• camillas1985

Näsdroppar till snart 3 veckors bebis?

De näsdropparna som jag har hemma är från 1 månad. Finns det som är från nyfödd eller kan jag använda dessa? Det är pipetter med nezeril och hon blir 3 veckor på söndag.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Näsdroppar till snart 3 veckors bebis?
  • Pissenisse

Det kan du säkert utan problem, men är hon helt täppt? Testat att droppa lite bröstmjölk?

• Vickan I

Men är hon verkligen förkyld då eller bara täppt av annat? Har du provat renässans näsdroppar? Eller bröstmjölk om du ammar?

• camillas1985

Ammar inte så kan inte med bröstmjölk. Vad annat skulle hon vara täppt av? Men är rätt säker på att det är snor då man ser snor i näsan och hon nyser en del och då kommer det ut kråkor ibland. Hon verkar störas av det då man hör att det blir stopp i näsan och då hostar hon till. Kan också få så när jag är täppt. Men hon har inga problem att äta eller så. Får köpa rennäsans sen i så fall hade bara det andra hemma nu.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Pissenisse

Kan hon äta bra så tycker jag nog du skall avvakta, även när hon blir äldre.. Risken finns ju att man sabbar kroppens förmåga att reda ut det själv..
    Men du gör som du känner är bäst:)

• Sofie 158

Har du testat med koksaltlösning? Det funkade för oss när vår son va så liten. Det kan du använda hur mycket som helst av, i stort sett, utan att det blir konstigt för bebisen.

• zootwind

Renässans är koksaltlösning som går att ge till barn från några veckor.
    Vi använde både renässans och nezeril dock sparsamt speciellt med nezeril.

Min son var väldigt täppt och svullen i näsgångarna de första veckorna, jag minns att jag vid ett desperat tillfälle frågade en barnmorska på förlossningen om det gick att ge för mycket koksalt, men hon menade att det är inte värre än att han får i sig en liten högre mängd salt under en kort period. Viktigare är det då att han kan andas ordentligt och att du inte behöver oroa dig.

Du kan för övrigt koka din egen saltlösning, det finns recept på nätet för barn, renässans hittar du på apoteket.

Svar på tråden Näsdroppar till snart 3 veckors bebis?