• Anonym (Barn nr2)

    obehörig barnmorska med barn1

    Hej! När jag och sambon skulle få vårt första barn kände vi båda att vi inte ville ha någon student närvarande under vår förlossning. Vi tog självklart för givet att personalen som skulle sköta oss var behörig så det var inget vi funderade över. 

    Väl på förlossningen gick det mesta hyfsat dåligt. Vår "barnmorska" sade att jag hade pinvärkar (7 cm öppen) och skulle "sova vidare", hon var klumpig med det mesta, ringde inte efter läkaren som skulle ge epidural pga mina pinvärkar osv.  Jag har svårt och glömma när hon lutade sig över mig i sängen på natten och sade "XXX, du ska veta att fast jag är ser så ung ut har jag många års erfarenhet" medan hon strök mig över huvudet." Som tur var blev det skiftbyte till krystningen och vår tös visade sig ligga i pannbjudning + ha navelsträngen flera varv runt halsen så det blev inte så lätt det sista skedet och vi hade extra läkare utanför dörren fick jag veta sen... Men hon är frisk så slutresultatet blev bra.  :)

    På förlossningssamtalet frågade min barnmorska (från sista skedet) vad vi hade tyckt om barnmorskan före. Vi var ärliga och sade att vi inte tyckte att det känts bra. Ja, nå då kröp det fram att vår första barnmorska var en obehörig studerande och att hon rekommenderade att vi skulle lämna in en anmälan till sjukhuset, vilket vi också gjorde.  I efterhand har jag varit heligt förbannad för att min och sambons vilja totalt ignorerades och att de lämnade en student att sköta oss ensam. Säkert ett år efter förlossningen ältade jag i huvudet, hur förbaskad/besviken/kränkt jag kände mig. Jag vet att hon fick någon slags tillsägelse, men hon är färdigutbildad idag och jobbar på förlossningen. 

    Nu är jag gravid igen och jag vill inte vara med om samma igen. Kan jag kräva att slippa ha med henne att göra? Vad händer om vi kommer in och hon är på jobb? Vi bor på en liten ort och de är bara två personal på natten. Jag känner verkligen att jag inte vill ha henne en gång till, är i v. 18 nu och tankarna börjar komma igen...

  • Svar på tråden obehörig barnmorska med barn1
  • lena2012

    Hej !
    Tråkigt att ni  fick en sådan upplevelse.
    Respekt  och information om vem man är borde vara en självklarhet.
    De flesta studenter är bra, med gott omdömme .och en tillgång under förlossningen.
    Så  blev det inte i ert fall.
    Svårt för mig att lova hur situationen ser ut  när ni kommer till förlossningen. Men abslout  påtala önskan att inte träffa den barnmorskan om ni  inte känner er trygga.
    Sen får man ju  förhålla sig till verkligheten  och finns det ingen annan så är det ju  svårare.
    Glöm inte heller att tiden har gått  och att barnmorskan  hunnit få  erfarenhet  och faktiskt skulle vara på  ett annat sätt än när ni möttes  förra gången.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden obehörig barnmorska med barn1