• Anonym (aj aj)

Får svår huvuvärk vid sex!

För två veckor sedan slog den till - som en blixt från klar himmel. Huvudvärken vid sex. Jag brukar nångång ha orgfasmhuvudvärk men den lätta direkt efteråt och kommer just vid eller under en orgasm. Men detta börjar redan under sexakten, i bakhuvudet som sprider sig ut i tinningarna. Första gången jag fick det var det ilande huvudvärk och den gick inte om snabbt, riktigt akut med svår värk och illamåenmde, jag tänkte nästan spy - höll i sig i en timme, men en molande värk i bakhuvudet och tinningarna även nästa dag. Sedan har jag varit mer försiktig då vi har sex men jag får alltid molande värk under samlaget och särskilt vid en orgasm. Nu har jag tagit huvudvärkstabletter innan vi har sex. Provade idag vara utan att ta men fy f-n, det blev så hemsk värk igen nästan med illamående igen. Vad är detta? Jag har aldrig annars huvudvärk. Bara vid sex. Jag känner att detta påverkar sexlivet givetvis. Jag kan inte slappna av, vågar inte ge mig hän och det är ju inte lika roligt att veta att när jag går hetare så får jag ont för att inte tala om när jag får orgasm.

Nån annan som varit med om detta? Kan tilläggas att jag är kvinna om det har nån betydelse. Känns trist att ha det så här.... 

• Svar på tråden Får svår huvuvärk vid sex!
  • Anonym (Molly)

Har hört talas om detta men vet inte så mycket om det. Har varit med om att mitt ex fick huvudvärk, men endast vid orgasm. Spänner du dig mycket under sex? För jag menar när man får en orgasm spänner man ju hela kroppen så då kan jag förstå att man får spänningshuvudvärk. Men om du tar djupa andetag och försöker slappna av kroppen blir det kanske lite bättre istället för korta andetag och spänna kroppen som när man ska komma.

• Anonym

Du ska GENAST, redan imorgon ringa din vårdcentral och be om hjälp..... huvudvärk vid sex som du beskriver är ett symptom på något som kan bli mycket alllvarligt tillstånd.....

Vill inte skrämma dig, men ta det på allvar!! 

• Anonym (aj aj)
    Anonym (Molly) skrev 2012-07-26 22:27:06 följande:
    Har hört talas om detta men vet inte så mycket om det. Har varit med om att mitt ex fick huvudvärk, men endast vid orgasm. Spänner du dig mycket under sex? För jag menar när man får en orgasm spänner man ju hela kroppen så då kan jag förstå att man får spänningshuvudvärk. Men om du tar djupa andetag och försöker slappna av kroppen blir det kanske lite bättre istället för korta andetag och spänna kroppen som när man ska komma.
    Jo jag har tänkt det också, men inte tycker jag att jag spänner mig mera nu än vad jag gjort tidigare. Och det blir ju naturligt att man andas snabbare och ytligare vid sex, fastän jag försöker andas lugnt och djupt mellan varven så jag ska få tillräckligt med luft. Men hur upphetsande är det för oss båda när jag börjar djupandas under sexet? Flört Och det har inte hjälpt heller. Jag brukar ta pauser och försöka lugna ner mig. Men oberoende om jag ligger helt stilla och han är ovanpå så får jag ändå huvudvärk i och med att jag hursomhelst tänder på honom. Och om jag blir helt blassé och inte alls kåt för att inte få huvudvärk och ligger helt stilla med huvudet vilandes på madrassen (som jag också försökt) så tycker ju karln att det känns olustigt ...Och det förstår jag ju - jag tycker ju inte heller det är kul. Men att få sådan huvudvärk at man nästan spyr och som däckar en resten av kvällen eller natten är ju inte heller så roligt för mig. Det minskar ju minst sagt på lusten att ha sex. Jag avstår hellre än att bli sjuk. Fast egentligen vill jag ju så mycket. Man blir ledsen om det ska fortsätta så här. Jag trodde först det var en engångsföreteelse men detta händer varje gång vi har sex. Så har det varit i två veckor nu. Så nu känns det som att detta inte försvinner av sig själv eller vågar man hoppas på det?
  • Regnig måndag
    Om du tar värktabletter i förebyggande syfte borde du fatta att något är galet?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (aj aj)
    Anonym skrev 2012-07-26 22:30:53 följande:
    Du ska GENAST, redan imorgon ringa din vårdcentral och be om hjälp..... huvudvärk vid sex som du beskriver är ett symptom på något som kan bli mycket alllvarligt tillstånd.....

Vad menar du att det skulle kunna vara då? Jag har ju inte huvudvärk annars.
  • Anonym (Molly)
    Anonym skrev 2012-07-26 22:30:53 följande:

Migrän eller?
  • Regnig måndag
    Anonym (aj aj) skrev 2012-07-26 22:37:31 följande:
    Vad menar du att det skulle kunna vara då? Jag har ju inte huvudvärk annars.
    Det kan vara allt möjligt som migrän eller högt blodtryck tex . Migrän är i det här fallet att anse som ofarligt, högt blodtryck är det inte.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Den huvudvärk du beskriver stämmer ganska bra med en typ av huvudvärk, som brukar kallas ansträngningsutlöst huvudvärk eller orgasmhuvudvärk.

Den brukar börja ganska plötsligt och vara pulserande. Den är vanligare hos män. Orsaken anses vara blodtrycksstegring och kärlvidgning. Om den inte släpper rätt snart efter orgasmen bör man söka läkare. Det gäller främst då man får denna typ av mycket snabbt påkommande svår huvudvärk för första gången.

Skälet till att man bör söka läkare akut är att det i sådana fall, någon gång kan röra sig om allvarligare sjukdomstillstånd.

Denna typ av huvudvärk är ofta övergående inom loppet av några veckor-månader.

Vissa mediciner som indometacin (Indomee, Confortid) i dosen 25-150 mg/dygn, alternativt propranolol (Propranolol, Inderal 40-200 mg/dygn) kan ha bra effekt. De kan skrivas ut på recept.

• Anonym

Vad skulle det vara för farligt tillstånd? Jag får ibland huvudvärk efter sex, och det har jag haft till o från i 10 år. Lever än?

• IsadorasMamma

MIn pojkvän har haft det så.
    Han fick åka till sjukhus, han var nästan okontaktbar.
    Ja det tog massor avtester & fick ungefär fram att det var pga sexet och att vissa har det så.
    Det försvann efter en månad ungefär tror jag.

Svar på tråden Får svår huvuvärk vid sex!