• Anonym (vad göra?)

är jag tvungen att träffa honom fast faderskapet ej är fastställt

mitt barns pappa (ej bekräftat ännu) vill träffa mig och han har genom en bekant sagt att jag måste säga till familje rätten att han inte är pappan. Men har ju redan uppgett honom.. Vill verkligen inte träffa honom då han skrämmer mig:S Jag har sagt att jag vill att kontakten mellan oss går genom familje rätten men han vill inte att vi ska blanda in andra? Är jag tvungen till något? Är semestertider och min handläggare är inte tillgänglig:( vågar knappt gå ut nu. Vet ju inte vad denna desperata människa är kapabel att göra mot oss.

• Svar på tråden är jag tvungen att träffa honom fast faderskapet ej är fastställt
  • Anonym (pom tideli pom)

Nej, du behöver inte träffa honom. Rent tekniskt behöver du ju inte träffa honom ens när faderskapet är fastställt men praktiskt blir det nog svårt att genomföra ett umgänge utan att nånsin träffas. Om han nu begär umgänge.

• Anonym (vad göra?)

Jag behöver inte prata med honom i telefon eller nåt heller mot min vilja? Han kan inte använda de mot mig sen om han skulle få för sig det`? Han får gärna träffa sitt barn för mig men jag vill inte höra på hans dumheter, och han vill inte träffa sitt barn utan bara manipulera.:/

• Barbamamah

Du har inga skyldigheter gentemot honom. Efter att faderskapet blivit fastställt har du dock en skyldighet som vårdnadshavare till ditt barn att samarbeta med pappan kring barnets umgänge med sin pappa. Du har också en laglig skyldighet att samarbeta med familjerätten när de utreder och fastställer faderskapet och uppge alla tänkbara kandidater. Du har inte rätt att undanhålla de information om vem du vet/tror är pappan till barnet. Du gjorde helt rätt när du uppgav honom som pappan. Du verkar rädd för honom. Har han skadat dig tidigare?

• Miss P71

Om du känner dig skrämdav pappan så ska du ju verkligen inte träffa han. Då tycker jag att du ska vänta tills allt e klart i rätten!

• Anonym (vad göra?)
    Barbamamah skrev 2012-07-29 23:42:02 följande:
    Du har inga skyldigheter gentemot honom. Efter att faderskapet blivit fastställt har du dock en skyldighet som vårdnadshavare till ditt barn att samarbeta med pappan kring barnets umgänge med sin pappa. Du har också en laglig skyldighet att samarbeta med familjerätten när de utreder och fastställer faderskapet och uppge alla tänkbara kandidater. Du har inte rätt att undanhålla de information om vem du vet/tror är pappan till barnet. Du gjorde helt rätt när du uppgav honom som pappan. Du verkar rädd för honom. Har han skadat dig tidigare?

Jag kommer att samarbeta för mitt barns skull.. Har talat sanning för FR och han är pappan. Måste bara bevisas. Är rädd för honom, inte för att han skadat mig (endast varit hotfull då jag valde att behålla barnet) och nu då han ingår i utredningen vet jag inte vart jag har honom. Han vill verkligen inte vara pappa. Jag tror han är desperat pga hur situationen är..
  • Anonym (vad göra?)
    Miss P71 skrev 2012-07-29 23:47:23 följande:
    Om du känner dig skrämdav pappan så ska du ju verkligen inte träffa han. Då tycker jag att du ska vänta tills allt e klart i rätten!

Jo det är nog säkrast så.. Jag kanske ska resa bort tills allt lugnat sig. Han är tydligen ute och letar efter mig fast jag sagt till honom att jag vill att kontakten mellan oss sker genom FR:/ Och då säger han att jag inte vill samarbeta med honom..
  • Miss P71
    Anonym (vad göra?) skrev 2012-07-29 23:51:25 följande:

Jo det är nog säkrast så.. Jag kanske ska resa bort tills allt lugnat sig. Han är tydligen ute och letar efter mig fast jag sagt till honom att jag vill att kontakten mellan oss sker genom FR:/ Och då säger han att jag inte vill samarbeta med honom..

Det kan vara en bra ide... lycka till.. hoppas allt löser sig till det bästa för dig och dit barnHjärta
Svar på tråden är jag tvungen att träffa honom fast faderskapet ej är fastställt