• Anonym (tvinga)

Kan de tvinga honom att komma på en tid?

Det är så att vi har i ett års tid fått hjälp med att göra umgängesschema.
    Pappan anser vi kan lösa ett schema på egen hand, det gör inte jag!
    Barnet är 1.5 år gammal och börjar förskola i höst.
    Först säger han ja till varannan helg, sedan ändrar han sig till varannan helg och när han har ledigt från jobbet, kan bli tex en tisdag v 1 och kanske ons-tors v 2 osv, han vet oftast på morgonen om han jobbar, ingen planering eller struktur för mig, barnet eller förskolan och nu har han ändrat sig igen och säger att det är normalt att han skulle ha varannan vecka och att han har rätt att ha loven lite extra, dvs jag ska inte få ha barnet under julen eller nyåret.
    Med andra ord, det går inte, han förstår inte ett smack vad barnets behov är!
    Jag sa att jag bett socialen kontakta honom om en tid, men han säger att han har inte tid pga vårt avstånd och att han har ett jobb att sköta.
    Jag vill gå till socialen för att få ett umgängesschema och en utmätning på vår ekonomi så att det blir rättvist hur vi betalar kring barnet och umgängesresorna.
    Kan socialen tvinga honom att komma på ett möte?

• Svar på tråden Kan de tvinga honom att komma på en tid?
  • Anonym

Nej de kan de inte då den servicen är helt frivillig om ni inte har en dom på att no ska gå till fr. Så svaret är nej de kan inte tvinga honom att komma

• Anonym (tvinga)
    Anonym skrev 2012-07-30 12:50:13 följande:
    Nej de kan de inte då den servicen är helt frivillig om ni inte har en dom på att no ska gå till fr. Så svaret är nej de kan inte tvinga honom att komma
    men hur löser vi umgänget då?
    är inte klokt hur han tänkt!
  • Anonym

Du får vä stämma han så bestämmer tr hur barnet ska få träffa sin förälder den inte bor med. Men kom ihåg ingen kan tvinga nån att träffa sitt barn mer en den vill. Hur långt ifrån bor ni varandra?

• Anonym (tvinga)
    Anonym skrev 2012-07-30 12:54:47 följande:
    Du får vä stämma han så bestämmer tr hur barnet ska få träffa sin förälder den inte bor med. Men kom ihåg ingen kan tvinga nån att träffa sitt barn mer en den vill. Hur långt ifrån bor ni varandra?
    Problemet är inte att han inte vill träffa barnet, problemet är att han har ingen struktur och noll koll hur mycket ett barn i 1.5 års ålder kan vara hos honom.
    Jag har pratat med en advokat och hon sa till mig att om vi ska få fastbestämt umgänge så ska han stämma mig, jag kan inte stämma honom.
    Vi bor 20 mil tur och retur.
  • Anonym (tvinga)

Han förstår inte att barnet ska gå förskola och kan inte åka fram och tillbaka hur det passar honom på veckorna, förskolan vill ha ett schema och han kan inte ge ett schema, jag har också ett liv och kan inte bara släppa allt för att han får ett samtal på morgonen att han är ledig.
    Varannan vecka boende är vårt barn för ung för och jag vill också träffa barnet under julen och nyåret men det tar han inte heller hänsyn till.
    Det har fungerat bra med varannan helg och att barnet kommit dit under veckan när han kunnat för att jag har inte haft något att göra på dagarna och barnet har bara varit hemma.

• Anonym

Då får du sätta hårt mot hårt, han får varsin med xxx antal dagar innan ug nästa gång. Barnet behöver rutiner ja men står det mellan dagis och sin pappa ja då är kontakten med pappan och den anknytningen viktigare. Vem säger att barnet är för liten för vv? 3 år är bara rekommendationer och säger inget om att ert barn inte skulle fixa det, sen kan man ju fundera på hur genomtänkt vv från pappans håll är för vart har han barnet när han jobbar? Eller ska han pendla till barnets dagis? Ang storhelger kanske ni helt enkelt får göra som många andra ta varannan storhelger, ja det innebär kanske att ni inte firar jul ihop men då kan man vända på det att ni samarbetar och kanske kan få träffa barnet nån timme på julafton om barnet vill det. Tar ni det till tr lär ni ändå få varannan jul

• Anonym (tvinga)
    Anonym skrev 2012-07-30 13:09:41 följande:
    Då får du sätta hårt mot hårt, han får varsin med xxx antal dagar innan ug nästa gång. Barnet behöver rutiner ja men står det mellan dagis och sin pappa ja då är kontakten med pappan och den anknytningen viktigare. Vem säger att barnet är för liten för vv? 3 år är bara rekommendationer och säger inget om att ert barn inte skulle fixa det, sen kan man ju fundera på hur genomtänkt vv från pappans håll är för vart har han barnet när han jobbar? Eller ska han pendla till barnets dagis? Ang storhelger kanske ni helt enkelt får göra som många andra ta varannan storhelger, ja det innebär kanske att ni inte firar jul ihop men då kan man vända på det att ni samarbetar och kanske kan få träffa barnet nån timme på julafton om barnet vill det. Tar ni det till tr lär ni ändå få varannan jul
    För att vi har provat hur många nätter är okej och just nu är tre nätter okej, så det är mitt förslag.
    Jul är hans tur i år, men problemet är att julen hamnar på veckan han ska ha helg och det är tokigt att han har först måndag till onsdag, barnet kommer hem över torsdag och åker bort på fredag till söndag.
    Eller tex när barnet ska fylla år, en vardag, ska det då åka fram och tillbaka över en dag efter förskolan kl 16 när det är 10 mil enkelväg? Bara för att blåsa ut ett ljus på en tårta? Jag kommer fira födelsedagen på min helg.
    Han har tänkt ha vv med att ha två förskolor, vilket jag är helt emot! Vad har barnet för nytta av det???
  • Anonym (tvinga)

Givetvis är pappan viktigare än förskolan men jag kan inte bara droppa studierna och åka halvvägs med barnet för att han är ledig, riva barnet från förskolan ca en timma efter det kommit dit eller förvarna förskolan 10 min före att vi inte kommer, förskolan får problem att planera vad för verksamhet de ska ha med barnen när jag aldrig vet om mitt barn kommer eller ej.

• Anonym

Naturligtvis måste ni ha ett schema som ni kommit överens om. Sen kan han naturligtvis be att få gå utanför det men att ett 'tyvärr, det passar inte' ska räcka  isf. Vill han inte ha ett schema så får ni väl ställa in umgänget tills ett sådant juridiskt avtal upprättats i familjerätten eller tills han stämmer dig i tr. Lägg inte mer energi på att försöka om han inte vill, avvakta honom istället.

• Anonym
    Anonym (tvinga) skrev 2012-07-30 13:19:35 följande:
    Givetvis är pappan viktigare än förskolan men jag kan inte bara droppa studierna och åka halvvägs med barnet för att han är ledig, riva barnet från förskolan ca en timma efter det kommit dit eller förvarna förskolan 10 min före att vi inte kommer, förskolan får problem att planera vad för verksamhet de ska ha med barnen när jag aldrig vet om mitt barn kommer eller ej.
    Ps
    Planeringen på dagis behöver du emellertid inte oroa dig för. Det är man van vid. Dvs att barn iinsjuknar från dag till dag, ibland från timme till timme, kommer tillbaka en dag för att sen bli sjuk igen...
  • Anonym (pom tideli pom)

Men skit i honom då. Har ni varsitt förslag och inte kan enas så måste familjerätt eller tingsrätt till. Låt honom inse det själv.

• Anonym (tvinga)
    Anonym skrev 2012-07-30 13:47:22 följande:
    Naturligtvis måste ni ha ett schema som ni kommit överens om. Sen kan han naturligtvis be att få gå utanför det men att ett 'tyvärr, det passar inte' ska räcka  isf. Vill han inte ha ett schema så får ni väl ställa in umgänget tills ett sådant juridiskt avtal upprättats i familjerätten eller tills han stämmer dig i tr. Lägg inte mer energi på att försöka om han inte vill, avvakta honom istället.
    Men vad händer om jag bara skickar barnet dit varannan helg, då han kräver varannan vecka och det är inte aktuellt från barnets håll, o om han inte skickar tillbaka barnet då jag ska hämta det?
    För jag vill att barnet ska träffa sin pappa! Jag vill inte det upphör helt bara för att han inte inser att barnet inte klarar av varannan vecka.
  • Anonym (tvinga)
    Anonym (pom tideli pom) skrev 2012-07-30 13:53:42 följande:
    Men skit i honom då. Har ni varsitt förslag och inte kan enas så måste familjerätt eller tingsrätt till. Låt honom inse det själv.
    Det var det som var frågan, kan han neka när familjerätten ringer om en tid nu när jag bett om hjälp för att han anser han inte ids åka 20 milen eller ljuger ihop att han jobbar, jag har förklarat situationen åt socialen och de höll med om att vi behöver hjälp.
  • Anonym
    Anonym (tvinga) skrev 2012-07-30 13:57:13 följande:
    Det var det som var frågan, kan han neka när familjerätten ringer om en tid nu när jag bett om hjälp för att han anser han inte ids åka 20 milen eller ljuger ihop att han jobbar, jag har förklarat situationen åt socialen och de höll med om att vi behöver hjälp.
    Familjerätten kan han nobba, men inte Tingsrätten. Stäm honom och få det på papper. Under tiden så försök kompromissa, men lämna in en ansökan via ett ombud direkt så drar det inte ut på tiden mer än nödvändigt.
  • Anonym (tvinga)
    Anonym skrev 2012-07-30 13:59:52 följande:
    Familjerätten kan han nobba, men inte Tingsrätten. Stäm honom och få det på papper. Under tiden så försök kompromissa, men lämna in en ansökan via ett ombud direkt så drar det inte ut på tiden mer än nödvändigt.
    Jag pratade med ett ombud och hon sa att det är han som ska stämma mig om det ska komma i rättegång då jag har full vårdnad och boende.
  • Anonym (pom tideli pom)
    Anonym (tvinga) skrev 2012-07-30 13:57:13 följande:
    Ja han kan neka familjerätten. Så låt honom återkomma med en problemlösning. Det är ju bara tingsrätt som återstår då, men det lär han ju inse och förhoppningsvis kompromissa när han fattar läget. Lycka till!
  • Anonym
    Anonym (tvinga) skrev 2012-07-30 13:55:17 följande:
    Men vad händer om jag bara skickar barnet dit varannan helg, då han kräver varannan vecka och det är inte aktuellt från barnets håll, o om han inte skickar tillbaka barnet då jag ska hämta det?
    För jag vill att barnet ska träffa sin pappa! Jag vill inte det upphör helt bara för att han inte inser att barnet inte klarar av varannan vecka.
    Ha lite is i magen då. Skicka barnet varannan helg och säg nej det passar inte när han frågar om något utöver det. Isen i magen ska du använda om han försöker med känslomässig utpressning genom att inte lämna tillbaka barnet efter ett umgänge. Tids nog måste han nog det iaf eller hur?

Hur kommer det sig att ni bor så långt från varandra+ År han sur för att du flyttade eller fattar han inte att han inte bara kan flytta som han vill utan att det påverkar umgänget?  
  • Anonym (tvinga)
    Anonym skrev 2012-07-30 14:28:03 följande:
    Ha lite is i magen då. Skicka barnet varannan helg och säg nej det passar inte när han frågar om något utöver det. Isen i magen ska du använda om han försöker med känslomässig utpressning genom att inte lämna tillbaka barnet efter ett umgänge. Tids nog måste han nog det iaf eller hur?

Hur kommer det sig att ni bor så långt från varandra+ År han sur för att du flyttade eller fattar han inte att han inte bara kan flytta som han vill utan att det påverkar umgänget?  
    Det var jag som flyttade, jag mådde dåligt och det påverkade barnet så jag tog ett svårt beslut att flytta bort, pappan visade ingen intresse att träffa barnet mer än varannan helg så jag tänkte att det kan vi fortsätta med trots att vi inte bor i samma kommun, det var det bästa jag gjort, jag har fått tillbaka mitt glada, välmående barn.
Svar på tråden Kan de tvinga honom att komma på en tid?