• CAL

Devin som pojknamn?

Häromkvällen satt jag och funderade på namn och fick syn på namnet Devin. Först tyckte jag det var kasst och för att uttrycka mig på FL-språk så kändes det lite "WT".. Ni vet, amerikanskt namn och byter man bara ut sista bokstaven blir det i stort sett "djävulen". 

Men så sa jag det några gånger för mig själv och insåg att det faktiskt är riktigt fin (Min åsikt såklart!). Både tufft men ändå mjukt och "gulligt". Uttalet skulle inte vara något problem med tanke på att det inte är ett svenskt namn. 

Frågan är:
    Vad skulle du tycka om någon annans barn hette Devin? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Devin som pojknamn?
  • Loth

Jag har en Devon och en Dean som jag vet om, tycker mycket om namnet Dean. Jag skulle inte höja på ögonbrynen för Devin heller :)

• Frontline

Helt ok namn, har aldrig hört nån som heter det iaf...

Efternamn

Det finns ingen person som har efternamnet Devin.

Förnamn

Det finns 5 kvinnor som har förnamnet Devin. Av dessa har 5 namnet Devin som tilltalsnamn. Det finns 316 män som har förnamnet Devin. Av dessa har 270 namnet Devin som tilltalsnamn.
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ramonapettersson

Min kompis son heter devin

• Bibbidi

Namnet passar inte om man har ett vanligt Svensson-efternamn.

Mjukt uttal? Gulligt? Nja, inte direkt... Inte med svenskt uttal iaf, då låter det ganska hårt. 
    And we live in Sweden. Flört 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • CeeJay

Tycker inte det är speciellt fint, men som jag ofta tycker i såna här namnfrågor så beror det på vad barnet heter i efternamn och hur det passar: Tex Devin Karlsson = inte speciellt lyckat i mina öron. Och Devin Jones = mycket bättre

Nu tog jag bara exempel på efternamn och jag hoppas att ingen känner sig förnärmad !!    

• CAL

Jag håller med angående att vissa namn bara passar med vissa efternamn :) men det finns även vissa svenska förnamn som inte passar med svenska efternamn. Däremot tycker jag att engelska efternamn passar bra med Andersson, Carlsson, Johnsson etc. Då dessa efternamn finns i engelsktalande länder också, men med annan stavning

• Björnmossa

Min kompis son heter det och jag tycker det är skitfult. Är inte ensam om att tycka det heller.

• PrincessDalia

Rätt fint tycker jag men jag tror dock att dessa engelskklingande namn kommer bli nästa generation med Ronny, Conny och Tommyaktiga namn. Har själv vält klassiska svenska namn på mina barn.

• CAL

Jag har rötter i usa men mitt efternamn är inte amerikanskt :)

Svar på tråden Devin som pojknamn?