• Espera

Varför luktar hon ammoniak?

Lisa 13 mån är förkyld o har feber. Inte särksilt påverkad egentligen men dock nedsatt. Jag tycker hon luktar ammoniak! Hon har inte velat äta annat än välling i ett dygn o dricker massor av vatten. Ska man oroa sig eller?

• Svar på tråden Varför luktar hon ammoniak?
  • Marlene

googla på "luktar ammoniak" det jag hittade lite snabbt var att det berodde på för mycket protein... men det var bara en snabb koll. Luktar barnet aceton så är det inge bra men jag kommet inte riktigt ihåg varför, prova googla på "luktar aceton" också kanske?

• liinneeaa

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men min erfarenhet är att man kan lukta ammoniak ur munnen när man har en förkylning och/eller har druckit för lite. Du gör säkert helt rätt som ger ditt barn rejält att dricka! Om hon inte är medtagen finns det nog ingen anledning till oro.

• Espera

Ja det där med protein har jag också hört, men hon är så kinkig med maten att det nog itne kan vara så. Ska kolla upp på google. Nej, hon mår ok under omständigheterna, tröttare o grinigare än vanligt.

• TyskMamma

Det kan vara en urinvägsinfektion. Ett symptom är i allafall ammoniak-luktande andedräkt

• Mam2

Illaluktande andedräkt brukar vara symtom på att man endera bär på en infektion eller bakterier, ring vårdcentralen och kolla. Jag var själv där med enna av mina tjejer i förra veckan och hon hade hög sänka=bakterier så vi fick lite medicin.

• Espera

Oj då. Men jag vet inte om det direkt kommer ur hennes mun, mer ur hennes hud?

• Clara s