• Sundream

Ont i ljumsken vid ansträngning....

Hej alla,
    Jag är gravid i v 17+5 och ska på ultraljud nästa vecka. Hittills har graviditeten flutit på riktigt bra och jag mår helt okej. Har inte varit hos min bm sen vecka 9, enligt henne ska jag inte dit förrän vecka 25 igen, men nu känner jag att jag faktiskt måste höra av mig till henne redan på måndag. Det är nämligen så att jag på sistone har fått rejält ont nere i vänster ljumske när jag har tagit i, till exempel sträckt på mig när jag har vaknat, nysit eller hostat hårt. Det släpper direkt men under den korta tiden gör det verkligen jätteont. Nån mer som har känt detta? Har ju googlat en del och det kan vara allt ifrån tarmarna (har väldigt konstig mage nu) till foglossning eller förvärkar, men jag blir ändå nojig och orolig.
    Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Ont i ljumsken vid ansträngning....
  • Kevinsmamma

Jag har också haft det så! Det gör sjukt ont. Känns som att man sträcker nånting. Tänkte att det var för att jag e så stor. Är vicka 39+3

• Sofie 158

När jag var gravid hade jag enorm foglossning. Bl.a. I ljumskarna.
    Min barnmorska hade rekommenderade gravidgympa som funkade jättebra. Det försvann inte helt men blev bättre.

• fågel

Så har jag också, när jag hostar och nyser och snyter mig. Vad är det? Är i vecka 16

• Caroliines

Det är ligamenten, låter som det i alla fall! Helt ofarligt men kan göra svinont! Drar som bara den vid hastiga rörelser...

• malinmedm

Som ovanstående talare säger så är det förmodligen ligamenten som livmodern sitter fast i. Dom är redan mer utspända än vanligt och när man tex nyser så spänns dom ut lite till och då gör det ont. Så förstod jag det från min BM iaf. Jag har haft så sen vecka 8 typ. Testa att röra dig på lite olika sätt som kan göra att dom får dra ut sig lite mer för att känna efter om de är samma smärta du upplever som när du anstränger dig.

När vi ändå är inne på ämnet ont i den regionen vid ansträngning, är det någon mer än jag som har ont när man går på toa? Typ vid trosranden ungefär gör det ont när jag tar i eller om jag är väldigt kissnödig.

• Caroliines

Jag har också haft ont när jag går på toa! Inte jämt men om jag tar i eller precis som du skriver är väldigt kissnödig. Min bm sa att det också kunde ha med ligamenten att göra, att det liksom tryckte på. Allt verkar vara "heeeelt normalt" när man är gravid :)

• Rosa pantern

Ah, ligament låter ju rimligt. Jag har också liknande, ofta när jag ska byta ställning i sängen eller hostar/nyser eller liknande. Du är iaf inte ensam!

Svar på tråden Ont i ljumsken vid ansträngning....