Jag har haft svåra kroniska analfissurer i 9 år så jag vet hur det är! MEN! Det finns en lösning som min läkare och jag efter många diskussioner kommit fram till är orsak och lösning.
Min kropp tål INTE syntetiskt progesteron som finns i ALLA preventivmedel (utom t ex kopparspiral, kondom o pessar). Har opererats, fått massor av botoxinjektioner. Inget har hjälpt!!!! För ett en ca tre år sedan var jag däremot problemfri under ett år sedan återkom problemen. Min läkare undrade vad som då hade hänt men jag kunde inte komma på det.
Ett år senare ramlade myntet ner! Mina problem började efter jag fött min första son, efter 6 veckor när jag satte in min hormonspiral!!!! (9 år sen. )De perioder jag varit gravid har jag varit helt problemfri. Efter mina graviditeter har jag alltid återgått till p-piller el liknande o problemen har återkommit - som ett brev på posten. Jag har haft sådana enorma problem, smärta!!!.
Sedan kopplade jag ihop ett och ett! För några år sedan steriliserade sig min man och jag slapp preventivmedel. Mina analfissurer försvann direkt. För något år sedan skiljde vi oss och jag började m p-piller igen. Problemen kom tillbaka med kraft efter ca 1-2 veckor igen! Testade att sluta m pillerna efter några månader, läkte snabbt o blev bra igen. Testade sedan p-ring, samma sak. Besvären återkom direkt.
Nu har min läkare och jag efter 9 år konstaterat att hormonerna (progesteronet) har en hemsk biverkning på mig. Nu är jag hormonfri o HELT utan några fissurer. Önskar bara att jag kommit på det tidigare, led i 9 år!!!! Snälla, pröva detta. Inget syntetiskt progesteron. Läser du på om dess biverkningar finns muskelkramper och försvagad bindväv med!!! Aldrig mer! Tänk om jag vetat detta fr början!
Nu mår jag bra, har inte minsta lilla problem. Äter fortfarande 1 tablett 500 mg magnsium om dagen för att hålla avföringen något mjuk men alltså - HERREGUD!!!! Om jag bara vetat detta från början!