• gummalumman1990

Kan man besöka en läkare i en stad där man inte bor?

Om jag blir sjuk då jag är i en stad jag inte bor i, kan jag då besöka en läkare där jag är? Nu menar jag inte akut sjuk utan bara ett vanligt läkarbesök på vårdcentral.
    Nån som vet? 

• Svar på tråden Kan man besöka en läkare i en stad där man inte bor?
  • hellokill3r

Alltså ja om du är bortrest och får halsfluss och behöver penicillin så får du ju det såklart, men bara boka in typ en allmän hälsokontroll, nej det tror jag inte.

• Nyfiken gul

självklart får man det, du har rätt att söka vård i vilket landsting som helst.

jag var på besök i Göteborg och blev sjuk och behövde gå till doktorn, visade sig att jag hade lunginflammation - själv bodde jag egentligen då i Stockholm...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ruthen

Bra fråga. När jag bodde  i gbg ville jag gå till läkaren men ingen vårdcentral ville ta emot mig för jag var inte skriven där.  Jag fick inte boka tid. Till slut gick jag till akuten och där tog de emot mig.
    Är man akut sjuk så får man ju gå till läkaren men jag var inte akut sjuk utan hade andra åkommor. 

• Scream2

Många landsting (alla?) har väl listningssystem. Alltså att man är listad på en specifik vårdcentral och då är man inte spec önskvärd nån annanstans. Detta har med ersättningssystemet att göra.
    AKUTA åkommor som inte kan vänta tills nästa dag tex, det är man som vårdcentral skyldig att ta emot.

Så vill du söka för besömmning av dina åderbrock lär det vara svårt, behöver du hjälp med öroninflammation ska det gå bra. 

Men det är ju bara att ringa och fråga, men får du ett nej så har du en förklaring ovan.      

• Sixxty

Blir du akut sjuk har du rätt att söka på vilken hälsocentral som helst (förutsatt att de har tider förstås). Planerade besök ska göras på den hälsocentral du är listad på.

• MadHatter

Här är det så att man måste ha en husläkare för att boka tid på vårdcentralen. Däremot har de vissa akuttider som är öppna för alla. Då ringer man på morgonen och får en tid samma dag. Det var sådan kö på husläkare när jag flyttade hit, jag fick vänta i två år. Och då kunde jag bara få akuttider trots att jag bor här.

• gummalumman1990

En fråga till då. Kan man lista sig på en vårdcentral i en stad där man inte bor? Alltså i ett annat landsting?

Svar på tråden Kan man besöka en läkare i en stad där man inte bor?