• Emelisan

HJÄLP! 7,5 månaders hysteriskt skrikande och svårt att sova

Hej på er alla föräldrar! Jag hoppas innerligt på att någon utav er har något tips eller råd att komma med ang mitt problem. Det är så att vi har en liten tjej på 7,5 månad här hemma som börjat sova extremt dåligt. Förut så har hon alltid somnat lätt, vaknat några få gånger på natten för mat och sen utan problem kunnat somna om på egen hand nästan omedelbart. Nu, i ca 1 veckas tid så har hon verkligen inte sovit så mycket som hon borde. Hon skriker hysteriskt när det är dags för att sova, panikartat, nästan så att hon kräks. Detta gäller vid både middagssovandet på dagen samt vid läggning till natten. Hon vaknar även extremt ofta på nätterna, som värst var det en natt när hon vaknade var 20e minut - HELA natten. Hon sover inte heller några längre stunder på dagen, förut kunde hon sova upp till 3 timmar men nu sover hon endast 20-40 min max. Vi har testat allt - Burit henne, suttit vid sängen, gett henne mat, sjungit, nynnat, pratat. Ingenting hjälper. Hon verkar inte vara rädd för att bli lämnad ensam, för hon skriker lika mycket när vi sitter med henne som när vi går ut (Vi har tidigare kört 5-minuters metoden och det har aldrig varit några problem) men nu känns det så elakt att lämna henne när hon har sån panik, så det går inte längre. Kan tillägga att hon är ett mycket aktivt barn som kryper, pratar och ställer sig upp. Som läggningsrutin har vi att bada 15 minuter och sen sitta lugnt i soffan brevid mig eller min sambo för att varva ner och dricka välling. Vi orkar inte med detta skrik och att behöva gå upp hela nätterna då hon vägrar somna om. HJÄLP! Någon mer som har det såhär? / Desperat och trött Mamma

• Svar på tråden HJÄLP! 7,5 månaders hysteriskt skrikande och svårt att sova
  • Litet My

Låter som separationsfasen som kommer runt 8 månader, söker du på det här på FL tex får du upp massor om det.

Skippa allt vad 5 mm heter (i många fall blir det bara ännu värre) och ge så mycket trygghet och närhet ni kan, det brukar ge med sig efter ett par veckor. Kortfattat handlar det om att barnet upptäckt att det är en egen individ och kan bli lämnad ensam vilket är väldigt skrämmande för många barn.

Många barn får problem med sömnen i den åldern både med svårt att somna och med täta uppvak, många blir också skeptiska mot andra människor än föräldrarna och en del blir mer gnälliga och vill tex inte leka själva på golvet utan vill bli burna.     

• Tatu

Sådär var min tjej när hon hade ont i öronen, när hon var ca nio månader..

• Litet My

Lugnar hon sig om hon får sova med er ett tag?

• Marren38

Precis som Litet My påtalar ovan så är er dotter i separationsfasen. Hon har just börjat erfara att mamma kan försvinna. Världen blir i denna psykologiska fas oförutsägbar, stor och farlig. Hon behöver mer trygghet och närhet än någonsin under ett par månader nu. Att ni kört 5 minuters metoden gör världen ÄN mer skrämmande för henne för ni har ju visat henne att hon inte tröstas när hon skriker på kvällen utan får somna med oro i själen. Gör om, gör rätt. Låt henne sova i famnen, bärsjalen, i er säng. Förfäkta inte att hon prompt ska sova i egen säng under denna period. Ge henne den värme som krävs för att hon ska bli lugn och trygg.

• skogsvitter

Ni måste givetvis omgående börja trösta henne och visa att ni finns där som den trygghet hon behöver när hon upplever så här extremt kraftig ångest. Inte konstigt att hon reagerar så starkt när ni utsatt henne för 5mm, hon litar ju inte ens på att ni är förmögna att trösta henne längre, det är därför hon inte lugnas även när hon är med er! Metoden är bevisat skadlig för barn och gör dem otrygga och osäkra, exakt vad ni märker av med andra ord, den anses idag vara helt förkastlig och jag förstår inte ens att folk fortfarande använder den.

En pytteliten bebis i sin värsta separationsångest behöver tröst och massor av fysisk närhet. Ju mer närhet ni ger desto snabbare kommer fasen att gå över. Men om ni fortsätter ignorera hennes behov som ni hittills gjort så kommer ni få ett rent helvete fram tills hon plötsligt ger upp och inser att det inte går att lita på er, att trösten inte kommer så snabbt som hon behöver, eller kanske inte ens alls, och då är skadan tyvärr redan skedd.

• Mmmbop

skogsvitter skrev 2012-07-27 22:31:13 följande:
    Ni måste givetvis omgående börja trösta henne och visa att ni finns där som den trygghet hon behöver när hon upplever så här extremt kraftig ångest. Inte konstigt att hon reagerar så starkt när ni utsatt henne för 5mm, hon litar ju inte ens på att ni är förmögna att trösta henne längre, det är därför hon inte lugnas även när hon är med er! Metoden är bevisat skadlig för barn och gör dem otrygga och osäkra, exakt vad ni märker av med andra ord, den anses idag vara helt förkastlig och jag förstår inte ens att folk fortfarande använder den.

En pytteliten bebis i sin värsta separationsångest behöver tröst och massor av fysisk närhet. Ju mer närhet ni ger desto snabbare kommer fasen att gå över. Men om ni fortsätter ignorera hennes behov som ni hittills gjort så kommer ni få ett rent helvete fram tills hon plötsligt ger upp och inser att det inte går att lita på er, att trösten inte kommer så snabbt som hon behöver, eller kanske inte ens alls, och då är skadan tyvärr redan skedd.
    Ojoj det var hårda ord från någon som inte känner familjen alls. Dom skriver ju att det aldrig varit problem med sömnen tidigare så barnet har ju tyckt att det är helt ok att somna själv innan? Min BVC rekomenderar dessutom 5 mm så det kan ju knappast finnas vetenskapliga bevis på att den är skadlig? Med tanke på hur korrekta dom alltid ska vara. Är du barnpsykolog? Eller vad grundar du dina uttalanden på?

TS har ju uppenbarligen inte kört vidare med 5 mm eftersom hon känner att den inte fungerar nu. 

Jag känner inte heller familjen och kan väl inte ge några jättebra råd, men hon är ju antagligen i separationsfasen och att fortsätta bära, vagga och vara nära just nu är säkert jättebra. Sedan kan ni antagligen gå tillbaka till tidigare rutiner.

Hoppas det blir bättre snart!    

• Blå droppe
    skogsvitter skrev 2012-07-27 22:31:13 följande:

ja väldigt hårda ord.
  • SinnerSaint

Vi har det likadant. Men inte riktigt så täta uppvaknanden. Men jag tror bara att det är att härda ut, det går om som allt annat. Sov i pass under denna tiden. En tar första delen å en andra delen av natten.
    Vår pojk har bara velat somna själv senaste månaderna i sin egen säng. Och nu när han örjade krångla, försökte jag ha honom hos mig istället och det blev ännu värre. Så vi kör på att somna i sängen ändå. Men testa att ge mat annorlunda, mer tex. Öka mängden välling osv.

Svar på tråden HJÄLP! 7,5 månaders hysteriskt skrikande och svårt att sova