HJÄLP! 7,5 månaders hysteriskt skrikande och svårt att sova
Hej på er alla föräldrar! Jag hoppas innerligt på att någon utav er har något tips eller råd att komma med ang mitt problem. Det är så att vi har en liten tjej på 7,5 månad här hemma som börjat sova extremt dåligt. Förut så har hon alltid somnat lätt, vaknat några få gånger på natten för mat och sen utan problem kunnat somna om på egen hand nästan omedelbart. Nu, i ca 1 veckas tid så har hon verkligen inte sovit så mycket som hon borde. Hon skriker hysteriskt när det är dags för att sova, panikartat, nästan så att hon kräks. Detta gäller vid både middagssovandet på dagen samt vid läggning till natten. Hon vaknar även extremt ofta på nätterna, som värst var det en natt när hon vaknade var 20e minut - HELA natten. Hon sover inte heller några längre stunder på dagen, förut kunde hon sova upp till 3 timmar men nu sover hon endast 20-40 min max. Vi har testat allt - Burit henne, suttit vid sängen, gett henne mat, sjungit, nynnat, pratat. Ingenting hjälper. Hon verkar inte vara rädd för att bli lämnad ensam, för hon skriker lika mycket när vi sitter med henne som när vi går ut (Vi har tidigare kört 5-minuters metoden och det har aldrig varit några problem) men nu känns det så elakt att lämna henne när hon har sån panik, så det går inte längre. Kan tillägga att hon är ett mycket aktivt barn som kryper, pratar och ställer sig upp. Som läggningsrutin har vi att bada 15 minuter och sen sitta lugnt i soffan brevid mig eller min sambo för att varva ner och dricka välling. Vi orkar inte med detta skrik och att behöva gå upp hela nätterna då hon vägrar somna om. HJÄLP! Någon mer som har det såhär? / Desperat och trött Mamma