• Laudamus

Amma till sömns dagtid?

Jag har skrivit här förut men behöver peppning: sonen, drygt 4 mån snuttar sig igenom nätterna. Det har jag accepterat, tror jag, men väntar på att han ska "växa ifrån" det. Dagtid har jag försökt att låta bli att amma honom till sömns men har han somnat på amningskudden har han fått sova. Däremot har jag inte velat gå och lägga mig i sängen och amma honom till sömns där för jag har trott att han då ska bli ännu "snuttigare". Idag var vi båda dock så trötta att jag gjorde det. Vi sov skönt i två-tre timmar, sonen med bröstet i munnen hela tiden... Men vad tror ni, kan jag söva honom på detta sättet ibland? Dagtid somnar han annars bara om han vaggas i famnen till en speciell skiva, eller i selen och jag tror att han egentligen får för lite sömn...

• Svar på tråden Amma till sömns dagtid?
  • Amorea

Vår son är också 4 månader och vid behov får han amma tills han somnar på dagtid. Jag vet att han kan somna på andra sätt så det bekymrar mig inte. Jag resonerar som så att han kan nog somna utan att ammas den dagen han gifter sig :) Jag kör på med vad som funkar nu, eventuella hinder får man lösa på vägens gång.

• Laudamus

"Den dagen han gifter sig". Fniss, ja...

Men ibland känns det som om man är ensam i världen om en bebis som inte kan somna/sova själv. Tycker synd om min man som typ får göra ALLT i hushållet för att jag antingen håller bebisen på gott humör eller är säng åt honom. Fast det är klart, ibland somnar sonen på mannen och då får jag tömma diskmaskinen  

• lawa
    Laudamus skrev 2012-07-26 17:06:00 följande:
    "Den dagen han gifter sig". Fniss, ja...

Men ibland känns det som om man är ensam i världen om en bebis som inte kan somna/sova själv. Tycker synd om min man som typ får göra ALLT i hushållet för att jag antingen håller bebisen på gott humör eller är säng åt honom. Fast det är klart, ibland somnar sonen på mannen och då får jag tömma diskmaskinen  

Du är inte ensam! Min man har fått sköta nästan allt här hemma tills för några veckor sedan. Nu duger det att vara med pappa längre stunder än 20-30 minuter åt gången... I går lagade jag middag för första gången på hur länge som helst.
    Min tjej är drygt 5 månader  
  • Laudamus

lawa: Sonen är faktiskt inte extremt mammig av sig, det går rätt bra med pappa också, men förstås inte när det ska snuttas Man får vara glad för det lilla...

• Gsson

Var glad så länge du kan amma till sömns säger jag med glimten i ögat. Jag har ammat min son till sömns jämt. Nu är han 5,5 mån och ofta har han alldeles för mycket att titta på istället för att somna vid bröstet. Har fått börja bära/vagga till sömns. Ibland funkar det att amma men då nästan bara i sängen.

• Höghus

Har ammat alla mina till sömns till de varit 1,5-2 år. Tuttemjölk är bästa sömnmedlet ever! Att amma till sömns är ju både enklare och snabbare än att vagga eller stöka runt på annat sätt.

• skogsvitter

Jag skulle inte låta honom sova med bröstet i munnen förutom vid enstaka extrema situationer då bebisen är alltför orolig, jag skulle absolut ta bort bröstet när han somnat och göra det för vana.

• skogsvitter
    Höghus skrev 2012-07-26 18:47:52 följande:
    Har ammat alla mina till sömns till de varit 1,5-2 år. Tuttemjölk är bästa sömnmedlet ever! Att amma till sömns är ju både enklare och snabbare än att vagga eller stöka runt på annat sätt.
    Håller dock med i detta. Kan man amma till sömns är ju det helt klart att föredra. Däremot tar man bort bröstet när bebisen väl sover enligt mig.
  • Laudamus

Problemet med bröstet i munnen är att jag hunnit somna innan sonen Sedan har vi haft det jobbigt i familjen en tid, min pappa opererades för cancer i måndags så jag har låtit allt gå den enkla vägen. Pojken måste sova för att vi ska orka med allt... Men jag ska nog försöka plocka bort bröstvårtan för honom så han inte "måste" ha den för att kunna sova.

Höghus: Så länge som du ammat vill jag nog inte göra, inte som det känns nu iaf, men vi får väl se. 

• Höghus

Skogsvitter: precis, när barnet somnat tar man ju bort bröstet. Laudamus: när mina barn varit lite större är det just som sömnmedel bröstet använts :), och på slutet bara på kvällen :) mycket bekvämt!

Svar på tråden Amma till sömns dagtid?