• Anonym

Om FK nekar sjukersättning, tappar jag min SGI? Vad händer om beslutet dröjer??

Jag har blivit sjukskriven för stress och jag hoppas såklart att min sjukskrivning ska bli godkänd av försäkringskassan. Om den inte bli det, då har jag förstått att jag tappar min SGI om jag inte återgår till arbetet.
    Nu till min fråga då.
    Vad händer om beslutet från er på Försäkringskassan dröjer?
    Tex såhär.
    Jag är sjukskriven från och med den 22/7 till och med den 13/8. De första två veckorna betlas av arbetsgivaren,därefter betalas ersättning ut från försäkringskassan. vad händer om jag får beslut från er först den 12/8. Och vad händer om det beslutet innebär att jag av er nekas sjukpenning? Då tappar jag ju min SGI utan att ha fått en chans att behålla den.

• Svar på tråden Om FK nekar sjukersättning, tappar jag min SGI? Vad händer om beslutet dröjer??
  • Försäkringskassan

Hej!

Så länge du har läkarintyg och är sjukskriven och ditt ärende är under utredning så skyddar du din sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Om det skulle bli ett avslag så går det ut ett beslutsbrev.

Första vardagen efter att du har tagit del utav beslutet måste du börja arbeta igen för att skydda din SGI.

Hälsningar 
    Signe, handläggare 

Svar på tråden Om FK nekar sjukersättning, tappar jag min SGI? Vad händer om beslutet dröjer??