• Anonym (studenten)

När kommer första studiemedlet??

Jag börjar studera en högskoleutbilning på 3 år den 30/8. Kommer ansöka om studiebidrag+lån, har två barn. När kommer första utbetalningen?? 25 september eller strax efter starten den 30/8?

• Svar på tråden När kommer första studiemedlet??
  • krompa

Du ska skriva på ett intyg att du börjat studera och högskolan ska meddela csn att du börjat (uppropet). Därefter kan det ta runt 2 veckor innan de första pengarna kommer, därefter får du lite till den 25/9..

• plastkotte

Det undrar jag också, bör väl få två csn i september? Eftersom det betalas ut i förskott, dvs de du får när du börjat är för september månaf och 25 sept får du för oktober.

• Busflickan

Om du vill att det ska gå snabbt: ansök redan nu (om du inte redan gjort det) om studielån hos csn. När skolan börjar så får du registrera dig på skolan - då skickar skolan in en bekräftelse och (oftast) ska även du göra en bekräftelse att du börjat plugga - det kan variera när du kan göra detta, allt ifrån strax innan skolan börjar till de första veckorna. Mitt tips är att ligga på och göra så mycket som möjligt fort. Jag har som snabbast fått utbetalt några dagar efter skolan börjat på detta sätt, men det kan dröja en/två veckor med. Du kommer få ny utbetalning den 25 september och den som kommer nu innan är högre än normalt. Det är dock en god idé att spara på dessa pengar då du ofta får mindre pengar vid jul, halvt csn i maj och inget i juni.

• plastkotte

Busflickan: tack för all info!! Du skrev att man får högre nu och lägre vid jul, vet du ungefär hur mycket mer/mindre det handlar om? På ett ungefär?

• LunaLunatic
    plastkotte skrev 2012-07-29 22:21:15 följande:
    Busflickan: tack för all info!! Du skrev att man får högre nu och lägre vid jul, vet du ungefär hur mycket mer/mindre det handlar om? På ett ungefär?
    Det tycks variera. När jag pluggade på KU fick jag mer i september och mindre i december, men när jag pluggade på MDH var det samma varje månad.
    Annars kan man säga att det du får extra i september dras av i december. 
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • plastkotte

Kan man söka studiemedel trots att andra urvalet inte är färdigt? Dvs vad händer om man tex kommit in på sitt andra val och är reserv på första? Men kommer in på första valet nästa vecka? Är det bäst att vänta eller ska man söka nu ändå?

• Philippa
    plastkotte skrev 2012-07-30 16:27:07 följande:
    Kan man söka studiemedel trots att andra urvalet inte är färdigt? Dvs vad händer om man tex kommit in på sitt andra val och är reserv på första? Men kommer in på första valet nästa vecka? Är det bäst att vänta eller ska man söka nu ändå?
    Du kan med fördel söka redan nu.....
Svar på tråden När kommer första studiemedlet??