• PiaMaria

Fler med barn som har tandskador?

Min 8-åriga son ramlade ut genom ett fönster i vintras under skoltid. Slog då sönder en av sina nya framtänder. Den gick av en bit nedifrån upp till tandköttet.
    Samma dag lagade tandläkaren den med en lagning. Den höll  i ett par månader.

För ca 2 v sen fick han en leksak över munnen som gjorde att lagningen lossnade. Var tillbaka då och fick den likadant lagad. Efter ca en vecka så lossnade den igen. 
    Var tillbaka idag igen och gjorde om lagningen. Den lossnade 30 min efter vi varit där !!!!

Det enda alternativen tandläkaren har sagt är att detta dom gör, och sen finns andra alternativ när han blir vuxen.

Är det verkligen så? Någon som har erfarenhet av detta?

utan lagningen så ilar det mycket i tanden och det för ju även ont när han äter.
  • Svar på tråden Fler med barn som har tandskador?
  • Nejjah

Hmm. Jag slog av min framtand när jag var liten (kanske runt 10år) och den lagningen sitter kvar än! (är 25) låter konstigt att det inte finns ett mer hållbart alternativ!

• lolcat

ja det är så..framtandslagningar är som lotteri, dom kan hålla flera år eller lossna hela tiden. Tyvärr.  Alternativ är fasad eller krona och då får man vänta tills man vuxit klart (typ 17+ år) helst efter 19.

/leg tandläkare

• Insatt
    lolcat skrev 2012-07-27 21:17:11 följande:
    ja det är så..framtandslagningar är som lotteri, dom kan hålla flera år eller lossna hela tiden. Tyvärr.  Alternativ är fasad eller krona och då får man vänta tills man vuxit klart (typ 17+ år) helst efter 19. /leg tandläkare

Ja precis... Helst efter 19... Så man får betala den själv. Min brorsa som är 44 blev knuffad i rutchkanan och slog av båda framtänderna när han var 7. De lagningarna sitter än och är snygga. Mitt ex, nu 30 fick sin ena framtand som blivit skadad fixad när han var 18. En gul tjock klump gjorde de tanden till. Tack folkis i Tyresö!
  • PiaMaria

Så det finns inga andra alternativ alltså?

Vad gör de med barn som har slagit ut sin framtand helt och hållet? Får de gå tandlösa fram tills de är ca 19 år?

Just nu känns det lite hopplöst att gå till tandläkaren flera ggr när han får så ont

• campovejo

Min son fick en gunga över munnen så hans ena framtand gick av och den andra skadandes svårt. Det hela har resulterats i att den ena tanden lagats och den andra tanden är död. Dom har lagt i en tillfällig lagning som håller ungefär i 6 mån sen blir det var i och han får ont och så ska vi hålla på tills han blir vuxen och dom kan sätta i en ny tand... Tur han är försäkrad säger jag bara...

• lolcat
    Insatt skrev 2012-07-27 21:24:02 följande:
    Ja precis... Helst efter 19... Så man får betala den själv. Min brorsa som är 44 blev knuffad i rutchkanan och slog av båda framtänderna när han var 7. De lagningarna sitter än och är snygga. Mitt ex, nu 30 fick sin ena framtand som blivit skadad fixad när han var 18. En gul tjock klump gjorde de tanden till. Tack folkis i Tyresö!
    är det olycksfall så går det på försäkring, kronan/fasaden betalar man inte själv, ofta gäller detta fram till 25 år
  • PiaMaria

en sak undrar jag över. Varför väljer man inte att dra ut tanden i detta läge? Om man bortser från utseendemässiga skäl. Känner mej som en urusel mamma som låter honom ligga och ha ont varje gång han ska till tandläkaren

Fick inget bra svar av den tandläkare som gjort dom 2 senaste lagningarna nu. Får vänta tills ordinarie kommer tillbaka.

• Kjellgren
    PiaMaria skrev 2012-07-28 17:28:21 följande:

en sak undrar jag över. Varför väljer man inte att dra ut tanden i detta läge? Om man bortser från utseendemässiga skäl. Känner mej som en urusel mamma som låter honom ligga och ha ont varje gång han ska till tandläkaren

Fick inget bra svar av den tandläkare som gjort dom 2 senaste lagningarna nu. Får vänta tills ordinarie kommer tillbaka.

Jag håller med min kollega ovan - framtandslagningar kan var riktigt knepiga!

Ta bort tanden vill man inte göra för det går inte att ersätta den permanent idag, när sonen är ung. Och tyvärr så är sannolikheten att man ska kunna sätta ett implantat (titanskruv man fäster en krona på) när han blir vuxen liten eftersom käkbenet försvinner i området när man inte har någon tand där.Alltså försöker man spara tänder så länge som det går, ibland bara själva roten just för att behålla käkbenet.

Sonen har ändå en ganska liten skada på tanden så en fyllning borde fungera även som permanent lösning när han blir vuxen. Eller så får han en porslinsfasad. 

• PiaMaria

Nu har han ju tappat lagningen 3 ggr. Senaste ggr efter 30 min efter lagning.

Även om det ser litet ut så gör ju tanden ändå ont

Det börjar bli svårt att motivera honom till att lägga sig i tandläkarestolen när det gär ont

• Liten elak och intelligent

Jag slog sönder två framtänder i underkäken när jag var 16. Den ena rotfylldes. På den andra lade man bara på plast. Första lagningarna lossnade och man fick göra om dem. Hände säkert 6-7 gånger inom loppet av kanske 1-2 år. Sedan satt de ända fram tills ena lagningen lossnade när jag var 24. Då lagades det igen och sedan dess har de suttit. Jag är 32 år nu.

• Leah1

Min dotter slog ut halva framtanden och dom lagar den bara. Under en viss period slogs lagningen av väldigt lätt. Men det var samma som gjorde ny.. Sen var det en annan som gjorde på ngt annat sätt och nu har den ej gått av på säkert minst 1 år.
    Alvedon om den går av igen är det som gäller. Inte alltid man kan komma på dagen heller.. Till tandläkaren alltså...

• Baryk

Jag är osäker på om min dotter har en tandskada... kanske... Fast på så vis att framtänderna inte ens växer ut i överkäken! Hon slog munnen när hon var riktigt liten, hade nappen i munnen och det blödde kraftigt. Vi var till tandläkare samma dag (eller dagen efter, jag minns inte riktigt, är ju några år sen nu) och då verkade inte mjölktänderna ha tagit någon skada i alla fall. Nu tappade hon dem för någon månad sen, men några nya växer inte ut... Ska ringa hennes tandläkare på måndag, för det kan ju knappast vara normalt att de inte växer ut på TRE månader. De andra tänderna hon tappat växer ut, men inte dessa...

Någon som vet vad som kan ha hänt? Om man kan ha skadat de permanenta tänderna så till den milda grad att de inte växer ut för att man slog munnen när man var ettåring?

• Kjellgren
    Baryk skrev 2012-07-28 17:55:27 följande:
    Jag är osäker på om min dotter har en tandskada... kanske... Fast på så vis att framtänderna inte ens växer ut i överkäken! Hon slog munnen när hon var riktigt liten, hade nappen i munnen och det blödde kraftigt. Vi var till tandläkare samma dag (eller dagen efter, jag minns inte riktigt, är ju några år sen nu) och då verkade inte mjölktänderna ha tagit någon skada i alla fall. Nu tappade hon dem för någon månad sen, men några nya växer inte ut... Ska ringa hennes tandläkare på måndag, för det kan ju knappast vara normalt att de inte växer ut på TRE månader. De andra tänderna hon tappat växer ut, men inte dessa...

Någon som vet vad som kan ha hänt? Om man kan ha skadat de permanenta tänderna så till den milda grad att de inte växer ut för att man slog munnen när man var ettåring?
    De permanenta tänderna är sannolikt inte skadade om inte mjölktänderna skadades. Det kan finnas en mängd skäl till varför tänder inte kommer fram och det är bra att ni får det kontrollerat.

Ibland kan det tex finnas ett extraanlag eller ett odontom (tandvävnad som inte format en tand) som ligger och blockerar vägen. Tar man bort det så kommer tänderna fram. Eller så är tandköttet för starkt och hindrar frambrottet, då kan man skära ett litet snitt i tandköttet. Men jag spekulerar bara, tandläkaren kommer sannolikt hitta orsaken.
  • lolcat
    Baryk skrev 2012-07-28 17:55:27 följande:

kan vara helt normalt, har sett framtänder som tagit upp till ett år på sig att komma fram efter att mjölkisarna släppt.
Svar på tråden Fler med barn som har tandskador?