• DaCiss

Bastu och gravid??

Hur var det nu då man är gravid med bastu? Jag och min sambo är på väg och fira julhelgen med min släkt i Finland. Då har vi klart tänkt basta i deras bastu där. Men jag kommer då vara gravid i vecka 30. Hur ser det ut för mig? Kan jag basta med gott samvete eller??

• Svar på tråden Bastu och gravid??
  • pl77

Vad jag kan minnas så ska man inte bada bastu, det är som att ha hög feber för bebisen.... Men kolla med bm, för jag kan ju minnas fel. Jag skulle ialla fall avstå för säkerhets skull.

• Villebusen

jag bastade under hela graviditeten men man ska nog inte sitta för länge i alltför varmt gå och ducha ofta.. om man ska INTE basta om man har högt blodtryck och sådant

• tomtan

har oxå hört att bebisen mår dåligt av bastandet..men som sagt hör med din bm..

• annica83

Jag hörde av nån att fostervattnet kunde börja koka, och att man absolut inte ska bada bastu under grav. Men min bm sa att d inte stämde. Men jag bastade inte iaf ;) inte för att jag trodde på det, men ändå.

• Kattiz

Basta på du...Du känner ifall det inte är bra!! Då är det bara att gå ut. En sann finne har sagt sin åsikt. På förlossning här hade de bastu som ett smärtlindringsalternativ...och det säger väl allt. Jag bastar 1g/vecka...inte lika varmt som förut..men det är underbart åt rygg och fogar!

• DaCiss

Jag skall då kolla med barnmorskan och tack till alla som svarat! Det är ju så att man vill basta. Jag är ju uppvuxen i Finland och flyttade detta år till Sverige. Nu mitt i allt har man inte bastat på hela året och då man äntligen skulle få sätta sig i bastun vill man gärna det. Åtminstone en liten stund. Blodtrycket mitt är lite lägre än normalt så högt lider jag ju inte av i alla fall.
    Och jo, mna brukar ju märka i bastun ifall kroppen börjar bli varm. Så tror jag säkert min mamma basta massor med mig i magen. Hon är ju som jag finne.. Men ska nu kolla först me bm och se vad hon säger. Tack igen till allihop!

Svar på tråden Bastu och gravid??