• Trixie38

Ensamhet- och bilåkningsträning

Hej, dessa frågor finns säkert på alla forum som handlar om hund men här kommer de igen: tips efterlyses på att ensamhetsträna och träna på att åka bil. Vi har en liten blandras (pudel och lhasa apso) som är 5 månader och han gnäller/gnyr i bilen (sitter i en bur bak), vi lockar med allsköns godsaker, täcker för med filt, sprayar med DAP etc etc, men han gnyr/stress-skäller ändå. Min fråga är: finns det hopp om man fortsätter träna en liten bit i taget eller är det kört liksom (har en hund börjat gnälla är det svårt att få bort?). Sen har vi det med ensamhetsträningen. Vi går ut, öpnnar dörren, på olika sätt och tar på jacka ibland och ibland inte, skramlar nycklar och går tillbaka etc etc - även här efter konstens alla regler. Det har blivit ngt bättre med han tycks ha väldigt svårt att vara själv (även på promenader om vi går åt varsitt håll blir han gnällig). Vi har läst på och "gjort som man ska", men det går trögt. Vill mest ha lite pepping ohc hoppingivande svar om att det kommer att gå bra med tiden Skrattande.

• Svar på tråden Ensamhet- och bilåkningsträning
  • hundpuss

Har du funderat på att träna hunden att vara i bilen när bilen är parkerad och står still, så att säga? Gnyr hunden även i buren inomhus? Kan ju vara buren som hunden inte gillar.

Hur trygg är hunden i sin bur? I närheten av bilar? Att vara i bilen utan att ni kör någonstanns? 

• Sokkerflikkan

För att ge lite uppmuntrande ord så kan jag berätta att min första hund. En afghan hane hade panik i bilen. Då han åkte i skuffen pinkade och bajsade han på sig och krek som att någon skulle döda honom. Så han fick åka i mitt knä framtill till han var ca fem månader. Sen flyttade vi långsamt bak. Baksätet och sen skuffen. Han skrek konstant då vi lämnade honom i bilen så en satt alltid kvar vid ärenden. Då han var 1 och ett halvt år skaffade vi afghan nr två. Då bilen han tryggare och gick äntligen att lämna i bilen utan några problem även hemma. Nu är han fyra år och otroligt klok.
    Men det var slitsamt och bi tränade som dig efter konstens alla regler men inga tipps fungerade. Bygg på tryggheten är mitt tipps. Min kille är en nervig individ med dålig självkänsla. Men den har vi sakta byggt upp men jobbar fortfarande på den i vissa lägen.
    Kämpa på!!

• Trixie38

Tack för tips och kloka ord! Jo, vi tränar med bur inne i lgh och det funkar att han sitter i buren utan att gnälla om buren är öppen och han får nåt smarrigt typ märgben men så fort vi stänger luckan börjar han gnälla.

Vi har inte testat så mkt att ha honom "lös" i bilen för att vi tänkte det var bättre hålla en linje liksom men vi kanske ska testa det ett tag? Vi har försökt ladda buren och bilen med allehanda positiva grejer annars. Börjar tro att han känner sig ensam i buren... Har ju väldigt svårt att vara ensam i lgh oxå, funkar ngt bättre nu sen vi kom på det där med märgben dock. Nä, det är väl bara att kämpa på Glad

• Joico

Ang. bilträningen så tycker jag definitivt att det är dags att sluta göra en sån stor affär av det! Stoppa in hunden i bilen och åk bara. Lägg inte in massa ben och godis, locka inte, gulla inte, prata inte. 
    DAP kan vara jättebra att spraya in. Försök variera längden på resorna. Åk bara runt kvarteret och hem igen eller gå ur, gå en sväng och sen åk hem. Åk lite längre, stanna och gör nåt kul. Åk lite längre, stanna och gör ingenting.

Men framförallt: låt bli hunden när ni åker bil! Ha honom i bur, då sitter han säkert både för sig själv och er. Dessutom minskar det risken för åksjuka eftersom det inte blir lika vingligt, han kan ju luta sig mot sidorna.  

• Trixie38

Hej, tack för svar! Jo, det känns ju betydligt bättre och säkrare att ha honom i buren. Vi kör på då helt enkelt :). Tack!

Råd om ensamhetsträning då och/eller glada tillrop och pepping?

• Alicee

hade jätte problem me min Bina (amerikansk bulldog) när de gällde att vara hemma ensam.. hon vrålskällde, kissade på sig, bajsade ibland och hade fullständig panik.. vi tränade henne över en helg genom att konstant gå och komma tillbaka! vi började med att bara gå utanför dörren, varje gång hon inte skällde fick hon godis.. sen utökade vi tiden till en halv minut, sen en hel minut osv. nu klarar hon av att vara hemma själv i upp till 4 timmar =)

• Alicee
    Alicee skrev 2012-07-28 17:16:17 följande:
    hade jätte problem me min Bina (amerikansk bulldog) när de gällde att vara hemma ensam.. hon vrålskällde, kissade på sig, bajsade ibland och hade fullständig panik.. vi tränade henne över en helg genom att konstant gå och komma tillbaka! vi började med att bara gå utanför dörren, varje gång hon inte skällde fick hon godis.. sen utökade vi tiden till en halv minut, sen en hel minut osv. nu klarar hon av att vara hemma själv i upp till 4 timmar =)
    hon skällde i bilen oxå fram tills dess.. men de försvann typ med de att hon fattade att vi bara är borta en liten stund och att vi faktiskt kom tillbaka varje gång =)
  • Trixie38

Hm, det är det jag tror oxå - att gnället i bilen har med oviljan att vara ensam att göra. Vi ensamhetstränar mkt men det är svårt när man är fem i familjen - det är ju nästan jämt nån hemma... Ni körde rätt intensivt över en helg då? Vi har fått rådet att inte forcera just ensamhetträningen. Hu, så svårt att veta vad som funkar :(. Men tack för svar - känns bättre när man hör om andra som har lyckats :)

• matildadl

jag tog över mina hundar när dom var 1 år gamla, visst jag har 2 hundar så det är kanske lättare. men när jag skulle börja öva dom att vara själva så började jag med att lämna dom ensamma i 30 minuter, jag har en etta så jag tänkte att om jag lämnade dom själva i hela lägenheten så skulle det räcka. men då hade jag problem med att dom skällde och liknande. sedan fick jag tipset att ha hundarna på en mindre yta. t ex ett rum eller i mitt fall på toaletten. jag kan säga att det fungerar alldeles utmärkt att ha hundarna på toaletten och för att hundarna ska ha lite ljud omkring sig så lämnar jag radion igång. numera är dom tysta och sover hela tiden jag är borta.

när jag skulle börja  åka bil med dom så hade jag dom först lösa i bilen, det var rent livsfarligt då hundarna ville sitta i mitt knä när jag körde. då började jag med hund-bälten. det är en bra grej om man inte behöver nyttja alla säten i bilen, hunden har möjlighet att röra sig men är ändå fastspänd på ett säkert sätt. sedan gick jag över till en hundbur och det köpet är det bästa jag gjort, för dom kan lägga sig i buren eller kolla ut genom fönstret utan att jag behöver oroa mig vart dom är någonstans. jag tränade även mina hundar till att vara i buren genom att helt sonika ta med mig hundburen överallt och låta hundarna sitta där i kortare stunder tills dom vande sig. nu älskar dom sin bur och brukar gå in i buren när dom vill vara ifred!

sen kan jag erkänna att jag är fruktansvärt dålig på att belöna dom med godis, jag tycker det är bättre att belöna dom med uppmuntran och liknande!       

• Joico
    matildadl skrev 2012-08-16 05:55:07 följande:
    sen kan jag erkänna att jag är fruktansvärt dålig på att belöna dom med godis, jag tycker det är bättre att belöna dom med uppmuntran och liknande!       
    Vad skulle du uppskatta mest - beröm för det du gör på jobbet, eller en lön? 
    "Bra, Matilda, vad duktig du är som gör dina arbetsuppgifter!" *klapp klapp*
  • Ellan92

vår ena hund är tokig i bilen, man får inte kontakt med honom , men sätter man en filt över buren så att han inte ser utanför buren så är han knäpptyst hur långt vi än ska ..

• kutiom

Min hane tålde inte att åka bil. Han dreglade, gnydde och spydde men vi tog korta bilturer och jag började mata med godis, köttbullar eller vanlig hundmat funkade fint, då tystnade han och hade lite annat att tänka på. Insåg efter en kort testperiod att jag behövde något som han kunde tugga på längre stunder och gick då över till tuggben.

Nu, som ettåring, äter han inget i bilen utan klarar sig fint ändå. Han förknippar bilåkande med roligheter och älskar att vara med. Kan dock tänka mig att det är enklare att mata en hund i baksätet med bälte än i hundbur. Han började i knät, flyttade bak till baksätet och nu åker han även glatt längst bak i bilen

• Lindyn

Vi var ute å åkte en tur för första gången med vår valp (snart tio veckor) igår. han fick åka i samma bur som den gamle hunden som bara la sig ner och sov. Först var det lite oroligt, men sen la han sig bredvid gammelgubben och sov han med.

Dalta inte för mycket med hunden är mitt råd, Det har alltför ofta motsatt effekt.

• matildadl
    Joico skrev 2012-08-16 06:50:39 följande:
    Vad skulle du uppskatta mest - beröm för det du gör på jobbet, eller en lön? 
    "Bra, Matilda, vad duktig du är som gör dina arbetsuppgifter!" *klapp klapp*
    då det inte är mina hundar som betalar hyra så väljer jag lönen faktiskt.

jag säger inte att man INTE ska ge hundarna godis, jag säger bara att jag är dålig på att göra det. plus att börjar man med det blir det lätt att hundarna tar för givet att när dom gjort något så får dom godis.

alla gör olika, det är det som gör det hela intressant.   
Svar på tråden Ensamhet- och bilåkningsträning