• Avena

Tips på färg till barns hår!

Vill inte ha några åsikter kring detta utan bara tips om ni har - ni som låtit era barn färga håret.
    (Snälla bespara mig syrliga kommentarer, jag vet redan hur de skulle låta.)

Min dotter på 8 år vill färga håret och vi har bestämt oss för att låta henne göra det. Hon är mörk-/mellanblond nu och vill ha håret brunt (helst svart, men det säger vi nej till).

Nu undrar jag dock vilken färg ni använt ni som gjort det? Jag tänker såklart inte använda permanent färg utan en toning, men helst något som är mildare än en "vanlig" toning. Finns det? Kan minnas att jag själv använde ett skum som höll några tvättar när jag var yngre, men hittar inget i affärerna.

Tittade på en toning på H&M utan ammoniak (det kanske alla är??) men det stod från 16 år på paketet. Jag tonade ju mitt på mellanstadiet... Fanns det ett större utbud då kanske? Expediten kände inte till något bättre alternativ och det känns ju inte så bra att använda den när det står så. Ändå verkade den vara den mildaste varianten.

Har ni tips? Var handlar jag bäst? Vem kan ge råd? Ska jag fråga en frisör?
    Tacksam för seriösa svar!

• Svar på tråden Tips på färg till barns hår!
  • IsadorasMamma
    Avena skrev 2012-07-28 19:41:11 följande:
    Vill inte ha några åsikter kring detta utan bara tips om ni har - ni som låtit era barn färga håret.
    (Snälla bespara mig syrliga kommentarer, jag vet redan hur de skulle låta.)

Min dotter på 8 år vill färga håret och vi har bestämt oss för att låta henne göra det. Hon är mörk-/mellanblond nu och vill ha håret brunt (helst svart, men det säger vi nej till).

Nu undrar jag dock vilken färg ni använt ni som gjort det? Jag tänker såklart inte använda permanent färg utan en toning, men helst något som är mildare än en "vanlig" toning. Finns det? Kan minnas att jag själv använde ett skum som höll några tvättar när jag var yngre, men hittar inget i affärerna.

Tittade på en toning på H&M utan ammoniak (det kanske alla är??) men det stod från 16 år på paketet. Jag tonade ju mitt på mellanstadiet... Fanns det ett större utbud då kanske? Expediten kände inte till något bättre alternativ och det känns ju inte så bra att använda den när det står så. Ändå verkade den vara den mildaste varianten.

Har ni tips? Var handlar jag bäst? Vem kan ge råd? Ska jag fråga en frisör?
    Tacksam för seriösa svar!
    Ok...här hoppar jag över mina åsikter.

Jag har sett sånt skum på Åhlens för ett tag sedan som håller ca 6 -12 tvättar. Det kanske funkar.
  • Avena
    IsadorasMamma skrev 2012-07-28 19:43:34 följande:
    Ok...här hoppar jag över mina åsikter.

Jag har sett sånt skum på Åhlens för ett tag sedan som håller ca 6 -12 tvättar. Det kanske funkar.
    Åhlens, ja det har vi ju inte här i krokarna precis, men kan ju ta mig dit med bil förstås. Tack för tipset! (Var troligtvis där jag handlade det som ung oxå - då fanns det ett Åhlens här )
  • karet

Är det inre bättre att fråga på mode-/skönhetsforum istället för här där de flesta (inkl jag) helst bara vill skriva åsikter om hur idiotiskt det är att färga en 8-årings hår?

• Avena
    karet skrev 2012-07-28 20:07:04 följande:
    Är det inre bättre att fråga på mode-/skönhetsforum istället för här där de flesta (inkl jag) helst bara vill skriva åsikter om hur idiotiskt det är att färga en 8-årings hår?
    Jo, visste inte vilket forum som passade bäst... Tyckte inte jag hittade nåt men då vet jag. Tack!
  • Avena
    Lejlion skrev 2012-07-28 20:38:38 följande:
    Köp färgbomb å säg att de e en färg..
    Färgbomb? En sån till badet..? En brun då eller? Och hon är åtta år gammal, inte två...
  • ialia

Även jag få bortse från mina åsikter här men tycker att de är bättre att du får ett bra svar än att förstöra kvaliten på hennes hår. 

Om du vill ha bra färg/toning som inte skadar håret llt för mycket så gå till en frisör och köp där. Ett paket kostar runt 120kr och är mycket bättre än billighetsfärger och de är ju inte så jätte stor skillnad på pris.

• hysteria

Om du nu prompt ska färga håret på din åttaåring så låt iallafall en frisör göra det så det blir bra. Det finns annars Mousse med färg i som bara håller någon tvätt.

• Avena
    ialia skrev 2012-07-28 20:46:21 följande:
    Även jag få bortse från mina åsikter här men tycker att de är bättre att du får ett bra svar än att förstöra kvaliten på hennes hår. 

Om du vill ha bra färg/toning som inte skadar håret llt för mycket så gå till en frisör och köp där. Ett paket kostar runt 120kr och är mycket bättre än billighetsfärger och de är ju inte så jätte stor skillnad på pris.
    Ja, priset kvittar ju. Viktigast är att det blir bra och inte skadar håret. Ska kolla med vår frisör. Tänker dock att frisörer mest har riktig färg och inte nåt enkelt skum som i min värld är mer skonsamt. Men han vet kanske i vilket fall.
  • Lejlion

Ja exakt en färgbomb som du släpper i badet!!

Eller?!

Nej såklart en grej till håret, men du verkar ju inte vara så jätte hemma inom hårbranschen eftersom du tänker färga din 8 ÅRINGS hår!

• Avena
    hysteria skrev 2012-07-28 20:46:56 följande:
    Om du nu prompt ska färga håret på din åttaåring så låt iallafall en frisör göra det så det blir bra. Det finns annars Mousse med färg i som bara håller någon tvätt.
    Det var ett sånt mousse jag var ute efter, men hittade inget. Ska prata med frisören och får väl fortsätta sökandet sen...
  • isvinter
    Avena skrev 2012-07-28 20:41:42 följande:
    Färgbomb? En sån till badet..? En brun då eller? Och hon är åtta år gammal, inte två...
    Färgbomb har man i håret, finns massa olika nyanser.  Googla revlon färgbomb =). Gå till en frisörsalong och köp toning (el färgbomb) istället, skippa mat och klädaffärerna!
  • Avena
    isvinter skrev 2012-07-28 20:53:26 följande:
    Färgbomb har man i håret, finns massa olika nyanser.  Googla revlon färgbomb =). Gå till en frisörsalong och köp toning (el färgbomb) istället, skippa mat och klädaffärerna!
    Tack! Skrattande
  • MollyMilly

Färgbomb, jag antar som frisör att du menar Revlon color crem, färgbomb. Sök på google på Revlon färgbomb, så får du upp bilder. Finns i en massa färgnyanser. Eg e det en inpackning med färgpigment o ska användas på redan färgat hår för att fräscha upp tonen. Mitt tips skulle va att antingen låta henne tona sig hos frisör, då de produkterna vi använder som frisörer e mycket mildare än de som går att köpa till lekmän, ute på vanlig butik alltså.

En annan väg, som verkligen e mild; prova gå till en salong som säljer Wella, eller använder de färgerna.
    Köp en en komponents toning, alltså en shampoo toning, som heter Color Fesh, vill hon ha en vanlig neutral brun ta 6/0, Vill hon ha mer choklad brun, ta 6/7. Tvätta håret en gång med shampoo, torka ur det rinnande vattnet, så håret e fuktigt men inte för torrt. Lägg med handskar i hela flaskan, massera inte upp för mycket, bara så att ni vet att det finns i hela håret. ( den bygger på tensider, som shampoo o skummar enormt lätt, blir den för skummig blir pigmentet lite vattnigare. Så för en mer intensiv o matig ton, på det bruna skumma inte upp den för mycket. Låt sitta med en plastpåse runt,eller gladpack i 20 minuter. tillsätt lite vatten o massera upp lödder, mer vatten o massera mer, sen skölj noga, avsluta antingen med färgbomben eller med en färgbevarande balsam. Undvik inpackning då det drar ut färgen ur håret.

Detta e enligt mig den mildaste vägen :)

• Avena
    Lejlion skrev 2012-07-28 20:52:10 följande:
    Ja exakt en färgbomb som du släpper i badet!!

Eller?!

Nej såklart en grej till håret, men du verkar ju inte vara så jätte hemma inom hårbranschen eftersom du tänker färga din 8 ÅRINGS hår!
    Haha! Ursäkta... Utgick från att du var sarkastisk. Nä, jag fick svar på det med färgbomb (ett trevligt sådant faktiskt) och hade ingen aning om att det fanns. Jag har själv tonat och färgat håret sen mellan - högstadiet någon gång, men bara köpt vanliga färger i affären eller gjort det hos frissan så jag är verkligen ingen expert.

Alltså, jag vill egentligen inte diskutera att färga eller inte färga ett barns hår eftersom jag från början var helt emot det, men efter att ha funderat lite och pratat med mina föräldrar och syskon osv kände att jag överdriver. Att det inte är så himla farligt. Det är trist att man (eller jag/vi) som föräldrar jämt och ständigt säger nej, nej, nej till allt. Bara regler och gränser jämt och ständigt. Jag fick frihet under min uppväxt och vill ge mina barn det också, vill visa att jag lyssnar och tycker att deras åsikter och önskningar är viktiga. Jag tror att det skapar en bättre relation mellan oss än förbud. Därför vill jag hitta ett bra sätt att göra detta på istället för att förbjuda eftersom hon uttryckt denna önskan länge nu. Jag har aldrig sagt en enda liten vit lögn eller gjort någonting bakom mina föräldrars rygg överhuvudtaget under hela min uppväxt och hoppas på samma med mina barn. Dock kräver det av mig som förälder att jag ger mer frihet än förbud. Inte enkelt... Märker redan att mina barn har långt mer gränser än vad jag hade som barn. Nåja, det går inte att förklara i text såhär, särskilt inte eftersom jag är tveksam men nu sagt ja och hon blev överlycklig. Förväntade sig nog ett nej, som vanligt, och skulle aldrig gnälla över det. Börjar de gnälla över någon så säger jag definitivt nej bara av ren trots - gnälliga ungar är det värsta som finns! Skrikandes
  • Avena
    MollyMilly skrev 2012-07-28 21:08:07 följande:
    Färgbomb, jag antar som frisör att du menar Revlon color crem, färgbomb. Sök på google på Revlon färgbomb, så får du upp bilder. Finns i en massa färgnyanser. Eg e det en inpackning med färgpigment o ska användas på redan färgat hår för att fräscha upp tonen. Mitt tips skulle va att antingen låta henne tona sig hos frisör, då de produkterna vi använder som frisörer e mycket mildare än de som går att köpa till lekmän, ute på vanlig butik alltså.

En annan väg, som verkligen e mild; prova gå till en salong som säljer Wella, eller använder de färgerna.
    Köp en en komponents toning, alltså en shampoo toning, som heter Color Fesh, vill hon ha en vanlig neutral brun ta 6/0, Vill hon ha mer choklad brun, ta 6/7. Tvätta håret en gång med shampoo, torka ur det rinnande vattnet, så håret e fuktigt men inte för torrt. Lägg med handskar i hela flaskan, massera inte upp för mycket, bara så att ni vet att det finns i hela håret. ( den bygger på tensider, som shampoo o skummar enormt lätt, blir den för skummig blir pigmentet lite vattnigare. Så för en mer intensiv o matig ton, på det bruna skumma inte upp den för mycket. Låt sitta med en plastpåse runt,eller gladpack i 20 minuter. tillsätt lite vatten o massera upp lödder, mer vatten o massera mer, sen skölj noga, avsluta antingen med färgbomben eller med en färgbevarande balsam. Undvik inpackning då det drar ut färgen ur håret.

Detta e enligt mig den mildaste vägen :)

Tackar! Ska kolla med vår frisör. Glad
  • K med lilla E

Tänk också på att barn är mycket känsligare i hårbotten än vi vuxna som hållt på och färgat håret år ut och år in, jag tonade mitt hår för ett tag sen med mild toning och dottern tjatade att hon också ville ha, då fick hon en slinga men den hade inte suttit i många minuter förrän hon skrek att det sved i hårbotten och vi fick skölja ur snabbt som attan, då skämdes jag och kände att jag haft riktigt dåligt omdöme som gjorde detta på henne.

Jag hade definitivt tagit dottern till en salong om ni nu nödvändigtvis måste färga håret på henne! Eller följt MillyMollys råd! Och hoppats att hennes hårbotten klarar av det.

• karro72

hmm vanlig spray färg, som är avtvättnings bar, men färga en 8 årig, skulle aldrig göra de, inte hon som bestämmer hur eller vad, de bara ni föräldrar som kan göra det. men men upp till er att låta er unge bestämma den biten, min lill tjej har tjatat och tjatat om färga håret, men som sagt, kommer aldrig låta henne göra de heller. sen får hon tjura skrika,ha sig best fanken hon vill,

DÄR ÄR INGA SKONSAMMA ÄMNE I NÅGON HÅRFÄRGS PREPARAT.

av dessa ämne ska hon bli överkänsklig mot, eller utvekla någon allergisk reaktion.
    men som sagt, ert eget val, att ni låter er egen unge få bestämma sådan saker

Svar på tråden Tips på färg till barns hår!