lär du garanterat bli sjuk.
    När du tränat,har du då ätit tillräckligt så att kroppen inte ställt in sig på svält? 

• Anonym

168cm och 68kg

Jag har tidigare gjort allt enligt regelboken, sett till att jag fått i mig vad jag behöver utefter hur jag tränat så jag inte legat på för mycket kaloriunderskott men kilona har bara byggts på iaf...  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-25 23:33:25 följande:
    168cm och 68kg

Jag har tidigare gjort allt enligt regelboken, sett till att jag fått i mig vad jag behöver utefter hur jag tränat så jag inte legat på för mycket kaloriunderskott men kilona har bara byggts på iaf...  
    Det är inte så att du har skev kroppsuppfattning o behöver terapi?
    Du är ju normalviktig.Vad är problemet? 
  • Silversäl

hur många kalorier har du ätit samt hur många har du gjort av med?

det är lätt hänt att man tror att man intar mindre energi än vad man gör.. att man utesluter "onyttigheter" gör inte automatisk att man hamnar på kaloriunderskott och går ner i vikt om man äter mkt av det andra som man äter. eller äter mat som anses nyttigt med innehåller mkt energi.

har du haft koll på kalorier?
    har du gått på andra dieter osv?
    isf hur länge har du använt vardera metod?
    hur ofta var du på gymmet?

att äta för lite som under en "svältdiet" gör att kroppen ställer in sig på svält och håller hårt i det fett som finns på kroppen för den tror att den snart kanske inte kommer att få någon mer mat och fettet skulle då behövas som enda energikälla = kroppen håller kvar det så hår den kan.
    visst kommer du så småningom börja tappa fett när kroppen inte längre klarar av att hushålla med det lilla som du stoppar i den, men det kan ta ett bra tag. + att även dina muskler kommer att användas som energikälla.

• plastkotte

Fast om du tränat och ätit ordentlig och bra mat, så spelar ju inte kilon någon roll alls! När man kommer i form så väger muskler mer än fett. Så sluta stirra dig blind på vågen, mät istället. Det är så man ser att det rör sig framåt, att man tappar cm. Men att svälta dig är det absolut dummaste du kan göra! Du kommer bli riktigt sjuk och kan tom orsaka bestående men, och det är väl knappast värt det?

• Anonym

då jag väger 12kg mer än förra året så är inte min kroppsuppfattning skev, jag har ju ökat i vikt och trivs inte alls med hur jag ser ut nu. 

Jag har haft koll på kalorier och legat ca 500 under dagligen, tränat på gym 4 dagar i veckan och gick en mil om dagen 6 dagar i veckan, hade en vilodag, detta höll jag på med i 8 månader.

Sen testade jag lchf i 4 månader och tränade lika mycket och hade ungefär samma kaloriunderskott.

Jag borde ha gått ner i vikt, inte upp.

Jag har mätt oxå och midjan har ökat med 15cm detta år, låren har vardera ökat med 9 cm.

Jag kommer inte i mina byxor längre, något måste ju vara fel :(

Jag vet att svältdiet inte är bra och att man kan bli sjuk, men jag känner mig så desperat och vet just nu ingen annan väg ut. Finns det någon sjukdom som gör att man blir tjock? 

• Anonym

500 cal!!!
    Kroppen är inställd på svält. Alltså ökar du i vikt.
    Är man normalviktig så tycker jag man kan lägga tid o energi på viktiga saker. 

• Silversäl
    Anonym skrev 2012-07-25 23:46:39 följande:
    då jag väger 12kg mer än förra året så är inte min kroppsuppfattning skev, jag har ju ökat i vikt och trivs inte alls med hur jag ser ut nu. 

Jag har haft koll på kalorier och legat ca 500 under dagligen, tränat på gym 4 dagar i veckan och gick en mil om dagen 6 dagar i veckan, hade en vilodag, detta höll jag på med i 8 månader.

Sen testade jag lchf i 4 månader och tränade lika mycket och hade ungefär samma kaloriunderskott.

Jag borde ha gått ner i vikt, inte upp.

Jag har mätt oxå och midjan har ökat med 15cm detta år, låren har vardera ökat med 9 cm.

Jag kommer inte i mina byxor längre, något måste ju vara fel :(

Jag vet att svältdiet inte är bra och att man kan bli sjuk, men jag känner mig så desperat och vet just nu ingen annan väg ut. Finns det någon sjukdom som gör att man blir tjock? 
    och hur många kalorier blev det med underskottet på 500kcal om dagen?

dricker du alkohol?
    alkohol innehåller sjuuukt mkt kalorier.
    för några år sedan så gick jag själv upp 10 kg på.. ja nu kommer jag inte ihåg exakt med det kanske var mindre än ett år t.o.m. och det var för att jag under den perioden drack alkohol ca 1-4 ggr i veckan. troligen ändrade jag mina matvanor en del också, men hade det inte varit för det plötsliga uppsvinget med alkohol hade jag nog inte gått upp mer än kanske 4-5kg under samma tidsperiod :P

man kan ha något fel på kroppen som kan göra att man lägger på sig. dock inte så insatt på den biten.
Svar på tråden Svältdiet?