• Anonym (milla)

Återkommande svåra cellförändringar & 2 konisationer (snart 3?) - ska jag ge upp längtan efter ett tredje barn?

Har genomgått 2 konisationer pga svåra cellförändringar (cin 3) - och senaste kollen med kolposkop o analys visar att förändringarna hänger kvar..
    Gynekologen rekommenderar borttag av livmodern.
    Är snart 35 med två barn. Nu känns allt med ens så definitivt, ska jag släppa tanken på fler barn nu eller göra en tredje konisation och försöka bli gravid?

Hur hade ni resonerat?
    är såklart också rädd för livmoderhalscancer speciellt då förändringarna återkommit..
    Hade varit ett betydligt enklare ställningstagande om jag varit 40 istället..

Har nån annan varit i liknande sits?

• Svar på tråden Återkommande svåra cellförändringar & 2 konisationer (snart 3?) - ska jag ge upp längtan efter ett tredje barn?
  • Anonym (milla)

alltså, gynekologen rekommenderar hysterektomi men om jag vill ha fler barn kan de testa att göra en konisation till (med viss risk om förtidsbörd pga kortare tapp)

• asteri

Hej!
    Jag har inte varit så insatt i ämnet, men min syster har haft problem med cellförändringar i många år (CIN 1) och gjort hur många knipsprov som helst och även laserbehandling. Vid förra provet visade det sig att det har ändrat grad till CIN 3. Jag var livrädd att hon hade cancer, men har efter en del läsning förstått att det inte klassas som cancer än. I tisdags gjorde hon konisering där dom brände bort en bit hud på något sätt som sedan konrolleras att den är "ren" i kanterna så att inget mer behöver tas bort. Den var stor som en enkrona och 8 mm djup.

Hur som helst, det jag ville säga är att hon bor i England. Hon fick rådet att inte försöka skaffa barn på ett år, vilket hon inte heller har planerat. Men, det viktigaste: I England om någon blir gravid som har gått igenom den här behandlingen så sätter dom ett stygn i livmodertappen i början av graviditeten för att minska risken för förtidsbörd. Stygnet har man kvar till vecka 33 och det hjälper tydligen 90% av alla graviditeter. Kanske du kan kolla upp om det finns något sätt att få det här stygnet i Sverige? I så fall kanske det är värt att göra en behandling till innan du tar beslut om att ta bort livmodern? Hoppas verkligen att allt går bra!!!!!     

• Anonym

Som mamma, med en dotter vars klasskompis förlorade sin mamma i livmoderhalscancer så säger jag; Var nöjd!

• Mamma till många

Hejsan igen =)
     haha bara början kom med förrut.......
    Jag sitter i ungefär samma sits fast jag hade bestämt mig för att inte ha fler barn.
    Nu när läkaren avråder mig från att skaffa fler blir jag ledsen........på något sätt försvann min kvinnlighet
    min sista tösabit kom för tidigt hon är född i v32 så att ta bort halva livmodertappen gör att förtidsbörd öka, och eftersom jag redan har dom tendenserna avrådde han helt från att få flera barn.

Jag vet juh att jag hellre lever och är mamma åt dom jag har, än riskerar att få cancer men det blir en sorg att inte kunna..............jag är juh trots bara 31

Lycka till

Svar på tråden Återkommande svåra cellförändringar & 2 konisationer (snart 3?) - ska jag ge upp längtan efter ett tredje barn?