• Anonym (-jag råkade bara)

Ersätta ägaren, om man lånar något, som råkar gå sönder.

Exempel 1:
    Jag har en hästtransport som är 10 år gammal. Köpte den ny, och den har inte rullat många mil.
    Är alltså i gott skick, välskött, servad, skattad, försäkrad, besiktigad. Jag använder den mycket sällan. En vän vill låna den, men jag vet att hennes hästar är stora och tunga, bångstyriga, svårlastade och oroliga att köra. Jag vill inte låna ut mitt släp till henne eftersom det är ganska stor risk att jag inte får tillbaka det i samma skick.

Exempel 2:
    Jag vill heller inte låna ut min bil och transport, till en jobbarkompis som ska flytta men inte har drag på sin bil och tycker att det är jättesmidigt att jag har både bil med drag och hästsläp...

Dilemmat: Om något skulle gå sönder, bör låntagaren ersätta det eller ska man skylla sig själv som lånat ut saker? Hur värderar man en ev skada på en gammal men fräsch sak?

• Svar på tråden Ersätta ägaren, om man lånar något, som råkar gå sönder.
  • Helle333
    Anonym (-jag råkade bara) skrev 2012-07-28 18:59:59 följande:

Exempel 1:
    Jag har en hästtransport som är 10 år gammal. Köpte den ny, och den har inte rullat många mil.
    Är alltså i gott skick, välskött, servad, skattad, försäkrad, besiktigad. Jag använder den mycket sällan. En vän vill låna den, men jag vet att hennes hästar är stora och tunga, bångstyriga, svårlastade och oroliga att köra. Jag vill inte låna ut mitt släp till henne eftersom det är ganska stor risk att jag inte får tillbaka det i samma skick.

Exempel 2:
    Jag vill heller inte låna ut min bil och transport, till en jobbarkompis som ska flytta men inte har drag på sin bil och tycker att det är jättesmidigt att jag har både bil med drag och hästsläp...

Dilemmat: Om något skulle gå sönder, bör låntagaren ersätta det eller ska man skylla sig själv som lånat ut saker? Hur värderar man en ev skada på en gammal men fräsch sak?

Självklart betalar man om man har sönder något man lånat.

1. Du får klargöra för henne vad som gäller om hon lånar den. Att kommer den inte tillbaka i samma skick får hon betala för det som eventuellt blir förstört.

2. Samma sak gäller för som 1.

Lånar man något som går sönder eller på annat sätt blir förstört så ersätter man det på bästa sätt.      
  • Annette 799

som gammal hästägare till 8 hästar skulle jag INTE låna ut mitt släp trots att det var ett gammalt Tranesläp sen -92 tror ja det var.
    men vi hade lackat det själva.jag lånade aldrig ut mitt släp.

men som svar på din fråga: SJÄLVKLART om man lånar nåt utav någon och man krockar eller nåt annat går sönder(en lampa lägger av eller vad som helst)
    klart man ska betala. självklart.
    krockar ma ska självrisken definitivt betalas och lite till......

• viseversa
    Helle333 skrev 2012-07-28 19:20:25 följande:
    Självklart betalar man om man har sönder något man lånat.

1. Du får klargöra för henne vad som gäller om hon lånar den. Att kommer den inte tillbaka i samma skick får hon betala för det som eventuellt blir förstört.

2. Samma sak gäller för som 1.

Lånar man något som går sönder eller på annat sätt blir förstört så ersätter man det på bästa sätt.      
    Håller med. Var VÄLDIGT tydlig med att OM det går sönder eller blir repat eller fult på annat sett så får hon stå för det. Kanske tom skriva ett papper på detta som hon får skriva under på så hon inte kan slingra sig sen OM det verkligen är så att det går sönder.
  • Lacey

Självklart ersätter jag. Lånade grannens uppblåsbara gästsäng som gick sönder. Jag köpte då en helt ny till henne. För mig var det självklart.

Jag tycker att det är intressant att höra vad andra tycker därför att det tycks inte självklart för alla att man lämnar tillbaka sånt man lånat i samma skick.

Och att man uppfattas som snål om man inte tycker att det är självklart att låna ut sina tillhörigheter.
    Många tycks resonera som så att xx-saken står ju bara där så därför kan ju jag lika gärna låna den...

Själv är jag mycket noga med att om jag lånar något se till att inte bara lämna tillbaka det i samma skick, utan helst lite bättre och tillsammans med en gåva/betalning. Eftersom jag upplever att jag fått något.
    Och dessutom vill jag att den som lånar ut ska tycka att även vederbörande tjänade på det.
    Men det verkar jag vara tämligen ensam om. (i alla fall bland de jag känner)

• Callan

Jag valde vilka jag hyrde ut släpet till.
    För mig blev det ffa ridskolan där jag var inackorderad med min häst.
    Tog en symbolisk hyra, typ  200:- som jag ansåg gick till normalt underhåll av släpet.
    DESSUTOM var jag helt tydlig med att om något gick sönder fick de ersätta det.
    Lånade inte ut till de jag inte kände eller de som hade svåra hästar.

2. Har ställt upp med bil och släp på liknande grejer och kände mig otroligt utnyttjad då personerna i fråga inte var "tacksamma nog" om du fattar.
    Jag togs för givet och gav inte bara av bil och släp utan även av tid som inte värdesattes av mottagaren. Jag gör inte om det  

• Anonym

Egentligen förstår jag inte problemet. Om du inte vill låna ut släpet, eller bilen, gör inte det.

Om du dessutom förklarar noggrannt vad som gäller för att få låna ditt släp så skulle jag som låntagare passa mig ordentligt för minsta lilla skråma skulle det ju bli tjafs om och med ett hästsläp så kan jag tänka mig att det är svårt att avgöra vad som är vanligt slitage och vad som är skadegörelse.

Om ditt släp eller din bil skulle gå sönder så att det krävs en större reparation så åligger det dig som ägare att se till att saken lagas (antagligen med hjälp av ditt försäkringsbolag). Ett krav kan sedan framställas gentemot den som lånat grejerna och som du/ditt försäkringsbolag anser har orsakat skadan. Det krävs dock att skadorna orsakats genom vårdslöshet för att du/ditt försäkringsbolag har rätt att få tillbaka pengarna. Om släpet skulle totalförstöras så ska värdet på släpet värderas efter marknadsvärdet, d.v.s. vad du skulle ha fått för det på öppna marknaden vid tidpunkten för skadan. Viss beaktan tas för att släpet är i väldigt gott skick men du ska också kunna visa att det varit i ovanligt fint skick.

• Anonym (känner igen)

Jag hade varit övertydlig med mina villkor för att låna ut, vad jag anser vara en skada etc. tyvärr anser inte många att mindre (eller ens grövre) repor räknas som skador. Hade det rört sig om någon där risken för skador är stor och då av typen dyrt att fixa och mest fult att de finns där hade jag inte lånat ut. Jag hade förklarat varför, i still med: "dina hästar är ju rätt oroliga och jag är väldigt rädd om skicket på min transport och då jag tycker det känns jobbigt att kräva betalt för återställande av bucklor och repor väljer att inte låna ut".

Här själv lånat ut en bil till en nära släkting då denna behövde en bil (under en kortare period) för att få ihop boende och pendling till studieort. Sedan blev inte studierna av  och behovet av bilen fanns inte egentligen heller längre. Jag lät ändå släktingen behålla bilen tillsvidare (för att kunna åka till IKEA och så) eftersom jag själv inte var i jättestort behov av den då. Jag stod för försäkring och skatt under den tiden, i gengäld ville jag bara att de skulle byta framlyktorna (nya var inköpta och skickades med) som hade underkänts på förra besiktningen. Iöver två månader behöll släktingen bilen och hann då med att göra ett par långresor (om totalt ca 40 resp över 100 mil) utan att höra med mig om det var okej först. Strax innan det var dags för ny besiktning (och det var på håret innan tiden gick ut) lämnades bilen tillbaka med framlyktorna obyta, det hade inte hunnits med. Slutade med att man själv stod i ett trångt parkeringsgarage och slet med dessa lyktor i elfte timmen! 

Kan ju säga att det inte lär hända igen att jag lånar ut något av större värde, samt att om så mot förmodan ändå sker noga inpränta att lånade saker kan inte och ska inte behandlas som om det vore ens egen. Vill man göra långtripper frågar man innan, vill man låna ut bilen till någon annan frågar man först, utgår inte bara från att det är okej.

Anonym (känner igen) skrev 2012-07-28 22:59:18 följande:
    Jag hade varit övertydlig med mina villkor för att låna ut, vad jag anser vara en skada etc. tyvärr anser inte många att mindre (eller ens grövre) repor räknas som skador. Hade det rört sig om någon där risken för skador är stor och då av typen dyrt att fixa och mest fult att de finns där hade jag inte lånat ut. Jag hade förklarat varför, i still med: "dina hästar är ju rätt oroliga och jag är väldigt rädd om skicket på min transport och då jag tycker det känns jobbigt att kräva betalt för återställande av bucklor och repor väljer att inte låna ut".

Här själv lånat ut en bil till en nära släkting då denna behövde en bil (under en kortare period) för att få ihop boende och pendling till studieort. Sedan blev inte studierna av  och behovet av bilen fanns inte egentligen heller längre. Jag lät ändå släktingen behålla bilen tillsvidare (för att kunna åka till IKEA och så) eftersom jag själv inte var i jättestort behov av den då. Jag stod för försäkring och skatt under den tiden, i gengäld ville jag bara att de skulle byta framlyktorna (nya var inköpta och skickades med) som hade underkänts på förra besiktningen. Iöver två månader behöll släktingen bilen och hann då med att göra ett par långresor (om totalt ca 40 resp över 100 mil) utan att höra med mig om det var okej först. Strax innan det var dags för ny besiktning (och det var på håret innan tiden gick ut) lämnades bilen tillbaka med framlyktorna obyta, det hade inte hunnits med. Slutade med att man själv stod i ett trångt parkeringsgarage och slet med dessa lyktor i elfte timmen! 

Kan ju säga att det inte lär hända igen att jag lånar ut något av större värde, samt att om så mot förmodan ändå sker noga inpränta att lånade saker kan inte och ska inte behandlas som om det vore ens egen. Vill man göra långtripper frågar man innan, vill man låna ut bilen till någon annan frågar man först, utgår inte bara från att det är okej.
    Suck, vad ska man säga om folks beteende???
    Man läser alltsom oftast här på FL också, hur snåla de är som har saker som de inte självklart lånar ut. Att det är självklart att man ska dela med sig anser de flesta, men att den som lånar ska göra rätt för sig verkar inte lika angeläget.

Jag har bestämt mig för följande angående bilen o transporten; utlånas inte till någon utanför familjen. Om det inte är ett akutfall, t ex någon (djur/människa) som måste till veterinär/läkare omgående.
    Övriga kommer jag att hänvisa till stadens uthyrningsfirmor.
  • Ess

Det är självklart att man betalar vad det kostar att laga om man har sönder något man lånat. Tex så blev min bil påbackad en gång utav en som hade drag på bilen, personen väntade tills jag kom och vi kollade skadorna och kom fram till att det var bara hållaren till nummerplåten som spruckit. Vi gick in o ringde märkesverkstaden och frågade vad en ny kostade och sen fick jag pengar utav personen som kört på bilen och jag fixade själv bytet.

Men jag är inte glad för att låna ut min bil. Min mans barn har behövt en bil några gånger, men dom får inte låna min utan dom får ta sin mammas i så fall. Våran relation är inte så bra att den överlevt om dom klantat till det och saboterat nåt på bilen. Jag misstänker att det blivit en hel del tjaffs om något gått sönder och huruvida detta skulle ersättas eller inte.

• Anonym (känner igen)
    Anonym (-jag råkade bara) skrev 2012-07-28 23:10:01 följande:
    Suck, vad ska man säga om folks beteende???
    Man läser alltsom oftast här på FL också, hur snåla de är som har saker som de inte självklart lånar ut. Att det är självklart att man ska dela med sig anser de flesta, men att den som lånar ska göra rätt för sig verkar inte lika angeläget.

Jag har bestämt mig för följande angående bilen o transporten; utlånas inte till någon utanför familjen. Om det inte är ett akutfall, t ex någon (djur/människa) som måste till veterinär/läkare omgående.
    Övriga kommer jag att hänvisa till stadens uthyrningsfirmor.
    Ja en väldigt tråkig inställning, först får de en att känna sig dum för att man inte vill låna ut och sedan dum för att man lånade ut iaf och grejerna återvänder i risigt skick.

Låter klokt, enkel princip att hålla fast vid också. 
    Ess skrev 2012-07-28 23:16:23 följande:
    Det är självklart att man betalar vad det kostar att laga om man har sönder något man lånat. Tex så blev min bil påbackad en gång utav en som hade drag på bilen, personen väntade tills jag kom och vi kollade skadorna och kom fram till att det var bara hållaren till nummerplåten som spruckit. Vi gick in o ringde märkesverkstaden och frågade vad en ny kostade och sen fick jag pengar utav personen som kört på bilen och jag fixade själv bytet.

Men jag är inte glad för att låna ut min bil. Min mans barn har behövt en bil några gånger, men dom får inte låna min utan dom får ta sin mammas i så fall. Våran relation är inte så bra att den överlevt om dom klantat till det och saboterat nåt på bilen. Jag misstänker att det blivit en hel del tjaffs om något gått sönder och huruvida detta skulle ersättas eller inte.
    När det gäller bilen och motorcyklarna har jag åldersbegränsningar i försäkringarna, så det är i alla fall lätt att motivera varför man inte lånar ut dem. (till yngre personer)
  • Ess
    Anonym (-jag råkade bara) skrev 2012-07-28 23:20:47 följande:
    När det gäller bilen och motorcyklarna har jag åldersbegränsningar i försäkringarna, så det är i alla fall lätt att motivera varför man inte lånar ut dem. (till yngre personer)
    Det har jag också på båda mina bilar. Men hans barn har passerat den åldern nu så jag kan inte skylla på det, utan jag får stå för mitt beslut.
    Som förälder har man en lite högre tröskel om ens barn klantar till det, jag hade gått genom taket om dom repat bilen eller nåt sånt.

Jag hade också hästsläp tidigare och en gång när jag kom ut till stallet så var den borta, då hade några bara tagit den och förutsatt att dom fick låna den. Men det värsta tyckte jag var att när dom kom tillbaks och jag ifrågasatte vad dom gjort ute på vägen med min transport, så var dom totalt nonchalanta och hävdade att dom hade rätt att låna den..........................
    Idioter finns det gott om.
Svar på tråden Ersätta ägaren, om man lånar något, som råkar gå sönder.