• Bevabus

Nostalgisk vinterresa till Kiruna?

När jag var liten så såg jag många barnprogram som gjorde att jag fick en hel del vackra inre minnen om hur det såg ut längst uppe i vårt lilla land. Att det är ett tjockt lager med snö om vintern, att man kan åka snöskoter, se soluppgångar och solnedgångar utöver stora landskap
    Har länge drömt om att åka på en vintersemester i norr som tillåter mig att se och göra såna här grejer. Hyra en mysig trästuga där det inte är alltför långt till närmsta mataffär.

Frågan är bara, är det såhär det ser ut där uppe eller är det bara i mina fantasier? vill ju inte åka om jag kommer bli besviken. Har ni nå tips om det bästa resemålet 'där uppe'? Kanske att man till och med borde åka över till Finland/Lappland? Kan tänka mig att det ser typ likadant ut där.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Svar på tråden Nostalgisk vinterresa till Kiruna?
  • April barn

Jag var visserligen bara varit där på sommaren men det är jättefint, sambon har släkt där uppe som brukar åka till riksgränsen varje vinter för att åka skidor och snö skoter, massa snö och urmysigt! Så fort barnen är stora tänker vi åka

• Bevabus

Låter ju bra det kanske inte spelar så stor roll vilken stad/by man åker till. Kanske är lika fint överallt.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • MammaKajsa

Klart du ska åka till Kiruna! Det är magiskt vackert på vinter. Min bror och hans familj bor där så vi åker upp varje påsklov. 

Det finns så otroligt mycket vackert att titta på och mycket roligt att göra. Ishotellet i Jockasjärvi är en självklar hit varje år också.

Googla lite på Kiruna så får du se att du strax kommer att boka biljetter!!    

• Bevabus

Härligt, tack för ditt svar!

• La Lola

Fast du behöver ju inte åka ända till Kiruna för att få uppleva det där.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • listo

Välkommen till Kiruna!
    Kom hit ungefär i mitten av mars, då finns alla förutsättningar för att uppleva det du beskriver men utan att det är -30.
    Inne i Kiruna kan du bo i stuga på Camp Ripan, vill du ha mer natur så finns det stugboende på Icehotel i Jukkasjärvi. De har även norrskensstugor, med fönster i taket så man ska kunna ligga inne och se norrsken

Gillar du fjäll så är Abisko, Björkliden eller Riksgränsen värda ett besök.

• tahira

Alltså herregud, jag som aldrig varit norr om Uppsala (om man inte räknar en resa till Gävle när jag var 10) och aldrig någonsin känt ett sug att åka norrut blev helt plötsligt hur sugen som helst på att uppleva allt det där!

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Bevabus
    La Lola skrev 2012-07-26 19:39:29 följande:
    Fast du behöver ju inte åka ända till Kiruna för att få uppleva det där.
    Kanske inte, men jag har varit ganska långt upp i Sverige och vill utforska vad som finns allra längst upp
    listoplisto skrev 2012-07-26 19:42:29 följande:
    Välkommen till Kiruna!
    Kom hit ungefär i mitten av mars, då finns alla förutsättningar för att uppleva det du beskriver men utan att det är -30.
    Inne i Kiruna kan du bo i stuga på Camp Ripan, vill du ha mer natur så finns det stugboende på Icehotel i Jukkasjärvi. De har även norrskensstugor, med fönster i taket så man ska kunna ligga inne och se norrsken

Gillar du fjäll så är Abisko, Björkliden eller Riksgränsen värda ett besök.
    Mysigt det låter hade annars tänkt åka i December innan jul, men Mars kanske är bättre då?
    Tack för tips på ställen att bo!
    tahira skrev 2012-07-26 19:45:56 följande:
    Alltså herregud, jag som aldrig varit norr om Uppsala (om man inte räknar en resa till Gävle när jag var 10) och aldrig någonsin känt ett sug att åka norrut blev helt plötsligt hur sugen som helst på att uppleva allt det där!
    Visst låter det härligt? jag glömmer aldrig barnprogrammen jag såg som liten där karaktärerna snackade finska. Jag förstod inte ett ord, men fortsatte kolla för naturen var så vacker.
  • listo

Innan jul funkar såklart också, men då ser du inga soluppgångar eller solnedgångar eftersom solen inte orkar upp över horisonten då.

• Bevabus
    listoplisto skrev 2012-07-26 21:04:42 följande:
    Innan jul funkar såklart också, men då ser du inga soluppgångar eller solnedgångar eftersom solen inte orkar upp över horisonten då.
    Jaså är det så pass? Ja det vore ju trist att missa faktiskt...
  • erkiperki
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-07-28 22:13:47 följande:
    Vart vänder kag mig för att boka Norrskensstuga och en natt på Ishotellet? :) Kan jag gå in på nån sida? Finns det att läsa om vad jag kan göra och utforska? :)
    Via icehotels hemsida kan du läsa om boendeformer och aktiviteter. Är rätt säker på att det är icehotel.com  Som fd pendlare till Kiruna så kan jag verkligen rekomendera att åka dit! Jag älskar verkligen den staden! Jag håller med listoplisto om att det är bäst att åka dit under mars. Då har du vinter men ändå sol och det är en god chans att det inte är så jättekallt... Åker du runt jul så är det inte alls omöjligt att det är runt 30 grader... Jag älskar verkligen att promenera runt i stan i  varma kläder och njuta av mörkret och tystnaden då men det är tyvärr inte alls kul att åka skoter i sådan kyla...
  • rosagubben
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-07-28 22:13:47 följande:
    Vart vänder kag mig för att boka Norrskensstuga och en natt på Ishotellet? :) Kan jag gå in på nån sida? Finns det att läsa om vad jag kan göra och utforska? :)
    googlade och hittade en hemsida om ishotellet i alla fall: http://www.icehotel.se/se/Boka-nu/Kontakta-oss/
  • Bevabus

Åh... jag googlade precis och hittade Norrskensturer på snöskoter... det bara skriker MYYYYS om det!

Svar på tråden Nostalgisk vinterresa till Kiruna?