• KePe

Sjuk (av AC?) under/efter charter-resan?

För 3 år sedan flög vi till Costa del sol och bodde i eget hus utan AC i 3 veckor, enda vi drabbades av då var kåtslag och lite mygg.
    Nyligen flög vi ner och bodde i lägenhetshotell i 2 veckor, med AC och mer glassätande. Alla började hosta mer eller mindre direkt och blev förkylda emot slutet där eller hemma. Så jag läst på om man kan åka dit igen.

www.thailandforum.se/index.php

www.aftonbladet.se/nyheter/article3358517.ab

Boven verkar vara AC, kanske glass och att gå från hett till kallt.
    En bekant pojke där fick 40 graders feber när de skulle åka hem och dom är okontaktbara sedan dess så vi befarar det värsta.

I flyget vispas luften runt i kabinen så vi kan få i oss en massa saker från andra.
    AC i hotellet verkar fungera likadant.

Blir man sedan kyld så kroppen ska producera värme istället för att kämpa emot virus, kan man få en massa otrevligheter.

Skillnaden mellan att gå på vägen i 50 grader varmt och komma in i hotell-lobbyn med kanske 20 grader får man gå runt.
    Och inte köra AC alls för jag hade den redan högt för att undvika skillnader.
    Glassen kan man ta det lugnt med.
    Inget kul att pynta uppåt 50 tusen och bli sjuk.
    Ett gott skäl att välja eget hus igen annars, någon vecka och/eller Kneipbyn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sjuk (av AC?) under/efter charter-resan?
  • tahira

Alltså, jag kan gå med på att man blir sjuk om det är mögel i ventilerna, men om de är fräscha så förstår jag inte hur du tror att du blir sjuk? Och vad sjutton har glassen med saken att göra? Det är som när man var liten och trodde att man blev sjuk för att det var kallt

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira

Alltså okej om det är flera minusgrader ute eller inne och kroppen "stänger ner", men att man skulle bli så kall av att äta en glass då och då låter som skrönor och struntprat.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • straw2008

Alla i vår familj får någon sorts åkomma av AC. Jag får sjukt ont i öronen, min man åker alltid på en förkylning o barnen vet jag inte riktigt då de är så små o inte kunnat berätta. I vårt fall tror jag det är för vi kommer från varmt (ofta blöt i hår o öron) o går in i svinkallt. Men ad har GLASS med saken att göra???

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    straw2008 skrev 2012-07-27 18:49:57 följande:
    Alla i vår familj får någon sorts åkomma av AC. Jag får sjukt ont i öronen, min man åker alltid på en förkylning o barnen vet jag inte riktigt då de är så små o inte kunnat berätta. I vårt fall tror jag det är för vi kommer från varmt (ofta blöt i hår o öron) o går in i svinkallt. Men ad har GLASS med saken att göra???
    Nej, att din man blir förkyld har inte med det att göra, man blir helt enkelt inte förkyld av temperaturväxlingar utan av virus.

Möjligen förkylningssymtom som svullna slemhinnor och irritation men förkylning är det inte.

TS: Temperaturväxlingarna och kylan har en försumbar roll här, handlar det inte om att man verkligen har kallt i rummet behöver inte kroppen arbeta särskilt mycket mer för att producera värme (och då pratar vi begynnande hypotermi).
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Lacey

Förkyld blir man av virus. Virus frodas i värme.
    Har du hög feber är ju nedkylning och ett kallt bad bra.

Det med flygplan och förkylning är en myt.

• KePe

"Förkylning" eller Erkältung på tyska är givetvis ingen inbillning att det man fått innan bryter ut när man blir kall, fanns även att läsa i länken.
    Vi kan få ont i halsen av glass så jag låter den gärna smälta en del först.. Igår när jag höll på att bli frisk av resan, tog jag dumt nog emot en glass och blev sjukare igen.
    Det dom skriver i den långa tråden om Thailand är givetvis inte heller inbillning.

Dålig vent. blir folk sjuka av även här, AC är värre som ett slutet system.

Dom bädade med täcken, dumt nog var vi lata, hade dom och AC, istället för bara lakan och ingen AC.

Att AC är en bov visste jag innan men hade inte provat mer än i bil och blev sjuk. Många skriver om AC-eländet. Hemligheten kan vara att inte ha det för kallt. Ifrån Arizona läste jag att de blir sjuka av AC, luften blir torr och slemhinnorna torkar.

• KePe
    Lacey skrev 2012-07-27 19:09:46 följande:
    Förkyld blir man av virus. Virus frodas i värme.
    Har du hög feber är ju nedkylning och ett kallt bad bra.

Det med flygplan och förkylning är en myt.
    Ja behövs det AC är det även varmt som här nu. Vi hade aldrig hög feber.

Flyget kan inte vara boven enbart då vi inte blev sjuka på resor utan AC i boendet.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KePe skrev 2012-07-27 19:10:11 följande:
    "Förkylning" eller Erkältung på tyska är givetvis ingen inbillning att det man fått innan bryter ut när man blir kall, fanns även att läsa i länken.
    Vi kan få ont i halsen av glass så jag låter den gärna smälta en del först.. Igår när jag höll på att bli frisk av resan, tog jag dumt nog emot en glass och blev sjukare igen.
    Det dom skriver i den långa tråden om Thailand är givetvis inte heller inbillning.

Dålig vent. blir folk sjuka av även här, AC är värre som ett slutet system.

Dom bädade med täcken, dumt nog var vi lata, hade dom och AC, istället för bara lakan och ingen AC.

Att AC är en bov visste jag innan men hade inte provat mer än i bil och blev sjuk. Många skriver om AC-eländet. Hemligheten kan vara att inte ha det för kallt. Ifrån Arizona läste jag att de blir sjuka av AC, luften blir torr och slemhinnorna torkar.
    Vad det tyska ordet för förkylning har med saken att göra förstår jag inte alls men som jag skrev så har små temperaturväxlingar en försumbar roll i sammanhanget. Förmodligen är det betydligt värre för kroppen att svettas hela dagen och hela natten än det är att ligga i ett rum där temperaturen är kanske 18-20 grader. Temperaturen på kroppen påverkas inte särskilt mycket förrän det börjar närma sig hypotermi och det får man generellt inte i så höga temperaturer under så kort tid. Kall och torr luft kan dock förvärra/"sätta igång" symtomen vilket förmodligen är fallet här.

Att man blir sjuk av dåligt underhållna aggregat är inget nyhet och det är okontroversiellt, min poäng är att temperaturskillnaden inte är en bov i dramat. Glassen är det inte, förutsatt att den inte sprider infektioner (som för övrigt främst handlar om magsjukdomar, inte infektioner i luftvägarna).
    sporadiskatankar.blogspot.com -- Uppdaterad 8 maj.
  • Kattdamen

Den sista länken var det väl möglet som var problemet, inte temperaturväxlingar.

En kopp te, tack.
  • läkarstudent

Det var inte så att du blandat glassen med Sangria?

Svar på tråden Sjuk (av AC?) under/efter charter-resan?