• lilly85

Hur går det egentligen till med förlovning/giftemål?

Vet inte om jag kollat för mycket på amerikanska filmer men jag är iaf uppenbart förvirrad ang. förlovning och giftemål.

Tycker att alla par jag känner förlovar sig gemensamt? Ska ena partnern sen bara helt plötsligt fria och så ska man bli överraskad? I alla filmer så friar ju någon, sen så är dom förlovade och så gifter dom sig. Funkar det inte så i Sverige?

Och ringarna, har man två? En för förlovning och en för vigseln?

Snälla, kan någon klargöra detta för mig? Skrattande

• Svar på tråden Hur går det egentligen till med förlovning/giftemål?
  • lovegivespower

Jag var med förvirrad över det där haha! Vi bestämde det tillsammans och gjorde det tillsammans om du förstår vad jag menar. Inget ner på knä av varken mig eller fästmannen.

• La Lola

Jag friade till min man.
    Vi bytte inga ringar dock.
    Och så gifte vi oss några månader senare.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lovegivespower

Vigsel ringen kan man ju köpa när man ska gifta sig antar jag? Det kan ju dröja flera år innan man gifter sig från det att man har förlovat sig. Vi har ingen vigsel ring i alla fall. Bara förlovningsring. Vigselringen köper vi när vi ska gifta oss Solig

• Björckan

Jag tror att det är helt upp till varje par att bestämma hur de vill göra. Antingen kan en av dem överraska den andra med ringar eller så kan man bestämma det tillsammans. I sverige är det tradition att man byter ringar vid förlovningen och att kvinnan sedan får en ring till vid bröllopet, men även där är man ju fri att göra hur man vill...

• Brumma

Förlovningen kom vi fram till tillsammans.. Han ville inte gifta sig alls och därför "gav jag upp" och var nöjd med förlovningen... Ringarna valde vi ut tillsammans. Tre år senare föll han på knä och friade - MED ring ;) Snacka om att jag blev förvånad.. Ringen han köpt var som tur var perfekt - hade varit jobbigt om jag inte gillat den ;) Tror att här kan det gå till lite hur som helst :)

• Rottistjej

Vi gjorde så att vi bestämde gemensamt förlovningsdag. Sen var det min man som friade men vi hade pratat om det innan så det var ju ingen överraskning för mig. Enligt gammal tradition så ska man gifta sig inom 1 år efter förlovningen och då blir väl förlovningen som ett frieri men så gjorde inte vi. Vi väntade 3 år innan vi gifte oss. Jag har 2 ringar och min man har bara förlovningsringen, men jag vet dem män som oxå har 2 ringar som bruden har och sen vet jag dem brudar som bara har en ring. Man kan göra lite som man själv tycker.

• Brumma

O, glömde. Till vigseln hade jag ju ringen han köpt. Han hade ingen ring men vi har lagt extra guld på förlovningsringen så den är bredare än innan.

• Nyfiken gul

Det finns inga regler för hur man ska göra - det känner man bäst själv vilken typ av människa man är. 

Jag frågade min man om vi skulle förlova oss och han sa ja, vi valde ringar gemensamt. Samma dag som vi förlovade oss så frågade han om vi skulle gifta oss när vi ändå var på gång. (vi hade endast diskuterat förlovning tidigare)

Vi fick varsin ring vid förlovningen.

När vi sen skulle bestämma vigselring ville min man också ha en egen ring, så vid vigseln så fick jag en ring och han fick en ring. Så vi har två ringar vardera.      

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kimona

Det gör man ju lite som man vill.
    Vissa överraskar tjejen med en ring så bara hon har en ring om hon säger ja.
    Andra överraskar men har två ringar (en till sig och en till partnern)
    Andra bestämmer gemensamt datum, ringar odyl och går sedan ut offentligt på det datumet att de förlovat sig.

Min sambo överraskade mig med en ring. Vi hade pratat om att vi båda vill förlova oss och sådär, men jag visste ingenting när han gav mig en ring och frågade mig. Jättefint :)
    Vi ska dessutom göra så att jag väljer en ring åt honom som han får av mig, så bägge två har förlovningsringar, men inget vi köpt gemensamt utan han valde en åt mig som han tyckte var fin och passar mig och jag väljer en åt honom som jag tycker är fin och passar honom.

• Jeff

Alla verkar göra olika och alla sätt är rätt :)

Min man friade till mig. Jag blev inte överraskad av faktumet att han friade eftersom vi diskuterade barn och jag hade sagt att jag ville gifta mig först men han överraskade med ett påhittigt frieri vid ett tillfälle då jag inte anade att han skulle fråga.

Han hade köpt två billiga ringar för att ha när han friade och vi åkte dagen efter och valde "riktiga ringar". Senare valde vi även en vigselring till mig men han använde sin förlovningsring som vigselring, vi la bara till ny gravyr och polerade upp den.

Svar på tråden Hur går det egentligen till med förlovning/giftemål?