• Espera

Varför luktar hon ammoniak?

Lisa 13 mån är förkyld o har feber. Inte särksilt påverkad egentligen men dock nedsatt. Jag tycker hon luktar ammoniak! Hon har inte velat äta annat än välling i ett dygn o dricker massor av vatten. Ska man oroa sig eller?

• Svar på tråden Varför luktar hon ammoniak?
  • Marlene

googla på "luktar ammoniak" det jag hittade lite snabbt var att det berodde på för mycket protein... men det var bara en snabb koll. Luktar barnet aceton så är det inge bra men jag kommet inte riktigt ihåg varför, prova googla på "luktar aceton" också kanske?

• liinneeaa

Jag är inte sjukvårdsutbildad, men min erfarenhet är att man kan lukta ammoniak ur munnen när man har en förkylning och/eller har druckit för lite. Du gör säkert helt rätt som ger ditt barn rejält att dricka! Om hon inte är medtagen finns det nog ingen anledning till oro.

• Espera

Ja det där med protein har jag också hört, men hon är så kinkig med maten att det nog itne kan vara så. Ska kolla upp på google. Nej, hon mår ok under omständigheterna, tröttare o grinigare än vanligt.

• TyskMamma

Det kan vara en urinvägsinfektion. Ett symptom är i allafall ammoniak-luktande andedräkt

• Mam2

Illaluktande andedräkt brukar vara symtom på att man endera bär på en infektion eller bakterier, ring vårdcentralen och kolla. Jag var själv där med enna av mina tjejer i förra veckan och hon hade hög sänka=bakterier så vi fick lite medicin.

• Espera

Oj då. Men jag vet inte om det direkt kommer ur hennes mun, mer ur hennes hud?

• Clara s

Jag är inte heller expert men när vuxna luktar ammoniak så beror det ofta på att kroppen fått för lite energi och börjar förbränna ketoner. Detta är väldigt vanligt vid bantning. Kanske kan det vara så att när din lilla dotter varit sjuk så har hon inte ätit lika mycket som vanligt vilket gör att hon tar på sina reserver. Barn brukar ju gå ner lite i vikt när de är sjuka för att de inte vill äta som vanligt, men det brukar de ju reglera själva, så länge de dricker och kissar.
    Men var uppmäksam..
    Som sagt jag är ingen expert, bara logiska tankar

• ensamstående

Om de äter pencelin brukar urinet lukta mycket speciellt.
    Men har barnet feber och är förkylt så behövs oftst mycket vätska tillsättas, kanske där av lukten.

• smurfisar

Då jag var undernärd och led av annorexia och i bland blev uttorkad, så luktade jag amoniak/aciton......

• Svimpe

Anledning till att man luktar aceton om andedräkten kan vara avält eller diabetes. Den fysiologiska mekanismen är lite komplicerad så jag hoppar över det.

Sen när man är sjuk brukar man ha en lite skarp lukt av svett och annat så jag hade inte oroat mig. Din dotter äter och är man sjuk så har man ingen större aptit. Om hon hade fått diabetes hade hon varit på sjukhus. Barn som får diabetes blir väldigt sjuka plötsligt.

• Espera

Ringde bvc-sköterskan som sa att ämnesomsättningen o vätskebalansen kan störas vid feber o att de då luktar. Men hon är bättre nu. Vägrar äta, petar bara i maten. Men dricker vatten, så hon kommer nog igång när aptiten kommer tillbaka!

• Miuspius

här hemma säger vi att barna luktar sjukdom, å så efter några dagar bryter det ut, har inte tänkte så mcyket på varför dom luktar anorlunda innan å under förkylning men ibland känner jag lukten innan symtomen kommer.

• Angel80

Jag har luktat så en gång i vuxen ålder, då var jag mer el mindre uttorkad, hade inte fått i mig tillräckligt med vätska.

Svar på tråden Varför luktar hon ammoniak?