• Anonym (Trött...)

Trött på att fastna i samma hjulspår....

Hej, är i ett förhållande sedan 10 år, som om jag ska vara ärlig, har varit lite upp och ned hela tiden. Mycket på grund av min sambos temperament och oförmåga till empati (enligt mig). Ofta har vi det väldigt bra, kanske inte den romantiska tillvaro som jag någonstans drömmer om - men till saken hör att vi har två gemensamma barn, 3 resp. 5 år, samt en för mig bonus barn på 13 - men ändå ett helt fungerande samliv. Han har svårt med att vara romantisk och kelig, sex fungerar bra men inte spontana kramar och pussar under dagarna. Det är samma "ritual" innan vi har sex, varenda gång.... inte vad jag egentligen vill - men någonstans inom mig älskar jag honom fortfarande!
    Men så kommer bråken med jämna mellanrum - och de blir ALLTID lika - han börjar kalla mig för dum i huvudet, idiot, f***a, efterbliven, behöver kanske inte skriva mer - kan kort och gott säga att det inte direkt haglar positiva ord mot mig. Han har aldrig varit fysiskt våldsam mot mig, men jag säger till honom att han så gott som lika gärna kan vara det för orden gör minst lika ont i mig som en smäll. När han har druckit är det snäppet värre, då hotar han att han skall slå ut tänderna på mig, att jag är värdelös, etc. 
    Vi har en gång varit till en familjerådgivare i kommunen, blev överraskande glad när han utan invändningar följde med dit. Det gick egentligen sådär hos denne, vi kom nog aldrig riktigt till kärnan av problemet. 
    Vet inte vad jag ska göra....
    Vi har det ju bra i allmänhet men det kryper i kroppen på mig när vi har bråkat, jag vill inte leva med någon som har så låga tankar om mig - i min värld kan man inte älska någon som man kallar alla dessa negativa ord..... Men när han inte är arg är han - kanske inte underbar - men väldigt nära underbar. Barnen är hans allt och för dem kan han göra vad som helst. 
    Å jag bara mumlar på, men jag vill att vi skall kunna komma ifrån denna onda cirkel som vi hamnar i - och jag skyller inte allt på honom, "it takes two to tango..." men vad ska vi göra! Finns det typ angermanagement som han kan göra!? Obestämd

Hoppas någon kan ge mig lite hopp! 

Tack på förhand

C

• Svar på tråden Trött på att fastna i samma hjulspår....
  • Gerd parterapeuten

Hej!

De negativa inslag som du beskriver i er relation är verkligen allvarliga och ingenting som du kan sopa under mattan eller bagatellisera. Din sambos hårda ord är myket smärtsama och hans hotelser förfärliga. Om er relation skall ha en chans så måste han omedelbart inse att han skall sluta med allt detta negativa. Det är hans ansvar och inte ditt! Ställ krav på honom att detta upphör och om han inte klarar det behöver han söka hjälp. Det kan vara ett alternativ för er att fortsätta i familjerådgivning. Var då helt ärlig där och säg som det är, det är en bra utgångspunkt!
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Trött på att fastna i samma hjulspår....