• Anonym

Sjuk anmäla sig till jobbet

Fan, ska sjukanmäla mig till jobbet idag även ifall jag vet att det är fel :(
    Orkade helt enkelt inte med att arbeta idag.. jobbad snitt 50h i veckan och cyklar 1 mil fram å tillbaka.. sov 3 timmar idag och kände helt enkelt att jag inte orkar dra dit och stå där 11h idag med.

Första gången jag någonsin skiter i arbete på 1,5 år >.< men har sån klump i magen :(
    Aja, behövde bara skriva av mig lite..

Nu till min fråga;
    Jag har tappat bort alla "nummer" jag fick i början när jag började på jobbet ifall jag skulle bli sjuk. Blir aldrig sjuk och egentligen är jag inte sån som stannar hemma ifall jag inte kan stå upp. (Som ni redan kanske fattar så kommer jag misshandla mig själv mentalt hela dagen med att ångra att jag inte drog).

Jag har ett nummer till min arbetsledare som jag vet inte jobbar idag.. hittade även ägarens nummer på hitta.se

Bör jag skicka ett SMS till dem? Jag börjar egentligen 6 men de är lediga idag.
    När ska jag skicka ett SMS utan att känna mig som ett asshole som ev. väckte dem?

(Stället jag arbetar på öppnar kl 10. Känns lite segt att vänta 4 timmar innan jag sjukanmäler mig! )
    Så  bör jag skicka ett SMS runt 7-8? eller vad tycker ni?

• Svar på tråden Sjuk anmäla sig till jobbet
  • Anonym
    Sapato skrev 2012-07-29 06:41:52 följande:
    Behövs ingen ersättare?
    Jo, en ersättare kommer antagligen behövas. Dock så är det endast jag som alltid börjar 06. Alla andra börjar 09.

Ersättare kommer behövas ifrån 9 antagligen.
    Men ska jag vänta tills 7 innan jag smsar eller 8? <.< Det är söndag och vill itne störa ägarna om du fattar vad jag menar?
  • Anonym

Vem har jouren att hitta ersättare när ni är sjuka? Den ska du ringa

• doggy

Man skickar väl inte sms o sjukanmäler sig , man ringer väl ? Så fort man vet att man är sjuk ska man kontakta den som är ansvarig , typ chefen !

• Momalicious

Klart man kan smsa, det systemet har vi på jobbet. Däremot hör man väl av sig innan man börjar att man är sjuk?

• doggy

Inte konstigt att det är lätt att fuska när man sjukskriver sig om man ska sms in det , vi måste ringa , vi har bra rutiner för det med flera nummer att ringa dygnet runt !

• doggy

Ja tex om du inte är hemma utan på något roligare o bara inte vill jobba , beroende på sjukdom så hörs det ofta via telefon om man e sjuk , är ju så enkelt att skicka ett sms då o mottagare kan bara ta förgivet att det är som det står. Dessutom går inte alla sms fram ibland heller !

• Momalicious

Nä okej, det kan jag väl förstå. Men i mitt jobb är det lättre att smsa eftersom vi sitter i telefon hela dagarna.

• listo

Börjar du kl 6 så hör du av dig till arbetsgivaren INNAN dess, undantaget möjligen om du ligger i 41 graders feberyra och tror att telefonen är en giftspindel.

• Anonym

Jag skickade SMS till min chef kl 07:30.

Jag ville inte skicka INNAN med tanke på att de är ju lediga helgerna. Ordinarie personal börjar alltid kl 09.00 och stället öppnar 10.00

Jag börjar 06.00 för att jag vill det (jag och typ 2 andra gör det). Så att jag hinner göra saker som aldrig hinner göras annars.

Det är allafall löst.
    Nu måste jag bara komma över att jag ångrar mig som fan att jag sjukanmälde mig när jag inte behövde det.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-07-29 11:16:31 följande:
    Jag skickade SMS till min chef kl 07:30.

Jag ville inte skicka INNAN med tanke på att de är ju lediga helgerna. Ordinarie personal börjar alltid kl 09.00 och stället öppnar 10.00

Jag börjar 06.00 för att jag vill det (jag och typ 2 andra gör det). Så att jag hinner göra saker som aldrig hinner göras annars.

Det är allafall löst.
    Nu måste jag bara komma över att jag ångrar mig som fan att jag sjukanmälde mig när jag inte behövde det.
    Fast rent krasst behövde du ju vara sjukskriven du kanhända inte är Fysiskt sjuk, men kör du på i samma takt som nu så kanske du blir utbränd.
  • Tååtan

Man kan faktiskt sjukanmäla sig för att man inte mår bra psykiskt också!! Mår man sig varesig det är fysiskt eller psykiskt som vi tex 3 timmar kass sömn och 50 timmars arbetsvecka så skulle nog jag göra det också. Och om det är första gången så tror jag inte att de blir sura. Alla kan må dåligt oavsett orsak! Släpp det och vila upp dig ts!

• MikaelaDuumboO

Tänk om alla tänkte som dig Tååtan! Va skönt de hade varit! :)

Jag arbetar på ett ställe där man inte FÅR sjukskriva sig, då blir de ramaskri och så finns de INGA vikarier nu, så sjukskriver man sig blir man nästan lynchad..
    Idag hade jag endast tur, inte sovit sen onsdagsnatt och stressat ihjäl på jobbet så känner mig halvt utbränd så bad om att få gå hem kl 12 istället för 17 för att jag va nära att ramla ihop på plats, vart ett jäkla gnäll och sa går man hem för att man är trött så får man inte jobba inom hela kommunen, nu hade jag huvudvärk, magproblem och yrsel och skulle inte ha gjort ett bra arbete om jag stannat kvar, men nu hade ja enbart tur då en av tjejerna som slutade arbeta 12 gärna ville ställa upp och vara kvar till 17. Ska tilläggas att jag varit på arbetet som timmis sen julas och jobbat MYCKET, och är nu semestervikarie, hade jag varit ordinarie så hade denna situation varit helt okej på jobbet, men är man inte ordinarie så ska man jobba tills man stupar utan rättigheter :/

• Tååtan

Grejen är att det är ju egentligen arbetsgivarens problem om personal blir sjuk! Har man inte en "backup" så kanske man inte heller ska driva ett företag. Alla kan bli sjuka.

• Anonym

Det var typ tur att jag sjukanmälde mig..

kl 14 igår så fick ajg smärtor i magen, trodde det var magkatarr. Höll i sig hela dagen så 22 ringde vi 112. De kom.
    bestämde sig för att avakta

Kundei nte sova på hela natten och kom nu precis hem ifrån läkaren, tydligen är min gallblåsa på väg att bli fucked up.

Så jävla trött och har så jävla ont just nu.. sen är jag fan bara 22 år ..

Svar på tråden Sjuk anmäla sig till jobbet