Anonym (känner igen) skrev 2012-07-28 22:59:18 följande:
Jag hade varit övertydlig med mina villkor för att låna ut, vad jag anser vara en skada etc. tyvärr anser inte många att mindre (eller ens grövre) repor räknas som skador. Hade det rört sig om någon där risken för skador är stor och då av typen dyrt att fixa och mest fult att de finns där hade jag inte lånat ut. Jag hade förklarat varför, i still med: "dina hästar är ju rätt oroliga och jag är väldigt rädd om skicket på min transport och då jag tycker det känns jobbigt att kräva betalt för återställande av bucklor och repor väljer att inte låna ut".
Här själv lånat ut en bil till en nära släkting då denna behövde en bil (under en kortare period) för att få ihop boende och pendling till studieort. Sedan blev inte studierna av och behovet av bilen fanns inte egentligen heller längre. Jag lät ändå släktingen behålla bilen tillsvidare (för att kunna åka till IKEA och så) eftersom jag själv inte var i jättestort behov av den då. Jag stod för försäkring och skatt under den tiden, i gengäld ville jag bara att de skulle byta framlyktorna (nya var inköpta och skickades med) som hade underkänts på förra besiktningen. Iöver två månader behöll släktingen bilen och hann då med att göra ett par långresor (om totalt ca 40 resp över 100 mil) utan att höra med mig om det var okej först. Strax innan det var dags för ny besiktning (och det var på håret innan tiden gick ut) lämnades bilen tillbaka med framlyktorna obyta, det hade inte hunnits med. Slutade med att man själv stod i ett trångt parkeringsgarage och slet med dessa lyktor i elfte timmen!
Kan ju säga att det inte lär hända igen att jag lånar ut något av större värde, samt att om så mot förmodan ändå sker noga inpränta att lånade saker kan inte och ska inte behandlas som om det vore ens egen. Vill man göra långtripper frågar man innan, vill man låna ut bilen till någon annan frågar man först, utgår inte bara från att det är okej.
Suck, vad ska man säga om folks beteende???
Man läser alltsom oftast här på FL också, hur snåla de är som har saker som de inte självklart lånar ut. Att det är självklart att man ska dela med sig anser de flesta, men att den som lånar ska göra rätt för sig verkar inte lika angeläget.
Jag har bestämt mig för följande angående bilen o transporten; utlånas inte till någon utanför familjen. Om det inte är ett akutfall, t ex någon (djur/människa) som måste till veterinär/läkare omgående.
Övriga kommer jag att hänvisa till stadens uthyrningsfirmor.