• Coriander

Kyla ner babyskydd??

Vi har en Esprit Zero Plus babyskydd (svart) och i den svettas vår lilla 4 månader gammal jättemycket. Det räcker med några minuter, så blir det riktigt varmt och obehagligt. Därför har vi dragit ner på bilandet i sommar och känner att vi är så otroligt låsta till hemmet nu. Jag kan inte heller gå ut med henne, då hennes stora liggvagn känns knölig att köra med utanför storstaden (ingen promenadvagn direkt...) och vagnen som man skulle kunna köra "offroad" med också kräver att man sätter fast babyskyddet i det... och som sagt, så blir det jättevarmt.

Hur kan man kyla ner babyskydd? Jag blir ju tokig snart om vi inte kan åka med hela familjen någonstans snart... blir ju nu att en av oss måste stanna hemma med barnet medan den andra går ut och gör saker. Trevlig semester - INTE!  

• Svar på tråden Kyla ner babyskydd??
  • Coriander

Oj, visste inte att det fans något sånt där. TACK för tipsen!! Ska kolla runt och se om jag kan hitta det någonstans här i närheten eller om det bara går att beställa. 

Andra tips tas emot också... vill ju ut så fort som möjligt och om det måste beställas kan det ju ta tid..  

• Coriander

Nu verkar det som att det inte alls säljs här i Finland - varken i någon nätbutik eller affär. =( Blir med andra ord att beställa typ via amazon.. med andra ord: iaf en vecka till innan man kan gå ut med barnet. 

Eller finns det smidiga trix man kan själv göra hemma för att babyskyddet ska bli svalt? Antar att sådana där påsar som innehåller gele man kan kyla ner inte är något man ska tänka på?  

• Smulan8486

Hej!
    Det låter jobbigt, både för er och lillplutten!
    Vi har inte riktigt samma problem och bilar väldigt mycket i sommar. Men vår 15 månaders blir också såklart varm i bilbarnstolen. Så jag blev jätteglad när jag såg i något nummer av vi förädrar att det finns en lösning! AeroMoov, ett sittskydd till bilstolen. Skyddet består av 95 % luft och hjälper barnet att hålla lagom temperatur. Är det kallt fungerar den värmande istället. Cirkapris 299 kr. Se återförsäljare på www.reirei.se.
    Har inte provat den själv, men det låter ju bra!
    Hoppas att den fungerar för er och att ni kan njuta av er sommar med utflykter!

• Lillis80

Du kan prova ta ett bomullslakan och vika ett par gånger så det passar storleksmässigt. Det leder bort svetten och gör att det blir lite luftigare under barnet. Det körde vi med innan vi hittade areo moov, och även om det inte blir helt bra så blir det åtminstonde bättre :)

• Coriander

Jag gick in till amazon för att beställa det... men så läste jag en "review" på sidan och kom i andra tankar. Enligt den fungerar den inte alls. Det var en 5 månaders som hade bilat i 2 timmar på en dag som inte enligt skribenten var direkt varm... och ändå hade barnet svettats rejält i bilbarnstolen. 

Hur många av er har denna produkt och VET att den fungerar?

Jag är så trött nämligen på att köpa produkter som inte funkar. Vill inte köpa något för 35 euro och vänta i två veckor för att sedan upptäcka att nope, det fungerar inte alls. =(  

• Coriander

Ska prova med ett lakan först.... TACK!!!

• Lillis80

Vi har den och för oss fungerar den till 100%. Dottern är inte det minsta varm eller fuktig. Har en till vagnen också, och samma sak där. Innan blev hon rejält svettig efter en stund. Har flera vänner som också har dynan och de är lika nöjda som jag.

• Mother of 4

Finns ju frottéöverdrag som kan hjälpa lite också. Iaf till maxi cosi. Man kan ju sy ett eget annars.

Sen antar jag att ni har ac i bilen? Vi kör på den rätt kallt så svettas ingen

• Coriander

AC:n hjälper inte för vår lilla flicka iaf. Det var första vi prövade och det hjälpte inte ett dugg - hon blev fortfarande väldigt svettig och varm om rygg och nacke. Det stod någonstans att babyskydd blir varmt pga utformning och att värmen inte har någonstans att ta vägen ur "korgen". 

Smartsontest fick mig åter i andra tankar och nu överväger jag att beställa produkten. Måste nog ta ett snack med maken och se vad han tycker. Idag är det första riktigt varma dagen på året (25 grader), så vi testar att köra med ett bomullslakan framtills aerosleep kommer med posten.

Tack alla ni som tagit er tid att tipsa och ge förslag!  

• Caladhiel

Vi använde oss av "trasorna" som finns i alla finländska hem, alltså vikblöjorna som kommer i moderskapsförpackningen, och tyckte det fungerade helt ok. Vi använde två stytcken på en gång, en som placerades bakom ryggen och under rumpan och en som vi satte på tvären under rumpan så man kunde placera den mellan sidorna på babskyddet och barnet...

• Fröken85

Lägg en frottéhandduk under babyn (kanske kan man sy ett överdrag till stolen eller bara klippa ut lite hål för bältena?) och sen låter du henne åka i bara blöja om det blir för varmt. Lägg hellre en tunn filt över henne istället för kläder.
    Bar hud mot frotté borde vara hyfsat svettfritt!

• Coriander

Måste berätta hur det har gått:

Jag provade med ett vikt bomullslakan och det fungerade suveränt! Hon blev inte alls svettig eller fuktig och hon orkade sitta lite längre stunder i babyskyddet. Jag köpte lite lakansväv och sydde ett överdrag till babyskyddet. Mycket billigare (lakansväv kostade 2,50 euro) än ett riktigt, men för oss ger den ändå ett resultat som vi hoppats på. 

Tack ännu en gång för alla förslag och tips! 

Svar på tråden Kyla ner babyskydd??