• Hejhej01

Tråden för oss som vill göra billiga veganska/raw food rätter

Jag har haft ganska höga utgifter för mat det senaste året pga. att jag jobbat mycket och inte orkat laga mat på kvällarna. Det har blivit mycket hämtmat både på kvällarna och till lunch. Förutom att det är dyrt så är det oftast inte lika nyttigt som det man lagar själv. Nu vill jag ta tag i detta! Jag vill gärna ha pepp från andra som äter veganskt/raw food!

Jag vill ha tips på billiga och lättlagade veganska/raw food rätter. Det är också bra om maten går fort att göra när man är trött efter jobbet och om maten går bra att ha som matlåda dagen efter. Det är också bra om ingredienserna går att ha i kylskåpet/frysen/skafferiet ett tag. Raw food blir ofta väldigt dyrt, så om någon har tips för hur man kan göra det billigare så vore det himla kul.

Mitt mål denna månad är att lägga max 2000 kr på mat. Skriv gärna vad ni har för budget för mat så kan vi hjälpas åt att hålla oss till den och samtidigt göra bra mat!

• Svar på tråden Tråden för oss som vill göra billiga veganska/raw food rätter
  • Hejhej01

Om någon har allmänna tips på en veckomatsedel får ni gärna skriva den oavsett vad den kostar! Det går ju att arbeta om den och få inspiration därifrån tänker jag!

• Medlem123

Har letat runt efter recept och ska försöka göra en matsedel med många recept kring samma ingredienser. Tar lite tid men är rätt kul. Vegan har jag varit länge, men raw är nytt för mig, så det tar tid att hitta recept. Gillar varm mat dock, så jag äter mest raw food för att det är gott och nyttigt. Det är inte ett måste att maten är raw i nuläget. Kan lägga ut matsedeln sen om det finns intresse.

Har hittat några onlinebutiker som säljer billigare ingredienser i alla fall.

rawfoodbutiken.se
    www.ravarubutiken.se/rawfood.php

Om någon vet fler butiker med ännu billigare priser, tipsa gärna!

Hittade även en dehydrator/svamptork på Netto igår för 199 kr, men tydligen ska den hålla en lite för hög temperatur och det ska inte gå att ändra, så då passar den ju inte för mina syften. Om någon vet mer om denna svamptork, skriv gärna vad ni tycker. Just nu har jag siktet på att skaffa en Stöckli Dörrex dehydrator, som var på extrapris på Råvarubutiken. Ska nog vänta lite med att köpa den dock. Känns som att jag kan lägga ut några extra kronor på färdiga raw kex tills vidare, för att hålla nere kostnaderna tillfälligt, och jag vet inget annat jag vill använda den till förutom kex.

Svar på tråden Tråden för oss som vill göra billiga veganska/raw food rätter