• Empo

Vändningsförsök eller inte?

Imorgon har vi tid för vändningsförsök då lillan har legat med rumpan ner sedan v.28 och vägrat att vända sig.
    Har hela tiden varit fast besluten om att jag vill göra en vändning och se om det går, annars kommer jag föda i säte. Men, sedan i helgen har jag börjat fundera. Känner lite som så, att hon borde ju ha lagt sig så av en anledning?
    Enligt läkaren beror det på tre saker; Formen på livmodern (vilket det inte är eftersom min första låg med huvudet neråt), moderkakans placering eller navelsträng runt hals. Så det känns bara fel att fara och "slita" i henne när hon själv inte har velat vända sig. Sen att stressa upp henne om det inte ens går känns också fel.
    Oddsen att det lyckas är ju trots allt bara 50%...
    Eftersom alla läkare/bm säger att jag är som gjord för att föda, oavsett om det är med huvudet eller rumpan först, så kanske det är lika bra att bara satsa på en sätesförlossning på en gång? (Förutsatt att dom mätt mig).

Hur gjorde ni? Gjorde ni ett vändningsförsök? Gick det bra?
    Alla erfarenheter efterlyses!         

• Svar på tråden Vändningsförsök eller inte?
  • lovegivespower

Jag är gravid i vecka 26 i morgon. Jag hoppas innerligt att jag slipper vändningsförsök, det verkar läskigt!! När ska dom vända sig nedåt?

Ohh det där med sätesförlossning låter läskigt?? Kan du berätta om hur det går till? Vad är skillnaden? Lycka till!! {#emotions_dlg.flower}

• Tamara

Mitt andra barn satt i säte/tvärläge hela tiden. Jag ville inte heller göra vändningsförsök, det är ju ändå en viss risk och sen är det så få som lyckas (och många vänder dessutom tillbaka). Jag tänkte också lite som du att det måste ju vara nån anledning till att han suttit i samma läge hela tiden. Här gjorde de inga sätesförlossningar då och det hade heller inte varit aktuellt för mig då jag får stora barn så det blev planerat snitt. Det blev en mycket bra "förlossning" och jag var i bättre skick efter snittet än efter min första vanliga förlossning. Sonen verkade också lugn och harmonisk efter snittet. Lycka till!

• Empo

Tack för att du delade med dig!

Gjorde ett vändningsförsök idag men det lyckades inte.
    Så nu väntar en härlig sätesförlossning för min del..   

• Mercurialis

Jag gjorde vändningsförsök men allting gick så snabbt att jag inte hann tänka om jag ville försöka mig på en vändning eller inte.

Jag var i vecka 35+3 och låg inlagd på sjukhus pga diffus preeklampsi. Bebisen låg stadigt parkerad på tvären i magen. Dagarna innan hade fosteraktiviteten avtagit i magen och det beslutades om igångsättning. Från det att jag kom till förlossningen tills sonen hade kommit ut tog det 4,5 timme och under den tiden gjordes vändningsförsök och kejsarsnitt.

Vändningsförsöket funkade alltså inte. Läkaren lyckades tre gånger vända ner bebisens huvud men så fort han släppte greppet, så gled bebisen tillbaka till tvärläget. Läkaren sade att det hade kunnat gå att sätta igång mig och hoppas på att bebisen skulle sätta sig i säte, när vattnet gick, men han bedömde att bebisen var för liten och troligtvis redan för medtagen för att orka med en sätesförlossning, så det blev ett snitt i stället.

När sonen kom ut hade han navelsträngen fyra varv runt halsen. Jag vet inte om det var ett resultat av vändningsförsöket eller om det var så redan innan och det kanske var därför han inte kunde vända sig.

Själva vändningsförsöket var inte alls så otäckt som jag hade föreställt mig. Jag fokuserade på att andas lugnt medan läkaren försökte vända bebisen rätt. Det kändes som tusen nålar i huden, när han tryckte och vred på magen.           

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SatuSv

Min bebis sitter i säte och har gjort det sen länge. Var idag inne på kontroll för att se hur han ligger. Fick en tid till vändningsförsök nästa fredag,bm frågade inte om jag vill utan bara bokade. Är jätte nervös just för att jag har läst att det gör ont och att bebisen kan få navelsträngen runt halsen och bli stressad. Sätes förlossning vill jag inte.. Vet inte vad jag ska göra:( Får hoppas att han vänder sig själv tills fredag.

• Rebecca1
    SatuSv skrev 2012-08-10 18:30:29 följande:
    Min bebis sitter i säte och har gjort det sen länge. Var idag inne på kontroll för att se hur han ligger. Fick en tid till vändningsförsök nästa fredag,bm frågade inte om jag vill utan bara bokade. Är jätte nervös just för att jag har läst att det gör ont och att bebisen kan få navelsträngen runt halsen och bli stressad. Sätes förlossning vill jag inte.. Vet inte vad jag ska göra:( Får hoppas att han vänder sig själv tills fredag.

Jag har också vändningsförsök bokat på fredag, same here, super nervös!!! Fast jag tänker att det där med navelsträngen och saker man läst och hört har varken läkaren (som jag bokade besöket med) eller någon av de barnmorskor jag pratat med nämnt. Har förresten pratat med 2 läkare på SÖS där jag ska vända, den ena läkaren sa att den risk som finns är att moderkakan kan släppa och då blir det kejsarsnitt på plats, men det var väldigt ovanligt att det händer. Jag litar nog mer på läkarna och barnmorskorna än det som skrivs på familjeliv. Gör vändningen ont så är det ju bara att säga stopp. Lycka till, hoppas din bebbe vill vända sig.
  • Empo

Den läkare som gjorde vårt vändningsförsök hade varit med om två akutsnitt på hennes 17 år. Så vanligt är det ju inte.

Min lilla ligger fixerad med rumpan igen och mina bäckenmått var för små att föda i säte, så nästa onsdag blir det snitt (om det inte sätter igång innan). Känns trist, men får vara glad att jag haft en bra förlossning iaf :)

Lycka till! Ont gjorde det, men det går snabbt så det är bara att bita ihop

• Rebecca1
    Empo skrev 2012-08-13 20:22:33 följande:
    Den läkare som gjorde vårt vändningsförsök hade varit med om två akutsnitt på hennes 17 år. Så vanligt är det ju inte. Min lilla ligger fixerad med rumpan igen och mina bäckenmått var för små att föda i säte, så nästa onsdag blir det snitt (om det inte sätter igång innan). Känns trist, men får vara glad att jag haft en bra förlossning iaf :) Lycka till! Ont gjorde det, men det går snabbt så det är bara att bita ihop

Efter vändningen, kollade dem bebisen med UL då att allt såg bra ut osv? Vilken vecka är du i den planerade dagen för kejsarsnitt?
  • Empo

Nej, men gjorde en ctg efter i en timma :)
    Kommer vara i 39+3 på snittdagen men det är dock på tal om att det blir tidigare då min första förlossning gick jättesnabbt! Men hur som, senast nästa onsdag har vi henne :)

Vill du föda i säte om vändningen inte lyckas?

• Rebecca1
    Empo skrev 2012-08-13 22:49:31 följande:
    Nej, men gjorde en ctg efter i en timma :) Kommer vara i 39+3 på snittdagen men det är dock på tal om att det blir tidigare då min första förlossning gick jättesnabbt! Men hur som, senast nästa onsdag har vi henne :) Vill du föda i säte om vändningen inte lyckas?

Ok, va underbart att du har din tjej snart :) nej jag föder inte i säte, är förstföderska och har blivit avrådd av läkaren att göra det. Jag hade föredragit en vaginal förlossning i annat fall men inte i säte det känns alldeles för läskigt. Ska på vändningen på fredag, är nervös men himla nyfiken på om det kommer lyckas. Hur mådde du efter vändningen? Jag ska på bröllop dagen efter och hoppas verkligen inte jag blir påverkad av vändningen på något sätt.
Svar på tråden Vändningsförsök eller inte?