• Anonym (Turist)

Vågar man resa till sri lanka med små barn?

Min man vill gärna resa till sri lanka med hela familjen, vi har två små barn (5 och 7 år) och jag är rädd att något ska hända dem. 
    Dels att sjukvården inte är bra om de blir sjuka/skadar sig, dels över hur trafiken är (har ingen aning men oroar mig för att folk kanske kör som dårar och vi lär behöva åka någon buss/taxi), så finns oron för kidnappning då mina barn ser väldigt svenska ut.
    Så finns så klart funderingar på krig och ny tsunami...

Låter inte som en kul respartner men känner ingen som varit där. När jag googlar ser det fantastiskt ut men har någon egen erfarenhet få ni gärna dela med er. En vän var med sin familj i latinamerika för några år sedan (de reste runt så var i flera länder) och i vissa länder varnade man verkligen för ex kidnappningsrisken av deras barn. Det tog bort lite av semestermyset kan man ju säga...

• Svar på tråden Vågar man resa till sri lanka med små barn?
  • mittistan

Sri Lanka är fantastiskt! Underbara stränder som är nästan tomma och hotfullt kände vi aldrig, tvärtom. Det är ett land med en stor andel buddhister och hinduer och det märks på mentaliteten- påminner om Thailand om du varit där.

Det som vi kanske var mest besvikna på var att den inhemska maten inte varierade så mycket. Det finns otroligt mycket västerländsk mat istället, borde ju passa barn. Malaria är aldrig ett problem om man bor på hotell vid kusten.

• mittistan

Vad gäller trafiken, vägarna är inte särskilt bra och därför kör man lååångsamt.

Kidnappning behöver du inte oroa dig över, det var massor av barn där som lekte på stränderna när vi var på vår bröllopsresa.

• iser

Nu vet inte jag hur det politiska läget ser ut på Sri Lanka för tillfället. Jag var där för ca 6 år sedan och tror att det är ett bra ställe att åka till med barn. Sjukvården är efter vad jag förstått bram och det finns en hög andel välutbildade. Jag fick själv utnyttja den då mina fötter svullnade upp. En annan åkomma jag fick var turistmage. Trafiken är vedervärdig men inte lika illa som i Indien förhoppningsvis så kan ni ju undvika vägar. Bästa sättet att ta sig fram är tucktuck.

Jag kände aldrig att det var hotfullt på något sätt. Barn verkar även stå högt i rang och jag har aldrig hört att kidnappningar skulle vara vanligt där. Iallafall inte på södra sidan.. Jag skulle absolut inte tveka att åka dit med barn i den åldern som du beskriver. De skulle ha en helt fantastisk resa och kunna klappa apor och elefanter. Om man reser till större städer så är tiggeri och fattigdom en vanlig syn. har ni funderat på något vist område, ort, stad?

• Anonym (Turist)

Det låter ju jättebra! Vi älskar Thailand så det låter bra. Vi har inte bestämt stad men om vi åker kommer vi nog resa runt lite också, vi är inte sol och bad människor sas även om vi gärna för det då och då också. Ska kolla upp politiska läget strax innan/om vi åker men nu är jag jättesugen att få åka finns många farliga djur (giftiga spindlar etc?).

• jådåsåatt

I södra Sri Lanka har det nästan aldrig varit någon fara att turista.
    Jag har varit där flera gånger både som barn och vuxen och har aldrig känner mig osäker.

• Anonym (Turist)

Vad bra att veta Vet någon av er också vad det kostar att leva där per dygn med mat och husrum i ganska bra kvalitet (eftersom att vi har barn med oss)?

• Erik kung av skåne

Hej! Sri Lanka är jättefint! Det enda du behöver bry dig om är trafiken. De kör inte som dårar men det används till exempel inte bälten lika ofta som här i Sverige. Taxi och buss men främst taxi är jättelätt att få tag i. Det är lika lätt som att få tag i en taxi i New York. När jag var där för några år sedan fanns det beväpnade soldater vid banker och på broar så säkerheten i landet är av hög kvalite. Kidnappning är absolut inte vanligt i Sri Lanka. Mvh Erik 

• Anonym (Turist)

Tack för så bra svar

• Pilsner12

Om du är orolig-åk inte. Varför inte Kanarieöarna som passar barnfamiljer bättre.
    I Sri Lanka är ju tanken att man ska åka runt och uppleva saker.

Svar på tråden Vågar man resa till sri lanka med små barn?