• BowserSchnauzer

Ekonomiskt oberoende, hur?

Säkert fler som funderat och drömt om detta. Hur blir man ekonomiskt oberoende?

Jag och min man sparar och har relativt låga månadskostnader, har nyligen köpt bostadsrätt där vi gick in med 100.000 och har nu 150.000 kvar i lån. Planerar att ha den avbetalad till nästa sommar/höst enligt budget. Just nu pluggar jag men om 1,5 år tar jag examen och då både minskar månadskostnaderna (har nu dubbelt boende och pendlingskostnad) samt ökar inkomsterna då vi ju jobbar båda två. Kanske kan man köpa ett hus, betala av det på 10år, ha låga omkostnader och lite självhushåll + åka på resor utan problem...

Hur ska man bäst planera och tänka för att bli, kanske inte helt men åtminstone vara påväg, att bli ekonomisk oberoende? Någon annan som går i liknande tankar?

• Svar på tråden Ekonomiskt oberoende, hur?
  • Annette 799

du får förklara först vad DU menar med ekonomiskt oberoende,menar du att ha ett sparkonto som drar ränta motsvarande era fasta utgifter varje månad

eller menar du att ha ett sparkonto som täcker typ 30år utan att en inkomst kommer in överhuvudtaget??

• BowserSchnauzer
    Annette 799 skrev 2012-07-28 20:13:31 följande:
    du får förklara först vad DU menar med ekonomiskt oberoende,menar du att ha ett sparkonto som drar ränta motsvarande era fasta utgifter varje månad

eller menar du att ha ett sparkonto som täcker typ 30år utan att en inkomst kommer in överhuvudtaget??
    Jag menar att man sparande som täcker fasta kostnaderna, om man har betalt av huset så är det ju egentligen bara el, internet, sophämtning osv. Sen kommer ju iofs bilkostnad eftersom vi vill bo där det behövs (läs: på landet). Klart man har tänkt fortsätta jobba, men att känna att man inte måste jobba - att allt man jobbar in kan gå till roliga saker som resor och liknande... Kanske jobba deltid alternativt bara jobba delar av året om det skulle vara möjligt...
  • Olle i skogen

Räkna dina/era kostnader i arbetstid.

Eftersträva att äga så mycket av er egen tid som möjligt. 

• Vaniljsemlan

Det är inte lätt att bli rik i Sverige. Skattetrycket, som finansierar mycket gott i vårt samhälle, är så högt att med vanligt jobb är det svårt. Kanske bli företagare? Fastigheter? Värdepapper?

• jaghopparhögt
    Vaniljsemlan skrev 2012-08-03 20:57:25 följande:
    Det är inte lätt att bli rik i Sverige. Skattetrycket, som finansierar mycket gott i vårt samhälle, är så högt att med vanligt jobb är det svårt. Kanske bli företagare? Fastigheter? Värdepapper?
    Det är väl ett väldigt fåtal som går från arbetarklass till ekonomiskt oberoende i Sverige. Oavsett om man är vanlig arbetare, egen företagare eller investerar i värdepapper. Ärligt talat så tror jag störst chans ligger i travspel och lotterier och det säger en hel del.
  • Anghammarad

För att bli ekonomiskt oberoende, dvs inte behöva arbeta för att kunna leva dräglig ekonomiskt, för resten av livet krävs ju åtminstone 20 miljoner och det är pengar som det är svårt att spara ihop med en vanlig lön. Inte omöjligt men tyvärr tar det så lång tid att man helt enkelt kommer att vara så gammal när man har pengarna och kan spendera dem att man snart ligger för döden ändå.

Svar på tråden Ekonomiskt oberoende, hur?