• cut the cord

Hur ofta badar/duschar ni era hundar?

...ja som sagt...hur ofta duschar/badar ni era hundar...?
    Funderar hur ofta man ska göra det med Bullterrier och liknande hundar,
    som inte har några hudproblem eller så?

• Svar på tråden Hur ofta badar/duschar ni era hundar?
  • frulan

De flesta hundar behöver inte badas.
    De rullar sig ute för att få ut naturligt fett i pälsen och vi hjälper till med att borsta då och då.

Vår vovve får sig en dusch om han rullat sig i något äckligt (bajs, kadaver m.m.) annars så sköter han pälsen själv.
    Han luktar aldrig illa eller så, han har världens gooodaste lukt!

• Beloved

Luktar han illa, rullat sig i något äckligt eller behövs snyggas till inför utställning. Annars är det inte så ofta, sommartid när han badar massor ute i sjöar så duschas han lite mer ofta och tvättas då med ett specialshampoo.

• Mika86

Vi ha en border collie/labbe så hans päls är ju lite jävlig då han tycker det är kul o ligga i smuts så vi duschar honom när han är skitig o han gillar det.
    Använder grönsåpa, det är ju bättre både för pälsen o huden.

• cut the cord

okej...tänkte som det...duschar våran hund nån gång då och då...senast i slutet på sommarn tror jag...åsså idag...han har en tendens att börja lukta ganska äckligt faktiskt :-P

• Majsan70

Vi har en långhårig blandras i lite större storlek och det enda vi gör med henne är att borsta henne. På sommaren simmar hon dock dagligen, men vi har aldrig shampoo eller så i.

• NiklasG

Eddie duschas utan shampoo så sällan som möjligt men om han luktar illa så åker han in.

Men med shampoo är det sällan. Speciellt på vintern då hunden behöver fettet i pälsen för att bevara värmen. De ska väl vara om han rullat sig i bajs eller något annat äckligt då kan det bli shampoo dusch.

I övrigt gillar han vatten..

• PS84

Jag duschar min Grandis med schampo om han fått ngt äckligt i pälsen eller luktar illa... och ibland brukar jag spola av honom med lite kallare vatten på sommaren när han blir riktigt varm... korthåriga hundar behöver man eg inte duscha alls... bara som sagt om dom fått ngt i pälsen eller luktar o så...

• Fabians mamma

Nästan aldrig, kommer inte ihåg när det var sist faktiskt...

• betti

Duschar inte heller vår vovve så ofta. Om han blivit extremt skitig eller luktar, som ovanstående skrivit.

(Men hm...kan en anledning vara att det börjar bli tungt att lyfta ner en 70 kg:s kluns i badkaret..? )

• Tuula

Enbart om de luktar illa/är extremt smutsiga. Och det kanske är 1-2 gånger per år. Vi har två släthåriga och en korthårig hund.

Svar på tråden Hur ofta badar/duschar ni era hundar?