• L1ber

KUB eller ej?

Hej!

Jag är nu i vecka 9 och sitter här och funderar på om man ska boka tid för KUB-test eller ej..

Jag vet att oavsett svar (hög eller låg risk) kommer jag inte att gå vidare med varken fostarvattensprov eller abort. Men är ändå rädd för att få svaret "hög risk" och gå och vara orolig och knappt kunna njuta under de veckor som följer fram tills RUL..

Jag vill ju egentligen inte ha svaret alls, bara se att allt ser normalt ut och att det finns ett foster med ett hjärta som slår, vilket såklart inte är möjligt.

Hade ni väntat till RUL?

• Svar på tråden KUB eller ej?
  • systeryster80

Vi har valt att inte göra några tester innan RUL dels för att vi inte tillhör någon "riskgrupp" med tanke på ålder men också för att vi inte vill ha information som kan göra oss oroligare än vad man redan är (första barnet). Risken är väldigt liten att barnet skulle ha någon av de ovanliga kromosomavvikelser som gör att barnet inte lever så länge och skulle barnet ha Downs syndrom är det lika välkommet till vår familj som vilket annat barn som helst.

Ibland är det skönt att inte behöva veta. Det är tillräckligt med beslut och val i livet ändå.

• Brommafru

Nej, då skall du inte boka tid för KUB-test.
    KUB-test hör till fosterdiagnostiken, och det innebär att man genom detta får medicinsk information som man på ett eller annat sätt måste ta ställning till.

KUB-test är inte till för att nojjiga gravida skall få "kika in" och se om hjärtat slår.
    Är det det man är ute efter bokar man tid privat för UL eller VUL.

Ett tips till dig TS: på Vårdguiden finns en bra film på ca 30 minuter om just fosterdiagnostik.
    Gå in där och klicka dig vidare till --> Gravid och titta under Fosterdiagnostik så hittar du filmen där.

Lycka till med graviditeten.

♡ Mamma till sessan E (dec 2009) och Bäbis i magen (BF feb 2013) ♡
  • L1ber

Tack för era svar. Enda anledningen till att jag egentligen ville göra det var ju som sagt för att se att allt är bra. Blev lite mobil eftersom min kusin fick veta vid RUL att fostrets hjärta slutat slå i vecka 10. Hade hon gjort kub hade hon förmodligen fått veta tidigare. Men ska inte tänka så.. Måste vara ganska ovanligt att gå så länge utan att kroppen själv sköter det va? Tack för länken till filmen! Ska kolla på den när solen gått ner:)

• Ova

Vi har gjort KUB/NUPP och fått förhöjd risk (1:135), men valt att ej gå vidare med fvp. vi är däremot erbjudna och kommer att göra en extra organscreening i v.22.
    Jag tycker att det är bra att man tänker igenom vad man tänker göra med resultatet innan man gör undersökningen. För vår del kändes fvp inte meningsfullt då risken för mf är större än risken för Downs och även om barnet har Downs så säger inte provet något om hur drabbat barnet är och vi tänker i alla fall inte göra abort om barnet är livsdugligt.

• hejlinda

Jag är 24 år och bor i Sthlm där de erbjuder alla att göra kub-testet. Jag och min sambo gjorde kub-testet i v 13 och vi är glada över det beslutet. Vi fick efter många läkarbesök veta att vårt barn inte skulle överleva på utsidan. Så en sen abort var tyvärr ett måste för oss. Det hade varit jobbigare att få veta det så sent som i v 18-20...

• Pnume

Jag är 22 och gjorde kub då det erbjuds här, vi tyckte det var jätte skönt att se bebisen

• Brommafru
    L1ber skrev 2012-07-27 17:39:09 följande:
    Tack för era svar. Enda anledningen till att jag egentligen ville göra det var ju som sagt för att se att allt är bra. Blev lite mobil eftersom min kusin fick veta vid RUL att fostrets hjärta slutat slå i vecka 10. Hade hon gjort kub hade hon förmodligen fått veta tidigare. Men ska inte tänka så.. Måste vara ganska ovanligt att gå så länge utan att kroppen själv sköter det va? Tack för länken till filmen! Ska kolla på den när solen gått ner:)
    Det din kusin drabbades av kallas MA = Missed Abortion, och är tyvärr ganska vanligt.
    Idag säger man t.o.m att de allra flesta missfall är MA, eftersom fostret aldrig stöts ut i precis samma ögonblick som det "dör" eller slutar utvecklas. Sedan om det tar en vecka eller åtta veckor är en annan sak, vanligtvis brukar man väl ofta få någon liten föraning om att allt inte står rätt till (brun flytning, allmän avsaknad av graviditetssymtom etc..). Jag har själv drabbats, det fostret slutade växa i v.6-7 men upptäcktes först i v.11.

En parentes bara som svar på din fråga, för DU är gravid TS och väntar barn - inte missfall :)
    Det ÄR fler som det går bra för, än som får missfall.
    Men jag vet PRECIS hur orolig och nojig man kan vara..

KUB är dock inte lösningen, KUB skall man göra om man vill ha den medicinska information som det testet kan ge. Man måste också vara beredd på att man kan få ett svar man helst inte ville ha.. (som inlägg #7 skriver, jag beklagar verkligen).

Var bor du TS?
    Bor du i eller i närheten av någon av storstäderna så finns det gott om privata alternativ som kan ge dig en tid för UL/VUL bara du betalar för det.
    ♡ Mamma till sessan E (dec 2009) och Bäbis i magen (BF feb 2013) ♡
Svar på tråden KUB eller ej?