• KePe

Hur många garderober behövs per person?

Vi har motsvarande 17 st. normalsmå inkl. en klädkammare omräknat, plus ett antal lådor till förvaring, men det räcker inte då det köps nya kläder utan att gamla slängs. Dags att köpa nya garderober igen hör jag, till vardagsrummet av alla ställen, men så här kan det inte fortsätta har jag sagt.
    Vi är 2 vuxna med 2 småbarn 4 och 9.
    Vad är rimligt att ha?

• Svar på tråden Hur många garderober behövs per person?
  • Cassic

Vi har ca tre garderober och en stor byrå per person, där ryms alla kläder och skor, väskor etc Det räcker gott och väl hos och då ryms även vinterkläderna där.

• läkarstudent

Vi har 2 stora garderober pa ca 2 kvm var, en mindre och en byra. Det ar inte tillrackligt, jag tror vi skulle behova ytterligare tva normalstora garderober och en byra, sen skulle jag nog vara nojd tror jag. Vi ar tva vuxna och 1 barn.

• KePe

Skriv gärna direkt vad det är per person, så vi inte behöver läsa hur alla har det, om många svarar.

• Pirum

4 garderober och 3 normalstora byråer. 3 barn och 2 vuxna. Men vi har bara framme sånt som är i rätt storlek och rätt säsong . Har ett förråd där vi har plats för urväxt/ vinterkläder på sommaren osv. 

• KePe

Vi som är uppe i nära 4 pp kanske borde ge oss och inte ha 4-6 till i vr. Det svåraste är att slänga gamla kläder, ifall man går ner i vikt etc.

• Pirum
    Pirum skrev 2012-07-30 02:36:55 följande:
    4 garderober och 3 normalstora byråer. 3 barn och 2 vuxna. Men vi har bara framme sånt som är i rätt storlek och rätt säsong . Har ett förråd där vi har plats för urväxt/ vinterkläder på sommaren osv. 
    Ett barn har en byrå (plus en skjorta och finbyxor på galge i en vuxengarderob)
    Två barn delar en garderob med hyllor och lådor
    Jag har två garderober själv (och har lite svårt att får plats)
    Äkta maken har motsvarande 1 garderob och 1 liten byrå.  

• Pirum
    KePe skrev 2012-07-30 02:39:36 följande:
    Vi som är uppe i nära 4 pp kanske borde ge oss och inte ha 4-6 till i vr. Det svåraste är att slänga gamla kläder, ifall man går ner i vikt etc.
    Ett knep när det gäller "ifall-jag-går-ner-i-vikt-kläder" är att fundera över om de är så omoderna att man inte kommer vilja ha dem även om man får på sig dem?

I såfall är det dags för steg två i rensningsprocessen: har jag något fint minne förknippat med plagget? Är det i gott skick? Är det speciellt på något sätt (dvs en festklänning, ett märkesplagg, representant för en tidsepok osv)? Är det något jag tror att mina barn kommer tycka det är kul att botanisera bland om 15 år? Isåfall spara, i annat fall släng eller ge till närmsta insamling. 

Sedan när det gäller garderober i bostaden måste man ju fundera över hur man vill att det ska se ut. Vill man bo i lägenhetens motsvarighet till ett shurgardförråd?  (och detta sista sagt helt utan spydighet, vi behöver eg större och mer förvaring men har inte plats med det senare om vi inte får det förra.)
  • KePe

Modet växlar :)

Skit samma bara det är snyggt.

Man skulle behöva en hel vind med bra trappa upp som fåtalet har.
    Sedan är frågan ska kvinnor ha mkt mer kläder än män, som det ser ut?

Vi har ett stort hus smockfullt att rensa, jag förslog att vi skulle köpa ett slott i Ukraina på 14.200 kvm så det skulle räcka hela livet, kostade inte mer än en stor villa här, men Ukraina verkade mindre trevligt.

Svar på tråden Hur många garderober behövs per person?